Duitse treinchaos: ‘Stenen tijdperk’

De chaos op het Duitse spoor is een blamage voor Duitsland, roepen critici in koor: Deutsche Bahn is kapot bezuinigd. Bondskanselier Angela Merkel, op verkiezingspad, mengt zich persoonlijk in het conflict. En de topman van de spoorwegen biedt excuses aan. Hoe ook in ingenieursland Duitsland dingen hopeloos mis kunnen gaan.

Zelfs bondskanselier Angela Merel (CDU) bemoeit zich er mee. Er moet zo snel mogelijk een einde komen aan de aanhoudende chaos op het Duitse spoor, zei Merkel deze week, met name rond het knooppunt Mainz. Hier vallen wegens een tekort aan personeel dagelijks meer dan honderd treinen uit. Tienduizenden mensen zijn gedupeerd.

Treindienstleiders

'Dit is een ernstig probleem,' oordeelde Merkel, die bij de Bondsdagverkiezingen van 22 september hoopt te worden herkozen. 'Het spoor is voor veel mensen van levensbelang voor de uitoefening van hun beroep.'

De Duitse spoorwegen, die toch al geen beste reputatie hebben, zitten enorm met de situatie in hun maag. De problemen in Mainz zijn ontstaan doordat van de vijftien treindienstleiders er acht ziek zijn of met vakantie. In een poging de dienstregeling weer enigszins op de rails te krijgen vroeg Deutsche Bahn (DB) vakantievierend personeel om vervroegd terug te keren. 'Maar dwingen kun je niemand,' verzuchtte een woordvoerder. Ook gepensioneerde treindienstleiders zijn benaderd met de vraag om tijdelijk in te vallen. Gevreesd wordt dat de chaos nog zeker tot eind deze maand zal aanhouden.

Nachtmerrie

Voor Deutsche Bahn zijn de problemen bij Mainz, een stad met 200.000 inwoners ten zuidwesten van Frankfurt-am-Main, een pr-nachtmerrie. Helemaal nu duidelijk is dat 'Mainz' geen uitzondering hoeft te zijn. Rond andere knooppunten – Stuttgart, Berlijn, Hamburg, Keulen, Dortmund, Freiburg – dreigen soortgelijke problemen. Deutsche Bahn, met de staat als enige aandeelhouder, lijdt namelijk op alle niveau's onder een gebrek aan personeel. Bovendien is het personeelsbestand sterk verouderd: iedere derde werknemer gaat de jaren met pensioen. 'Mainz is overal,' waarschuwde een woordvoerder van de vakbond voor Spoorwegpersoneel.

Politici en bestuurders staan op hun achterste benen. Zij verwijten Deutsche Bahn de internationale reputatie van Duitsland als hoog ontwikkeld technologie-land te schaden. Het spoorwegbedrijf zegt binnen afzienbare tijd zeshonderd vers opgeleide treindienstleiders aan te stellen. Maar er zijn duizend nodig en deskundigen wijzen erop dat de opleiding zo'n acht maanden duurt en dat brede expertise gevraagd is. Het probleem is daarmee bovendien niet opgelost: er ontbreken bijvoorbeeld ook 800 machinisten.

'Stenen tijdperk'

Volgens critici is Deutsche Bahn 'kapot bezuinigd'. Sinds de privatisering in 1994 daalde het aantal werknemers van 340.000 naar 180.000. Met name voormalig topman Hartmut Mehdorn (71), een grote maar ook omstreden naam uit de Duitse manager-elite, wordt verweten zonder veel kennis van zaken harde bezuinigingen te hebben doorgevoerd om het bedrijf voor te bereiden op een beursgang. Die beursgang ging in 2008 wegens de kredietcrisis niet door, waardoor DB bleef zitten met te weinig personeel en te weinig geld.

Michael Ebling (SPD), de burgemeester van Mainz, vreest reputatie-schade voor zijn stad. Volgens Ebling stamt de huidige DB-leiding uit het 'stenen tijdperk'. DB-topman Rüdiger Grube bood zijn verontschuldigingen aan en en spreekt over een 'gote blamage'. De Bahnchef zegt z'n best te doen om nieuw en jong personeel aan te trekken, maar er is weinig animo voor een baan bij de Bahn.

Volgens critici is Deutsche Bahn 'kapot bezuinigd'. Sinds de privatisering in 1994 daalde het aantal werknemers van 340.000 naar 180.000

Amsterdam

De problemen voor Deutsche Bahn komen kort na de recente watersnoodramp, die delen van het treinverkeer in Duitsland lam legde. Ondermeer het traject van Berlijn naar Amsterdam heeft onder de schade nog altijd te lijden.

In Nederland kunnen problemen als die in Duitsland niet optreden omdat de Nederlandse spoorsector al in een vroeg stadium start met de werving van treindienstleiders. Dit zegt een woordvoerder van ProRail in Spoorpro.nl, het vakblad voor railbedrijven.

 

Eerder verschenen bij: De Persdienst

Mijn gekozen waardering € -

Wierd Duk schrijft over Berlijn, de hipste stad van Europa, en bericht over Duitsland, het machtigste land in de Europese Unie, en over Rusland, het ingewikkeldste land tussen Europa en Azië. Hij was correspondent in Rusland en verslaggever voor de GPD en Elsevier. Laat op radio en tv regelmatig zijn licht schijnen over actuele internationale ontwikkelingen. Schreef de boeken ‘Poetin: straatvechter bedreigt wereldorde’ (Prometheus/Bert Bakker) en 'Merkel: koningin van Europa' (Prometheus/Bert Bakker). In 2016 verschijnt 'De Beul en de Heilige: een geschiedenis uit Auschwitz' (Prometheus/Bert Bakker).

Geef een reactie