Strips werden in de jaren vijftig gezien als gevaarlijk. Nog altijd werkt dat door op het imago van de strip.

Superhelden zijn al een decennium een garantie voor succes in de bioscoop, maar er was een tijd in de vorige eeuw toen het leek dat het hele medium strip het niet zou overleven.

In de jaren vijftig van de twintigste eeuw waren de grootste vijanden van Superman, Batman en Captain America niet respectievelijk Lex Luthor, de Joker en de Red Skull.

Nee, die jaren waren de voornaamste tegenstanders van de striphelden geen fictieve schurken. De meeste weerstand kwam uit de echte wereld. 

In 1954 publiceerde psychiater Fredric Wertham het boek Seduction of the Innocent. Daarin beargumenteert hij dat geweld in strips schadelijk is voor de kinderen die deze comics lezen. Het viel hem op dat jeugddelinquenten die hij had behandeld „deze zogeheten comic books” lazen.

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.