Stockhausen componeerde voor zijn opera Licht 30 uur muziek. Onuitvoerbaar. Totdat regisseur Pierre Audi er zijn tanden inzette, het Koninklijk Conservatorium er 2 jaar voor repeteerde en nog honderden anderen samenwerkten voor 15 uur tijdens 3 dagen in de Gashouder. Megalomaan? Ja. Briljant? Soms. Met onverwachte hoofdrol voor onze kinderkoren.

STEUN RO

Wagner componeerde 15 uur muziek voor de Ring, Stockhausen produceerde in 26 jaar 30 uur voor zijn operacyclus Licht. Richard liet een speciaal theater bouwen voor zijn heidense saga, Karlheinz had vorige eeuw veel meer dan één operahuis in gedachten: helikopters, optochten, 15 camera’s, tientallen LED-schermen, mega-orkesten. In Licht staan de zeven dagen van de week centraal, daarbinnen speelt zich een (onbegrijpelijk) verhaal af tussen de engelen Michael en Lucifer en de oermoeder Eva. Lang werd gedacht dat Stockhausens werk onuitvoerbaar was, maar regisseur Pierre Audi koesterde al toen hij directeur van het Holland Festival werd, de droom om dit toch te doen. Uiteindelijk is Audi naar Avignon vertrokken, maar kon hij deze zomer na jarenlange voorbereidingen zien hoe de grootste selectie ooit uit Licht eruitziet in de Amsterdamse Gashouder.

Waarom dit gigantische project? ‘Stockhausen staat met zijn hoofd in de wolken, met zijn beide benen op de grond en houdt zijn hand op ons hart,’ zegt Audi erover. De regisseur heeft een selectie gemaakt, die de als los zand aan elkaar hangende onderdelen een schijn van samenhang geeft. ‘Niets heeft echt een duidelijk begin of einde. De muziek is er ineens, en is ineens weer verdwenen. Ik heb de delen een begin en een eind gegeven.’

De toeschouwer moet flink aan de bak in deze cyclus. Gelukkig opende elk dagdeel met een video van kinderen die al knippend en plakkend uitleggen hoe het verhaal van die dag eruit ziet. Iets met engelen die ruzie krijgen, een wereldparlement over de liefde, een soort rattenvanger van Hamelen… ‘Een ontplofte fantasie’, vat een jongetje de cyclus verrassend doeltreffend samen. Een galactische ontploffing in een Gashouder, die door decor- en lichtontwerper Urs Schönebaum in een Stockhausen-cave was omgebouwd.

SmaakMaker Dirk Koppes proeft en fileert het culturele klimaat. Deze AlbertHeijnHater was hoofdredacteur van Carp, chef cultuur bij De Pers, en schreef een reisboek over Cubaanse jongeren. Hij selecteert verplicht lees- , proef- en kijkvoer.