Lokale branderijen voor specialty coffees zijn in opkomst. Ze leveren de klant behalve koffie van hoge kwaliteit ook het verhaal erachter. Dat gaat voorbij fairtrade, naar vrienden worden met de boeren. “Ik word daar blij van.”

In een diepe ruimte op een nondescript bedrijventerrein in Rotterdam-West starten de broers Harun en Sefa Bingul elke werkdag om drie uur ‘s middags de koffiebrander, een strakke zwarte Giesen. Het is voor Sefa -voormalig barista- en Harun -voorheen marketeer- een uit de hand gelopen hobby. Harun: ‘Het begon met een klein brandertje en versgebrande koffie voor vrienden, niet bedoeld voor verkoop.’ Sefa: ‘Maar het ging hard, via-via, en het was gewoon leuk.’

Brandzaak, Rotterdam. Links balen koffie, midden de Giesen, rechts Sefa en Harun
Een actualiteit staat zelden op zichzelf, die komt voort uit context. Daarom reist Anthon Keuchenius (1964) graag rond, ongeveer tussen Heuvelrug en Jemen, om die context in tekst en beeld te brengen. Liefst ruim voor- of nadat die actualiteit zich voordoet. Of anderen hem laten liggen.