Een recordaantal nieuwe cruiseschepen maakt volgend jaar zijn maiden voyage. Het aanbod van nieuwkomers loopt uiteen van het grootste cruiseschip ter wereld – de Symphony of the Seas van rederij Royal Carribean – tot de veel kleinere en tegelijk veel luxere Seabourn Ovation met maar 302 suites. Ook komt er een gloednieuw zeilcruiseschip in de vaart, de Flying Clipper. De rederijen  proberen zich steeds meer te onderscheiden: een van de nieuwkomers heeft zelfs een soort megalift aan de buitenkant van het schip. De Top-11.

STEUN RO

1.

Zwembad met megaglijbaan op de Carnival Horizon (beeld: Carnival Cruises)
Symphony of the Seas mei 2017 in aanbouw in Saint-Nazaire (foto: Royal Caribbean)

Op 2 april 2018 brengt het Amerikaanse Carnival Cruises haar nieuwste schip de Carnival Horizon in de vaart. Het schip biedt een schat aan vermaak voor de maximaal vierduizend gasten. De Carnival Horizon is gebouwd op een van de Italiaanse werven van Fincantieri en maakt als maiden voyage eerst een aantal tochten op de Middenlandse Zee. In mei vertrekt het schip (133.500 Brt) naar New York om later vanuit uitvalsbasis Miami cruises te gaan verzorgen.

2.

Symphony of the Seas mei 2017 in aanbouw in Saint-Nazaire (foto: Royal Caribbean)
Symphony of the Seas mei 2017 in aanbouw in Saint-Nazaire (foto: Royal Caribbean)

Wanneer het op 21 april 2018 voor het eerst commercieel de steven richting de zee richt overtreft de 362 meter lange Symphony of the Seas haar zusterschip Harmony of the Seas als grootste cruiseschip ter wereld. Het schip (230.000 BRT) is maar liefst 362 meter lang en 18 verdiepingen hoog. Het heeft 28 hutten meer dan haar voorganger op de wereldranglijst. Hutten heten hier overigens staterooms, dat u het alvast weet. Er kunnen maximaal 6870 passagiers aan boord. Maar dan is dit cruisemonster ook wel helemaal tot het laatste hoekje volgeboekt. 2100 bemanningsleden moeten het de vakantievierders naar de zin gaan maken. Een van de bijzondere attracties op het schip is een park met echte bomen. De Symphony of the Seas wordt op dit moment gebouwd op de STX-scheepswerf in het Franse Saint-Nazaire. Vorige maand (juli) is het al gedeeltelijk afgebouwde casco uit het dok gekomen.

3.

De Norwegian Bliss (artist impression: Meyer Werft)
De Norwegian Bliss (artist impression: Meyer Werft)

Eveneens op 21 april 2018 kiest de Norwegian Bliss van de Amerikaanse rederij Norwegian Cruises voor het eerst het ruime sop. Dit schip is speciaal uitgerust voor Alaska, waar het niet allen koud kan zijn maar waar ook strenge milieuregels gelden. De Norwegian Bliss is daarom uitgerust met zogenaamde ‘scrubbers’ voor de nareiniging van de uitlaatgassen. Sinds oktober bouwt de Meyer Werft in haar gigantische hal aan de Eems in Papenburg aan deze oceaanreus. Eenmaal klaar biedt het schip plaats aan 4200 gasten, die onder meer de beschikking krijgen over twintig restaurants. Na proefvaarten die traditoneel vanuit de Eemshaven plaatsvinden vertrekt de Norwegian Bliss via Miami en Los Angeles naar Seattle. De Bliss gaat eerst richting Alaska cruisen, daarna even langs de Californische kust en vanaf november 2018 vanuit Miami.

4.

Luxe in klein gezelschap op de Seabourn Ovation (beeld: Seabourn)
Luxe in klein gezelschap op de Seabourn Ovation (beeld: Seabourn)

Seabourn uit Miami gooit het met haar Seabourn Ovation – maiden voyage op 16 mei 2018 – over een heel andere boeg. Dit veel kleine schip met plaats voor ‘maar’ 604 gasten bedient het marktsegment voor veel luxere cruises. In deze markt ligt de nadruk op minder zeedagen en meer havenbezoeken. Aan boord draait alles om luxe en uiterste kwaliteit in eten en drinken. Het schip wordt ingezet op de Europese wateren. Na de oplevering in Italië (Fincantieri) voert de maiden voyage van Barcelona naar Lissabon. De Seabourn Ovation gaat daarna de Noord- en Oostzee bevaren vanuit Kopenhagen en Stockholm. In de herfst zoekt Seabourn weer de warmere streken van de Middenlandse Zee op.

5.

De Flying Clipper is met zijn vijf dwarsgetuigde masten een opvallende verschijning (beeld: Star Clippers)
De Flying Clipper is met zijn vijf dwarsgetuigde masten een opvallende verschijning (beeld: Star Clippers)

Een geval apart is de Flying Clipper. Dit cruiseschip met een eerste voorziene afvaart in mei 2018 heeft masten en zeilen. En niet zo weinig ook. De vijfmaster kan 35 zeilen zetten. Maximaal kan het schip zo’n 6350 vierkante meter aan de ra’s hangen. Dat mag dan ook wel voor deze zeereus van 162 meter lang en 18,50 meter breed. Of het gevaarte ook daadwerkelijk alleen op windkracht zal kunnen varen valt te betwijfelen. Maar indrukkend ziet het er in ieder geval wel uit. De Zweedse rederij Mikael Krafft gaat er prat op dat dit het grootste dwarsgetuigde schip is dat ooit de wereldzeeën heeft bevaren. Vanwege de veel lagere opbouw is het aantal passagiers dat meekan behoorlijk beperkt: rond de driehonderd. De Flying Clipper wordt gebouwd bij de werf Brodosplit in het Kroatische Split.

