Bij de rechtbank in Utrecht moet Arnoud H. zich verantwoorden voor een ongeluk met een speedboot, anderhalf jaar geleden, op de Vinkeveense Plassen.

STEUN RO

Op zaterdagavond 2 augustus 2014 om kwart voor elf vaart de dronken Arnoud H. met zijn speedboot dwars over een sloep met vier mannen, op de Vinkeveense Plassen. De klap is oorverdovend en wordt op kilometers afstand gehoord. Twee van de inzittenden zijn op slag dood. Maar Arnoud en zijn twee passagiers varen gewoon door: ‘Over een tak gevaren’. Veertien jaar eerder was diezelfde Arnoud betrokken bij een geruchtmakende moord in Vinkeveen. Toen werd hij benaderd om een huurmoord te plegen. Drie doden op zijn geweten, of geen één?

Op de zwoele zaterdagavond van 2 augustus varen Arnoud H. (49) en een bevriend stel uit Amstelveen – een man van 30 en een vrouw van 26 – van de aanlegplek bij Beachclub Lust naar een woonark aan de Herenweg. Een afstand van een paar kilometer, over de Vinkeveense Plassen. Arnoud is flink aangeschoten. Overdag zijn ze naar Dance Valley in Spaarndam geweest. Daar heeft hij al zoveel gedronken dat hij niet meer zelf naar huis durft rijden. Zijn vrouw Monique komt hen halen. Later die avond, tegen een uur of tien, gaat Arnoud met hetzelfde stel nog even varen. Naar Beachclub Lust, aan de overkant. Zijn vrouw en (stief)zoon gaan ook nu niet mee. Met z’n drieën drinken ze twee glazen en vier jonge jenever; tegen kwart voor elf varen ze terug.

Kunstlicht

Het is donker op het water: er is geen kunstlicht. Alleen de maan verlicht het oppervlak, maar dat betekent niet dat je niks kunt zien. Juist omdat er zo weinig vals licht is, kun je objecten op het water goed onderscheiden, ook als ze maar bescheiden lampjes voeren. Maar Arnoud neemt geen risico: hij wil niet gezien worden, voert helemaal geen verlichting en vaart langs de kant, langs de eilanden. Dat is vaste prik: om deze tijd van de avond zijn er geregeld alcoholcontroles, maar alleen op de weg. De politie heeft geen mankracht om ’s nachts op het water de boel ook nog eens in de gaten te houden. Maar om midden over de plas varen is de goden verzoeken. Bovendien zijn de meeste huiseigenaren niet erg gecharmeerd van de golven tegen hun steigers en bootjes.

Het is hier ’s nachts, met zulk mooi warm weer, meestal aardig druk. Er zijn altijd wel mensen die met een bootje het water op gaan en wat ronddobberen. Verlichting is verplicht, maar niet iedereen houdt zich eraan. Wél verlicht is de sloep van vier mannen uit Leusden, die ook bij de eilanden vaart. Johan Koetje (42) uit Leusden is al jarenlang vaste gast bij motel en jachthaven Borger. Zijn vakantie is net begonnen. Hij is een weekend met drie vrienden uit Leusden in Vinkeveen. Ze zien de boot van Arnoud recht op zich af komen. Met een snelheid van zo’n veertig of vijftig kilometer per uur.

Dat is niet volgas. De acht meter lange houten speedboot van Arnoud – prijskaartje rond de 2,5 ton – is voorzien van zware motoren en kan op z’n sloffen de tachtig halen. Dan ligt-ie plat en dan heeft de schipper goed zicht. Maar met halfgas steekt de punt omhoog, dan ziet de stuurman bijna niks voor zich. De mannen in de sloep gillen en schreeuwen. Dat is tot in de verre omtrek te horen. Stuurman Johan Koetje en Ernst-Jan Noordijk zitten achterin de sloep. Bijsturen kan niet en zelf kunnen ze ook geen kant op. Mike Companjen en Mark van Doorn voorin kunnen wegduiken en worden net niet geraakt door de speedboot die als een torpedo schuin over de sloep dendert.

Op slag dood

De schroeven van de buitenboordmotoren doorklieven de sloep en raken de mannen achterin, die op slag dood moeten zijn geweest. De andere twee overleven. Een van hen belt 112, maar dat is amper nodig: de klap is in de hele omgeving te horen geweest. Onmiddellijk komen brandweer, politie en ambulance naar de plek des onheils. De eerste hulpverleners zien direct dat het totaal foute boel is: de sloep zit van binnen onder het bloed. Een verschrikkelijk gezicht.

Meteen begint het zoeken naar de veroorzaker van het drama. Urenlang hangt een helikopter boven het water, vooral in de richting van villapark Waeterrijck en de jachthavens Proosdij en Borger aan de Herenweg: in die richting is de speedboot verdwenen. De helikopter zoekt met thermische apparatuur, naar een warme motor, maar vindt niks en blaast om een uur of één de aftocht. Intussen is de KLPD met twee jetski’s alle inhammen en kreken aan het afspeuren naar een houten speedboot met beschadiging.

Eén ding staat vast: de boot kan nooit verdwenen zijn. Hij is te groot om snel en ongezien uit het water te halen en hij kan geen kant uit: de sluizen zijn dicht. De bestuurder zit als een rat in de val en kan maar twee dingen doen: of zichzelf melden, of doen of hij niks heeft gemerkt en zich van de domme houden.

Om vijf uur wordt de speedboot getraceerd door een agent met een jetski. Nijver speurwerk of na een telefoontje van iemand die in de gaten kreeg dat er iets loos was en die de speedboot als een dief in de nacht naar binnen had zien glijden. Hij was met de punt naar de plassen afgemeerd aan de woonark bij jachthaven Proosdij. Er wordt meteen een inval gedaan, waarbij Arnoud, Monique en een zoon worden meegenomen naar het politiebureau.

IRT-miljonair

Heel Vinkeveen en wijde omgeving is in rep en roer. Ron de Jong, bekend als ‘IRT-miljonair’, woont in een villa aan de Baambrugse Zuwe. Hij maakte het hele morbide circus van nabij mee. ‘Ik zat aan de achterkant van mijn huis op mijn steiger te vissen toen ik de klap hoorde. Het ging door merg en been. Ik wist meteen: dit is foute boel. Het was ongeveer duizend meter schuin tegenover mij. Binnen een paar minuten raasden ambulances, brandweer- en politieauto’s met sirenes, over de weg. Een politiehelikopter vloog laag over het gebied bij de Herenweg. Ik zag op het water boten met zwaailampen fullspeed in de richting van de crash varen. Ik sprak een man die op de fiets was. Hij was langs de plek gekomen waar al die hulpdiensten te water waren gegaan. Hij vertelde dat er mensen in het water lagen en dat er een boot vandoor was gegaan. Het was urenlang een enorme consternatie in dit hele gebied.’

In de loop van de ochtend wordt duidelijk dat er twee doden zijn. Dan melden de twee uit Amstelveen zichzelf ook bij de politie. Zij waren na het aanmeren meteen vertrokken. Bij de jachthaven heeft men hen zien lopen, maar niemand vermoedde dat zij iets met het ongeluk te maken hadden. Later wordt bekend dat Monique tegen een paar mensen heeft gezegd dat de boot over een tak was gevaren. Dat ze dat van Arnoud had gehoord. Een behoorlijke tak, dat wel: de vrouw van het Amstelveense stel was door de klap zo gewond geraakt dat ze voor behandeling naar een eerstehulppost in een ziekenhuis moest. Er wordt ook verteld dat Arnoud wel had gemerkt dat er iets was gebeurd en dat er mensen in het water lagen, maar dat hij ‘uit angst’ was doorgevaren. Dat zal hij inmiddels ontkennen: het verhaal is nu dat hij niks van een boot of van menselijke slachtoffers heeft gemerkt. De enigen die daar wellicht nog wat duidelijkheid over kunnen geven zijn de twee uit Amstelveen.

