“Van achteren lyceum, van voren museum.” Dat was in de vorige eeuw een uitdrukking die door mannen gebezigd werd over vrouwen. Daarmee bedoelde ze degenen van zekere leeftijd die zich uitdosten alsof zij de kledingkast van hun tienerdochter geplunderd hadden. Vandaag de dag is het andersom.

STEUN RO

De Nederlandse man die internationaal qua kleding toch al een pleefiguur slaat, lijkt het spoor bijster, terwijl vrouwen juist dol zijn op zo’n strak in ‘t pak zittende man. Te skinny te wijde of te afzakkende jeans, verwassen shirts in combinatie met te neppe zonnebrillen en grijze steeds langer wordende baarden beheersen het straattoneel. De lockdowns maakten het er bepaald niet beter op.

Bodyshaming vrouwen

Vrouwen worden meestal direct bekritiseerd (gebodyshamed) vanwege een te korte rok of mouwloos, laag uitgesneden topje wanneer ze de te dun, te dik of te oud bevonden worden. Waar zij zich steeds vaker aan de ‘regels’ houden en hun garderobe aanpassen aan hun leeftijd, lijkt het wel of de oudere mannen in de tussentijd hun jeugd herleven. Alsof het uit de garderobe van hun zonen is gehaald. Terwijl die laatsten waarschijnlijk roepen: “Doe normaal pa!” Mannen zijn niet leeftijds-adequaat gekleed, maar vooral ook niet gelegenheids-adequaat. En er zijn echt wel alternatieven voor die eeuwige ‘blue jeans’.

Bergschoenen

Ik ben net terug van de supermarkt en opnieuw bevestigd in mijn mening over de Nederlandse mannenkleding. Sportkleding terwijl ze niet sporten, bergschoenen terwijl er in ons Holland berg te bekennen is en in de zomer (o gruwel): de blote kuiten. Als de thermometer in Nederland bijna de 20 graden aantikt: worden de broeken óf afgeritst óf wordt er een korter exemplaar over de gat gehesen.

De fietsbroek als libidokiller

De allerergste in deze categorie vormen de fietsbroeken en -shirts. Die zijn ooit bedoeld om de lijven van supergetrainde Tour de France-renners zo min mogelijklucht luchtwrijving te bezorgen. Ja met zeemleren kruis tegen de steenpuisten en ander leed tussen de olympische benen. Maar een seconde meer of minder voor een ANWB-fietstocht maakt toch geen bal uit? Mijn huis in een 17e eeuwse pittoreske dorpskern, ligt binnen de Gooi & Eem Route en weer of geen weer: daar heb je de mannen van middelbare leeftijd in Demoulin-vermomming. Helaas voor hen (maar nog meer voor mij) met duidelijk opgezwollen buiken en gekrompen voortplantingsorganen. Je wilt er niet naar kijken, maar je moet. De grootste libidokiller voor vrouwen, zo heb ik van veel seksegenotes wel begrepen. Er is de laatste jaren een categorie kleding bijgekomen die ‘athleisure’ (google maar eens) heet. Sportkleding en -schoeisel, maar zo mooi van stof, snit en kleurenspel dat je er zo mee in een restaurant kunt gaan zitten. Stukken flateuser voor de man én de vrouw met een kwabje, een lubje of een putje her en der.

Een goed mannenpak is een vrouwenmagneet

Wat lingerie is voor een vrouw, is een goed pak voor de man. Jawel! En uit een studie van de Columbia Universiteit blijkt dat kleren van heren niet alleen andermans / andervrouws blik, maar ook de eigen kijk op de wereld verandert. “Als mannen een kostuum dragen, voelen ze zich meteen sterker, volgens psycholoog en onderzoeker Abraham Rutchick. Hoewel je daarbij zou kunnen denken dat het hen tevens arroganter maakt, is dat juist niet het geval. Een pak maakt mannen meer solidair en ook positiever in hun houding. Ze zouden ook minder impulsieve beslissingen nemen en alles rationeler bekijken. Al komt kritiek van mannen in pak wel weer harder aan, dan van mannen in een kloffie. Maar ook dat kun je soms zomaar in je voordeel gebruiken.

DONT’s

Volgens een topic op Reddit zijn onderstaande mannen-kledingstukken de echte afknappers voor vrouwen. Vooral handig om te weten als je op date gaat:
1. Glimmende shirts (doet denken aan cokedealers)
2. Birkenstocks of andere soorten open schoeisel (mits een prima pedicure rommelig)
3. Diepe V-halzen waar borsthaar uitpiept (showlijers)
4. Shirts met zogenaamd grappige teksten (mannen die zelf geen humor hebben)
5. Hans Spekman-truien (kan echt niet meer)
6. Hemden waar je mannnentepels doorheen ziet (overdreven sportschooljongens)
7. Hawaï-shirts (burgertrutten)
8. Zonnebril op achterkant van hoofd (kent z’n leeftijd niet)
9. Camouflage-dessins (criminelen)
10.Wijde trainingspakken (foute rappers)

