Voor de Blauwe Kamer recenseerde Tim de Boer de nieuwe inrichting van de Grote Marktstraat in Den Haag. Een straat waar nog wat aan te sleutelen valt.

Kosten noch moeite zijn gespaard om van de Grote Marktstraat in Den Haag een aantrekkelijke winkelstraat te maken waar auto’s en trams uit verbannen zijn. De hoogwaardigheid van de afwerking staat buiten kijf. Aan de functionaliteit valt nog wel te sleutelen.

Wie begin jaren negentig voor het laatst in de Grote Marktstraat in Den Haag was wacht een verrassing. De door elkaar heen wurmende auto’s, trams, bussen, voetgangers en fietsers zijn verdwenen. Het is leeg op straat. De auto’s en bussen zijn verbannen naar de centrumring en de parkeerroute, en de trams rijden al jaren door de tramtunnel. Het sluitstuk van deze operatie is de definitieve inrichting van de straat zelf naar het ontwerp van Lana Du Croq (duCroq and van Zutphen architects).

De Grote Marktstraat is een gekke straat. Hij is niet organisch gegroeid, maar gemaakt als verkeersdoorbraak in 1912. Door onteigening van een brede strook wilde men een eenduidig beeld langs de straat mogelijk maken. Meer dan 100 jaar later moet je echter constateren dat er zeer verschillende gebouwen zijn gerealiseerd en dat de afmetingen van de straat niet uniform zijn. De Grote Marktstraat kronkelt, versmalt, verwijdt en is nergens hetzelfde.