Aanvankelijk lijkt Arnoud er wel heel gemakkelijk vanaf te komen: de onderzoeksrechter wil hem na het verhoor al vrijlaten. Maar het Openbaar Ministerie gaat meteen in beroep, legt poging tot doodslag ten laste en bereikt ermee dat hij in elk geval nog veertien dagen blijft zitten. Elf uur na het ongeluk is hem een ademtest – geen bloedtest – afgenomen. Het NFI stelt vast dat het alcoholpromillage op het tijdstip van het ongeval ongeveer gelegen heeft tussen de 1,4 en de 2,6; toegestaan is 0,5.

Woonark

Arnoud H. is in december 1964 geboren in Ermelo. De kranten geven als zijn huidige woonplaats Oosterbeek. Dat is niet zo vreemd: het is de vraag of hij officieel ingeschreven stond bij de woonark in Vinkeveen waar hij in de loop van 2014 samen met Monique en een zoon is gaan wonen. Ze huren het van een kapster uit Wilnis, maar die wil ‘geen commentaar’ geven op de vraag of het klopt dat de huur wat onderhands was geregeld. In de buurt van de jachthaven kenden ze Arnoud en zijn vrouw. ‘Hij vertelde dat hij aandelen had in een botenbedrijf in Turkije,’ zegt iemand die hem geregeld sprak. ‘Ik vond ’t een opschepper. Hij zei dat hij zijn boot zelf had gebouwd, maar volgens mij had-ie daar helemaal geen verstand van.’ Van Monique is bijna iedereen meer gecharmeerd: ‘Je snapt niet wat ze in zo’n vent ziet.’

Arnoud reed in een Mercedes GL, had daarnaast een busje en die mooie speedboot. Maar waar deed hij dat van? Drie van zijn bedrijven zijn dit jaar failliet gegaan. Floortech, The Cleaners en Nedmar Sloepen en Boten. De eerste twee bedrijven hebben met vloeren te maken: de één met het aanleveren, de ander met het verwijderen. Arnoud en Monique zijn de enige aandeelhouders. In totaal zijn er vorderingen van zo’n half miljoen euro, voornamelijk van de fiscus en enkele gedupeerde bedrijven. Maar de holding heeft per 31 december 2012 ook een vordering op Monique, van ruim 233.000 euro van Monique. Zij laat de curator weten dat ze niet in staat is ‘enige betaling te doen’.

De opvallende boot van Arnoud was geen bekende verschijning op de Plassen: er zijn maar een paar mensen die zich herinneren ‘m te hebben zien varen. Arnoud zelf zou ook veel meer in de buurt van Loosdrecht te zien zijn geweest dan in Vinkeveen. Toch is hij hier bepaald geen onbekende. In 2000 was hij op de achtergrond betrokken bij een uitermate geruchtmakende moordzaak, die recent nog ten grondslag lag aan een aflevering van de tv-serie Van God Los. Over ‘de zwarte weduwe van Vinkeveen’: Anthoniek K. uit Helmond. Begin jaren negentig Nederlands kampioen jetskiën.

Ze was tamelijk halsoverkop getrouwd met en zwanger geraakt van de pas gescheiden Marcel Koorndijk. Ze woonden in een villa in Waeterrijck, een steenworp afstand van jachthaven Proosdij in Vinkeveen. Net als bij Arnoud was het bij Marcel vooral uiterlijke schijn: achter de dure buitenkant dreigde de financiële afgrond. Toen Marcel ook nog eens wat ging spitten in het niet bepaald onbevlekte verleden van zijn nieuwe gade besloot Anthoniek dat hij uit de weg geruimd moest worden. Ze benaderde Arnoud H. met de vraag of hij dit kon regelen.

