Websites als Funda, maar ook het Amerikaanse Zillow en Trulia, bereiken recordaantallen bezoekers tijdens de pandemie.

STEUN RO

“Veel singles kunnen momenteel niet daten door de corona restricties. Het kijken naar ‘huizen’-porno is daarvoor in de plaats gekomen” vertelt psychiater Lea Lis uit New York in een interview aan de Huffington Post.

Het klinkt logisch: Veel mensen van rond de dertig willen ontsnappen uit de grote steden om een groener leven te gaan leiden, en dat wordt al helemaal aantrekkelijk als je ‘opgehokt’ zit in een klein flatje in een betonbuurt.

Maar waarom houden mensen die niet per se op zoek zijn naar een nieuw huis, ook zo van het scrollen door te koop staand onroerend goed? Nou, hierom dus:

Door Funda scrollen is een soort escapisme

“We hebben er allemaal wel eens over gefantaseerd: Miljoenen winnen in de loterij en hoe anders ons leven daardoor zou worden. Funda-scrollen is daarmee vergelijkbaar, alleen is het realistischer.

Door de aanhoudende stress van de pandemie zoeken mensen manieren om aan de realiteit te ontsnappen, en huizen kijken op Funda is een erg populaire manier om dat te doen. Ondanks dat we nergens heen kunnen, kun je via Funda met een simpele muisklik van stad naar stad, van dorp naar natuurgebied, en ondertussen stel je je voor hoe het zou zijn om in dat huis te wonen, je bekritiseert de vloeren of gedateerde keukenkastjes of je bewondert de authentieke glas in lood raampjes en originele details in een monumentaal pand, en hoopt vurig dat de nieuwe eigenaar er geen zwart staal en een visgraatvloer in laat leggen.

Voor een paar minuten kun je de stress vergeten van je teruglopende inkomsten, het verlies van je baan of de memo over Omzigt. Normaal gesproken pikken we een bioscoopje of gaan we naar een concert, nu hebben we Funda. De bonus is dat online browsen volledig gratis is en dat je dit kunt doen in de veiligheid en het comfort van je eigen huis, wat ergens dubbel is, want na een jaar grotendeels binnenzitten is voor een grotere groep dan ooit het concept ‘verhuizen’ opwindender dan ooit.

We zijn allemaal op zoek naar iets om de eentonigheid van (t)huiswerken, wandelen en bananenbrood bakken te doorbreken, en voor sommige mensen ontsnappen het liefst aan Ground Hog day, door de nieuwste parels op Funda te checken. Maar scrollen door Funda is niet alleen iets wat populair is sinds de pandemie:  we zijn voyeurs by nature. Natuurlijk wordt het nu wel een tandje erger. Tijdens de pandemie zijn er niet zo veel mogelijkheden om mensen te kijken, gesprekken af te luisteren of op andere manieren om een ​​glimp op te vangen van het leven van vreemden.

Het scrollen door Funda heeft hetzelfde effect als wanneer we naar reality-tv kijken en online geld-, eet- of seksdagboeken lezen. We kunnen huizen bekijken die door anderen zijn ingericht, hun smaak beoordelen en ons voorstellen hoe het zou zijn om in dat huis te wonen. Het is heel leuk om te zien hoe anderen leven, vooral in een tijd waarin we allemaal op ons eigen spreekwoordelijke eiland zitten.

Er is een chemische reactie.

Wanneer er iets dat je leuk vindt op je scherm verschijnt, reageren je hersenen op dezelfde manier als je een goudklomp op je stoep zou vinden, vertelde Bethany Cook, een klinisch psycholoog in Chicago, in een interview aan de Huffington Post. “Een horde van gelukshormonen stroomt door je lichaam, wat op zijn beurt je humeur en algehele mentale toestand verbetert.”

Hoewel deze uitbarsting van vreugde goed lijkt voor je geestelijke gezondheid, kan er een keerzijde zijn waarmee je rekening moet houden. Een dergelijke uitbarsting van dopamine kan gevolgd door de crash.

Het lijkt een beetje op sociale media. Er is altijd iemand dunner, mooier en succesvoller. En er is altijd dat prachtige grachtenpand, pittoreske boerderijtje of die loeigrote loft met uitzicht waarbij je eigen stulpje verbleekt.

In tijden van onzekerheid verlangen mensen naar controle. om een ​​gevoel van macht en keuzevrijheid in hun leven te ervaren. Sommigen doen dat door te leren koken, of door allerhande knutselprojecten doen. Anderen hebben zich op onroerend goed en home improvement gestort.

Een jaar geleden waren we vakanties aan het plannen en Airbnb’s aan het vergelijken met onze vrienden en familie om plannen te maken voor toekomstige uitstapjes. Maar al bijna een jaar is er geen planning, geen plezier, geen toekomst waarin we ons veilig genoeg voelen om te kunnen reizen. We zouden een moord doen om het ‘Mind your step’ op Schiphol te horen, maar serieus denken over reizen of nieuwe avonturen beleven, is iets wat heel lastig gaat als je vastzit binnen vier muren. Het is dan ook volkomen logisch dat we ons oog hebben gericht op het enige dat we nu wél kunnen controleren, en dat is: hoe die vier muren eruit zouden kunnen zien.

We willen ons een geïnformeerde consument voelen.

Eindeloos scrollen door Funda biedt kennis over de onroerendgoed markt waardoor we ons meer geïnformeerde consumenten voelen – en dus meer controle hebben over onze toekomst met betrekking tot het kopen van een huis. In sommige opzichten kan het ook een routekaart zijn om haalbare doelen te stellen en daarnaar toe te werken.

Je plant je droom als het ware in de omgekeerde volgorde door tegen jezelf te zeggen: ‘’Oké, ik wil in deze stad wonen en in dit soort huis, en dat kost blijkbaar ongeveer dit bedrag. Dus om het leven te kunnen betalen wat ik wil, moet ik dit salaris verdienen, wat in mijn vak deze titel betekent. Of misschien ga ik van baan veranderen, of voor mezelf beginnen.’’

Dat laatste is natuurlijk het allerhandigste. Kun je altijd vanuit huis werken, en door Funda scrollen wanneer je wilt.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Freelance Journalist. Ik schreef voor o.a. LINDA., Viva, Grazia, Flair, Veronica Magazine, Margriet, VROUW, Oh! Magazine, Nieuwe Revu, Story, de Telegraaf, Psychologie Magazine, Marie Claire, Cosmopolitan en als (web)content creator voor o.a. VODAFONE en Sanoma Marketing Partnerships. Voor mijn volledige profiel: zie LinkedIn. $twitter.xrptipbot.com/Vivscontent