6.

De Mein Schiff 1 van TUI heeft een All Inclusive formule (artist impression: TUI Cruises)
De Mein Schiff 1 van TUI heeft een All Inclusive formule (artist impression: TUI Cruises)

Het bovenstaande nieuwe schip met de aparte naam Mein Schiff 1 kan met zijn 2900 passagiers inmiddels tot de middenklasse gerekend worden. Het Duitse TUI Cruise biedt aan boord een All Inn concept. De mogelijke consumptie van honderd soorten drank zijn bijvoorbeeld al bij de prijs van het ticket inbegrepen. De passagiers kunnen dus zonder extra kosten met elkaar het glas heffen. Het kan daar nog een gezellige boel worden. Volgens de planning vertrekt de Mein Schiff 1 op 19 mei 2018 voor cruises op de Oostzee. Vanaf eind augustus wordt er overwinterd op de Canarische Eilanden.

7.

De MSC Seaview (beeld: MSC Cruises)
De MSC Seaview (beeld: MSC Cruises)

Het oog wil ook wat. De cruise-experts van kreuzefahrten.de in Duitsland roemen de nieuwe MSC Seaview om haar mooie vormen. De Bella Macchina wordt het schip al genoemd. Met zijn lengte van 323 meter is het in ieder geval een Grande Macchina. Het schip van MSC Crociere (hoofdkantoor in Genève) gaat vanaf 10 juni 2018 varen op de Middellandse Zee en vertrekt tegen het einde van het jaar naar Zuid-Amerika. Er kunnen maximaal 5429 gasten aan boord. Bijzonder aan dit schip is de ‘boulevard’. Rondom het hele schip is een glazen balustrade aangebracht waarbinnen de gasten kunnen wandelen of op een terrasje een drankje kunnen drinken. Ook de MSC Seaview is een product van de Italiaanse werf Fincantieri.

8.

Spectacuiaire vergezichten vanaf het bovendek van de Roald Amundsen (beeld: Hurtigruten)
Spectacuiaire vergezichten vanaf het bovendek van de Roald Amundsen (beeld: Hurtigruten)

De Roald Amundsen (maiden voyage: 22 oktober 2018) wijkt qua concept behoorlijk af de hierboven besproken schepen. Het schip wordt gebouwd in opdracht van de Noorweegse rederij Hurtigruten (‘de snelle route’), ooit begonnen met de pakketboten van zuid tot noord langs de enorme Noorse kustlijn. In contrast met de varende pretparken die de meeste cruiseschepen zijn gaat het hier om een soort expeditieschip. De Roald Amundsen moet de wereldzeeën gaan verkennen van de noordpool tot Antartica. Om te voorkomen dat er roetdeeltjes op de sneeuw en het ijs terechtkomen is het schip voorzien hybride aandrijving. Aan boord kunnen 530 gasten zich verwonderen over al het mooie dat de oceanen te bieden hebben.

9.

De Nieuw Statendam wordt het zusterschip van de Koningsdam (beeld: Holland America Line)
De Nieuw Statendam wordt het zusterschip van de Koningsdam (beeld: Holland America Line)

Op de Marghera-werf van Fincantieri in Italië wordt sinds maart gebouwd aan de nieuwe Nieuw Statendam. Het is alweer het zesde schip in de lange geschiedenis van de Holland America Line dat de naam Statendam draagt. Het schip is een zusje van de Koningsdam, die vorig jaar mei gedoopt werd. De Nieuw Statendam vertrekt op 5 december 2018 voor het eerst. Er kunnen maximaal 2660 passagiers mee. Elegantie en luxe zijn de kernwoorden aan boord.

10.

Zusterschip Aida Aura op de Elbe (foto: Wikipedia)
Zusterschip Aida Aura op de Elbe (foto: Wikipedia)

Het is al bijna Kerstmis 2018 als de Aida Nova voor het eerst officieel uitvaart. De Meyer Werft in Papenburg is al aan de bouw begonnen. Noviteit aan dit schip is dat het op schone LNG kan varen. ‘Green Cruising’ wordt dat modieus genoemd. De 5000 passagiers worden ook hier in de watten gelegd met onder meer uitgebreide wellness-faciliteiten. Na de Nova bouwt Meyer nog een tweede schip van hetzelfde ontwerp, dat de Heliosklasse is genoemd.

11.

Het 'Magic Carpet' van de Celebrity Edge (artist impression: Celebrity Cruises)
Het ‘Magic Carpet’ van de Celebrity Edge (artist impression: Celebrity Cruises)

Omdat de concurrentie groot is moet de creatieve geesten bij de cruisemaatschappijen nieuwe dingen blijven verzinnen. Het laatste cruiseschip dat in 2018 het water opgaat (op 16 december) wordt uitgerust met een spectaculair snufje. De Celebrity Edge van Celebrity Cruises wordt uitgerust met wat wordt genoemd ‘magic carpet’. Het gaat om een platform dat aan de zijkant van het schip als een lift kan bewegen. Op zeeniveau kan het dienst doen als opstapplaats voor de tenders. Hoger geheven is het een terras of een uitbreiding van het zwembadgedeelte. De Celebrity Edge wordt bij STX in Frankrijk gebouwd.

(Met dank aan Lüchow Medien & Kommunikation in Hamburg)

    Bart Oosterveld is journalist. Hij schrijft voor Weekblad Schuttevaer (anno 1888) over de binnenvaart en de rest van de maritieme wereld, .