De juiste voeding is belangrijk voor topsporters, midden op de oceaan is dit niet anders. Maar de omstandigheden vermoeilijken een gezonde en gebalanceerde voeding wel. De zeilers van de Volvo Ocean Race moeten het negen maanden lang doen met zakken vol gevriesdroogd voedsel. Niet bepaald de maaltijd waar je iedere dag naar uitkijkt, maar is het voedzaam?

STEUN RO

De juiste voeding is belangrijk voor topsporters, midden op de oceaan is dit niet anders. Maar de omstandigheden vermoeilijken een gezonde en gebalanceerde voeding wel. De zeilers van de Volvo Ocean Race moeten het negen maanden lang doen met zakken vol gevriesdroogd voedsel. Niet bepaald de maaltijd waar je iedere dag naar uitkijkt, maar is het voedzaam?

Gevriesdroogde maaltijden

Gideon Messink is directeur van Team Brunel, hij heeft zelf al drie keer de Volvo Ocean Race gevaren. Als geen ander weet hij hoe er met het eten aan boord omgegaan wordt. 'In principe is er geen vers fruit of groente aan boord, in verband met gewichtsbesparing is al het eten gevriesdroogd. Zo blijft de boot zo licht mogelijk.' De zeilers aan boord bij Team Brunel hebben iedere dag de keuze uit onder andere spaghetti bolognese, kip curry en pasta champignons. Bij ieder team is het de On Board Reporter die de maaltijden verzorgt. Brian Carlis van Team Vestas Wind laat in het volgende filmpje zien hoe het er in de keuken uitziet.

In principe is er geen vers fruit of groente aan boord, in verband met gewichtsbesparing is al het eten gevriesdroogd

De on-board reporter/kok heeft ongeveer vier fluitketels gekookt water nodig per maaltijd. Het eten wordt enige tijd geweekt in het kokende water, hoe langer het eten wordt geweekt, hoe meer smaak er aan de maaltijd zit. Tevens is een langere weektijd belangrijk, gebeurt dit namelijk te kort, dan bestaat de kans dat het eten een ruime hoeveelheid lichaamsvocht opneemt. Hierdoor kan de bemanning dus uitdrogen.
Uitdroging is sowieso een gevaar voor de zeilers, hydratatie is daarom heel belangrijk. Om de vochtbalans op peil te houden drinken ze veel water. Vaak gooien ze hier een tablet elektrolyt doorheen, dit is een zouttablet die zorgt dat het vocht beter wordt vastgehouden.

Foto: Brian Carlin Team Vestas Wind - Rob Salthouse en Peter Popp Wibroe bereiden hun gevriesdroogde maaltijdEetpatroon

De hoofdmaaltijden bestaan uit zeer gevarieerde smaken, gezond en voedzaam. Alles is gevriesdroogd, tot aan de ochtend muesli aan toe. Of het ook smakelijk is, daar hoeven we niet naar te raden. Maar het voedsel aan boord wordt zeer gewaardeerd, het is een moment waar de topsporters steeds weer naar uitkijken. De zeilers verbranden namelijk zo’n 5.000 calorieën per dag, dat is bijna 3 keer zoveel als een normaal mens. Het eten hebben ze dus wel nodig, of het nu smaakt of niet. Naast de maaltijden zijn er ook snacks aan boord, zo’n drie keer per dag wordt de bemanning hierop ‘getrakteerd’. Volgens Dee Caffari, aan boord van de vrouwenboot SCA, is dit echt een traktatie. 'We kijken steeds weer uit naar die snacks. Dit zijn eiwitrepen en chocoladebars, allemaal goede energieleveranciers die ook het moraal hooghouden. Hiernaast hebben we veel gezouten nootjes en M&M’s zodat er altijd wat te snacken valt.'

Reglement

Niet alleen de zeilers zijn veel bezig met hun voeding, ook de organisatie van de Volvo Ocean Race houdt goed in de gaten wat er wordt gegeten. Niet zozeer omdat ze bang zijn dat de zeilers geen gezonde voeding krijgen, vooral om te controleren of ze de regels hierin niet overtreden. Ieder team mag een voedselvoorraad mee voor het geschatte aantal dagen op zee plus twee extra dagen. Deze twee extra dagen worden verzegeld en achteraf gecontroleerd door de organisatie. Op deze manier probeert de organisatie te vermijden dat een team extra gewicht aan boord meeneemt dan nodig. Extra gewicht kan namelijk een voordeel opleveren ten opzichte van de andere teams. In de eerste etappe was het Team Brunel die juist te weinig voedsel mee had genomen.

Schipper Bouwe Bekking bleef hier rustig onder: 'Hongerige wolven lopen ook harder, dat zullen wij ook doen als we honger krijgen. Dan varen we nog sneller richting Kaapstad.' Uiteindelijk kwam Brunel als derde Kaapstad binnen, na Abu Dhabi Ocean Racing en Dongfeng Racing Team. Op de vraag waar de zeilers het meeste naar uitkeken in Kaapstad, werd er opvallend vaak eten genoemd. Dat en een goed bed, een lange nachtrust en het weerzien van familie en geliefden.

Hongerige wolven lopen ook harder, dat zullen wij ook doen als we honger krijgen

Herstellen

De tijd tussen de etappes bestaat voor de zeilers voornamelijk uit herstellen en voorbereiden op de volgende etappe. Voordekker van Team Brunel Gerd-Jan Poortman gaf aan dat hij in de eerste etappe maar liefst 5 kilo afviel. Tijdens zijn verblijf in Kaapstad wist hij weer 3 kilo aan te komen. 'Dat is mede te danken aan het lekkere eten hier in Zuid-Afrika', lacht hij. Experts voorspellen dat de zeilers tijdens een etappe tot 8 kilo af kunnen vallen, zo viel de eerste etappe voor Poortman nog mee. Ieder team heeft ook een voedingsdeskundige die precies berekent hoeveel calorieën de bemanning verbruikt.

De grootste verbrandingsfactor voor de zeilers is stress. Nu is de eerste etappe wat dat betreft rustig verlopen. 'Het was de makkelijkste etappe die ik ooit heb gevaren', blikt Bekking terug op de eerste etappe. De meeste stress hadden ze misschien wel door de compactheid van de vloot. Nog nooit in de geschiedenis waren de verschillen in afstand zo klein. In de rit van Kaapstad naar Abu Dhabi wordt er meer stress verwacht. De zeilers krijgen te maken met zeer onvoorspelbaar weer met bijvoorbeeld tropische cyclonen. Als voorbereiding op die tweede etappe hebben de zeilers weer flink getraind in Kaapstad. Dit om de verloren spiermassa weer terug te krijgen. Ook is er onder andere voor Team Brunel beter nagedacht over de hoeveelheid voedsel.

Anke Haadsma (1988) is een freelance watersportjournalist. Al haar hele leven zeilt ze en haar stage liep ze bij maandblad Zeilen. In 2010 studeerde ze af aan de School voor Journalistiek en begon ze met wat freelance werkzaamheden. In 2014 zette ze de stap om fulltime de watersport journalistiek in te gaan. Nu volgt ze internationale zeilraces (met een Nederlands tintje) en is ze regelmatig aanwezig bij zeilevenementen als communicatie professional of journalist.