DO’s (met dank aan imagodeskundige Zabeth van Veen)

1. Koop pakken (of combinaties) nooit te groot of te klein
2. Wees terughoudend met protserige horloges en sierraden
3. Laat de schoenen geen sluitpost zijn, maar passend onderdeel van je outfit
4. Kleed je naar de gelegenheid
5. Liever tikje overdressed dan underdressed
6. Blijf weg bij goedkoop ogende stoffen en voor jou verkeerde kleuren
7. Donkerblauw pak met wit overhemd is altijd OK, zowel met als zonder stropdas
8. Ga shoppen met een favoriet mooi kledingstuk waar je iets passends bij zoekt
9. Kleed je voor de baan die je ambieert, niet voor die je al hebt
10.Stugge stoffen draag je om zakelijker en krachtiger over te komen, zachte materialen hebben het tegenovergestelde effect

Balans & dosering

Ik hoor de mannen die deze lijstjes lezen al mopperen. Alsof zij niet net zulke lijstjes over vrouwen kunnen schrijven. Tuurlijk heren, daarover een andere keer weer. Zoals gezegd: vrouwen zijn dol op een goedgeklede man. Dat hoeft, zeker bij een date in een café, echt geen driedelig grijs te zijn. Het ligt subtieler. Zo kunnen vrouwen jonge mannen met een verzorgde baard fijn vinden om naar te kijken, maar een grijze, pluizige baard maakt (nog) ouder en slonziger. Te weinig lichaamsverzorging vinden vrouwen vies, maar een man die langer voor de spiegel lijkt te staan dan zijzelf, trekken ze ook weer niet. Het gekke is dat als ik goedgeklede en dus ook goed gedoseerde heren zie passeren, dat dit vaak multiculti- of homo-mannen zijn. Zij blijken duidelijk meer aandacht en/of gevoel voor hun uiterlijk te hebben dan de gemiddelde Nederlandse heteroman.

Maastricht

En dat is misschien net de crux. Hollandse mannen zijn als de dood uitgemaakt te worden voor mietje, terwijl in typische macho-culturen als Italë en Spanje dat heel anders ligt en de mannen daar ook meer durven. IJdelheid is een woord met een negatieve lading in het Hollandse laagland. Vooral mannen onder elkaar kunnen er wat van. ‘Minister Bloemschoen’, Theo Dandy Hiddema, Jort Bretel Kelder en Humberto Pakkentan weten daar alles van. Goed verzorgde mensen letten echter niet alleen beter op hun aankleding, maar ook op het lichaam dat eronder zit. Zij hebben vaker een bewustere leefstijl en gaan sneller naar de dokter als er iets mis is: een gezonde portie ijdelheid kan levensreddend zijn. Zoals gezegd: in zuidelijker streken verandert het mannenlandschap zichtbaar. En je hoeft niet eens zo ver te gaan. Ga na de lockdown eens op zaterdagmiddag winkelen in Maastricht: daar tref je de bestgeklede mannen (én vrouwen) van ons land. Laat je inspireren en vooral ook adviseren in één van de vele mannenmodezaken in de Limburgse hoofdstad. Wil je nog een hogere divisie: dan kun je tweemaal per jaar naar Pitti Uomo in Florence. Ik keek er mijn ogen uit. Het is dat er ook nogal wat nadelen zitten aan ‘Latin Lover’, maar anders………….

Beeld: Pitti Uomo, Wikimedia Commons

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Na de Pedagogische Akademie en haar studie Nederlands ging Annedieke (leeftijdloos) al heel jong lesgeven. Ze werkte op een school met veel pubermeiden die ieder hun eigen problematieken hadden. Meiden die uithuis geplaatst waren in tehuizen of pleeggezinnen, maar ook meisjes uit orthodox christelijke milieus die zover mogelijk bij ‘de echte wereld’ vandaan gehouden moesten worden. Naast Nederlands en Communicatie stortte ze zich samen met een arts van de schoolartsendienst in de 80’er jaren op seksuele opvoeding en openheid. Daardoor raakte ze al vroeg betrokken bij problematiek die we anno nu scharen onder #MeToo. Hierna werkte Annedieke 20 jaar in de wereld van radio & televisie. Ook daar kwam het onderwerp seksualiteit al snel op haar pad. Zo maakte ze de eerste TV-programma’s op de Nederlandse televisie met Goedele Liekens en produceerde ze een serie (in 6 talen uitgegeven) over psychische en fysieke aspecten van seks & relaties . Vooral de nadruk op de vrouwelijke seksualiteit werd in de 90’er jaren als zeer vernieuwend gezien. Toen aan het begin van dit millennium het internet over de wereld rolde, zag Annedieke al snel de mogelijkheden en kansen van deze snelle media,. Zo werd ze in 2006 één van Nederlandse eerste succesvolle bloggers. Momenteel schrijft ze als wetenschapsjournaliste en columniste voor diverse onlinekanalen en de gedrukte pers. Daarnaast houdt zij lezingen en doet ze workshops over onderwerpen die vaak te maken hebben met 'ongemakkelijke waarheden'.