Hij had er weinig oren naar. Maar vond het ook niet nodig Marcel of de politie op de hoogte te stellen. Pas toen Marcel daadwerkelijk was vermoord, nam Arnoud contact op met Peter R. de Vries. Hij wilde er verder niks mee te maken hebben, en buiten beeld blijven, maar in ruil voor zijn informatie wel in aanmerking komen voor de beloning van 25.000 euro. Uiteindelijk stemde hij ermee in dat Peter de Vries de politie inlichtte. Dat leidde na een hoop geklungel bij de politie uiteindelijk tot een serieus onderzoek. Anthoniek had een zekere Tommy Z. ingehuurd om de moord te plegen. Hij was in de kofferbak van een auto het park Waeterrijck binnengesmokkeld, maar toen puntje bij paaltje kwam durfde hij de trekker niet over te halen. Toen deed Anthoniek het zelf maar. Ze werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijftien jaar.

Geen hoogstaande rol

Kende Monique het verleden van Arnoud? Wist ze van zijn moreel gezien bepaald niet hoogstaande rol in deze zaak? Hij had de moord op Marcel kunnen voorkomen. Reken maar dat Monique dat wist. Een van de vorige minnaars van Anthoniek K. was: de broer van Monique. Overigens blijken de dames aanmerkelijk minder gecharmeerd van de sociale media dan Arnoud: van hen is niks te vinden. Arnoud plaatste filmpjes die getuigen van puberaal gedrag. Met zijn auto achter een ambulance aan rijden, met 160 km/u. Met zijn boot veel te hard langs de kant varen. Dat noemt hij ‘koetje sproeien’. Achteraf wel heel bizar: een van de dodelijke slachtoffer is Johan Koetje.

Wat iedereen zich afvraagt: waar doet-ie het van? Achtervolgd door faillissementen en nergens officieel bereikbaar. Als je zijn Facebook mag geloven heeft hij ook een adres in Doebai. En als je zijn zakelijk verleden natrekt komen er adressen tevoorschijn in het Gelderse Aalst, Nieuwkoop, Mijdrecht, Beneden-Leeuwen en Zwanenburg. Het enige adres dat echt nergens wordt genoemd is dat van de woonark in Vinkeveen.

Bij het onderzoek naar de moord op Marcel Koorndijk konden we Arnoud destijds op geen van de vele adressen bereiken. Hij had toen al een relatie met Monique. Uiteindelijk kregen we een reactie via de broer van Monique die liet weten dat Arnoud er niets mee te maken wil hebben, ‘dat hij blijft bij wat hij heeft verteld en dat hij andere dingen aan zijn hoofd heeft.’

We zijn veertien jaar verder, maar is er veel veranderd? Zijn gedrag na het dodelijk incident getuigt – net als destijds – niet van een hoogstaande moraal of enig verantwoordelijkheidsbesef. Tenzij hij er inderdaad niks van heeft gemerkt. Advocaat Bart Nooitgedagt liet weten dat zijn cliënt volkomen werd verrast door zijn aanhouding en in het donker geen schade had waargenomen aan zijn boot. Cliënt vindt het ‘onverdraaglijk’ dat wordt gedacht dat hij bewust is doorgevaren: als hij het had gemerkt zou hij zeker zijn omgekeerd om hulp te verlenen.

Helikopter

Dat er urenlang een helikopter boven zijn verblijfplaats heeft gehangen, dat heel Vinkeveen in rep en roer was door de ambulances en de hulpdiensten, was hem en zijn gezin als een van de weinigen kennelijk geheel ontgaan.

Blijft ook nog de vraag: waar doet-ie het van? Ook in 2000 was al onduidelijk waar Arnoud H. zijn geld mee verdiende. Iemand die hem recent geregeld zag heeft daar zo zijn ideeën over. ‘Hij was elke dag van ’s middags vijf tot ’s avonds acht uur weg.’ Dat is de tijd om planten water te geven. Maar dat is niet meer dan een vermoeden: het is ook de tijd dat er aan de Plassen druk geborreld wordt.

In Vinkeveen is niemand verbaasd dat het een keer mis is gegaan. Er zijn te veel dronken patsers met speedboten die veel te hard varen. Maar ze hadden liever gezien dat het bij materiële schade was gebleven. En dat de veroorzaker zijn verantwoordelijkheid had genomen.

(Reportage uit Panorama, augustus 2014)