Evert heeft een persoonlijke ervaring toen hij volop met dit delirium project bezig was.

STEUN RO

Warme ontvangst bij IJsfontein

Dat is toch het aardige van IJsfontein (ontwikkelaar van -digitaal- spelend leren). De bijzondere locatie aan de kade tegenover het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Maar vooral ook de gastvrijheid. Niet dus een kille ontvangst wat de naam zou kunnen suggereren. Tenslotte had ik mijn komst niet aangekondigd. Ik schreef een jaar geleden over de Delirium Experience, het delirium game van IJsfontein. Een speelse manier voor zorgverleners om beter te leren de discussie aan te gaan met delirante patiënten. Met name de geagiteerde vorm. Hoe is  het sindsdien gegaan? Ik spreek met Evert Hoogendoorn. Hij is al acht jaar werkzaam bij IJsfontein. Hij is hoofd geweest van de afdeling ‘Design for Virtual Theatre & Games’ aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en in dezelfde plaats de DGG (Dutch Game Garden) opgericht. Hij volgde voordien een digitale culturele opleiding.

Sterren stralen

Aanleiding voor dit bezoek (begin januari 2019) is de vijfde ster die is toegekend voor het game, Delirium Experience door de DSSH (Dutch Society for Simulation in Healthcare). Er staan twee onderzoeken naar de effectiviteit op de rails. Het eerste onderzoek is inmiddels gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de serious game twee grote voordelen heeft ten opzichte van het traditionele onderwijs. Bij een vergelijking tussen de game en een niet-interactieve leermethode bleek dat hetzelfde kennisniveau wordt behaald. Leerdoelen worden bereikt. Ten tweede wordt de empathie en nieuwsgierigheid van de verpleegkundige bevorderd. Deze blijkt beter in staat zijn om een behandelplan op te stellen. Van belang voor de nabije toekomst. Dat laatste effect is kwantitatief niet te meten. Sophia van Rooijen (Hoogleraar Geriatrie UMCG is nauw betrokken. Een artikel is gepubliceerd : https://games.jmir.org/2018/4/e17/  De Delirium Experience wordt inmiddels gebruikt in de opleidingen aan de academische ziekenhuizen het UMCG en AMC.

Dark Play

Een ander artikel is nog in press. En dat gaat dan over het zogenaamde dark play. Wat gebeurt er als de gamer bewust verkeerde beslissingen neemt? Hoe pakt de autonomie binnen dit soort onderwijs uit? Het blijkt dat dit eigenlijk niet leidt tot een ongewenste gedragsvorming. Dat is belangrijk. Dus die zwarte kant levert geen nadelen op. We hebben het kwaad nodig om te weten wat goed is altijd tekenend voor deze situatie. Je leert ervan wat je dan te doen staat. Maar kortom, het is geen foute leerervaring. Traditioneel lesgeven kost meer tijd. Meer uren. Bij andere games bemerkt Evert dit ook. In drie kwartier is een spel afgerond. Maar mensen gaan vaak nog een paar keer aan de slag. Ook als ze het supergoed doen. Met een klein risico dat ze de rest van onderwijs verwaarlozen. Dit bespaart dus tijd. In onderwijs wordt niet gewerkt met richtlijnen zoals in de patiëntenzorg maar wel met accreditatie en registratie (Gaia voor de insiders!). De vijfde ster zal bij het jaarlijkse DSSH congres worden uitgereikt. Het is interessant vanwege de kwaliteit. Met het geld dat wordt verdiend door de verkoop worden activiteiten gefinancierd. Denk hierbij aan uitbreidingen binnen Delirium Experience, of een opstap naar een vergelijkbare game voor een ander klinisch dilemma. Erg veel geld wordt er beslist niet mee verdiend.

Persoonlijk

De Delirium Experience kan zowel in het Nederlands als Engels worden gespeeld. Inmiddels spelen al 500 studenten en zorgprofessionals in Singapore. Belangrijk is dat het perspectief van patiënt en behandelaar aandacht krijgen. Veel grotere empathie haalbaar. Er is expliciet een geagiteerde patiënt als voorbeeld genomen (dus niet de stille vorm van delirium). Dit soort projecten spreekt Evert aan. Hij heeft zelf een persoonlijke ervaring toen hij volop met dit project bezig was. Na een liesbreukoperatie werd hij wakker en voelde zich goed. Kon hij al naar huis? Hij wilde inbreng bij een gesprek tussen zijn partner en de verpleegkundige.. Maar toen zei zijn pleegkundige dat zijn opmerking nergens op sloeg. U krijgt hem zo niet mee naar huis! Kortom, hij moest nog een nachtje blijven. Hij vond het meteen eigenlijk wel een interessante ervaring.

Omslag

Evert Hoogendoorn vindt onderwijs traditioneel en medisch onderwijs wel helemaal. Bovendien heerst rond online vaak de beleving dat digitaal niets hoeft te kosten. Dat is geen stimulans. Bij opleidingen krijgen leerlingen nog steeds een dik boek voorgeschreven. Ze zijn zelf verantwoordelijk als ze iets online willen gaan doen. Dat is nu eenmaal historisch zo gegroeid. Wanneer komt de omslag is de verzuchting?

NB. Met dank aan Wieke Schrakamp (IJsfontein) voor kritische op- en aanmerkingen.

Meer weten

http://deliriumexperience.nl/
a href=”https://www.dssh.nl/keurmerk/reeds-uitgereikte-keurmerken/delirium-experience/”>https://www.dssh.nl/keurmerk/reeds-uitgereikte-keurmerken/delirium-experience/
https://reportersonline.nl/delirium-meer-dan-geraaskal/
https://www.zorgtrainingscentrum.nl/content/uploads/29988-NOVU-Vindingrijk-04-2017-WINTER-def-p17-JanTacoteGussinklo.pdf
https://www.ijsfontein.nl/delirium-experience-bewezen-effectief
https://issuu.com/gusjan/docs/gaming.novu_vindingrijk_03-2018__he
https://dutchbuttonworks.com/2013/03/simulatie-of-game/
https://dutchbuttonworks.com/2014/03/games-medisch-domein/
https://www.rug.nl/staff/s.e.j.a.de.rooij/

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -