De Craven Fault is een reeks geologische breuklijnen (inclusief de North Craven Fault, de Mid Craven Fault en de South Craven Fault) die langs de zuidelijke en westelijke randen van de Yorkshire Dales loopt en de benedengrens vormt van het Askrigg Block, het aardkorstblok dat deel uitmaakt van de Pennines in het noorden van Engeland.

STEUN RO

Craven Faults is de naam waaronder een onbekende kunstenaar en verzamelaar van elektronische apparatuur sinds een paar jaar muziek produceert in een voormalige textielfabriek ergens in Yorkshire. Dit leverde tot nu toe drie EP’s voor het Lowfold Works label op: ‘Netherfield Works’, ‘Springhead Works’ en ‘Nunroyd Works’, plus enkele remixen. De Lowfold Works opnamen bevatten intelligent geconstrueerde elektronische muziek die het mogelijk maakte in ‘realtime’ diep in de tijd en door delen van het postindustriële Noord-Groot-Brittannië te reizen.

‘Erratics & Unconformities’ is het eerste album van Craven Faults en is uitgebracht door The Leaf Label. De door label en producent bijgeleverde verhaallijn van ‘Erratics & Unconformities’ meldt dat de reis verder gaat waar ‘Netherfield Works’ was opgehouden, noordwaarts de stad uit. Het terrein wordt daar langzamerhand ruiger, wilder. Bewijs van menselijke activiteit is er steeds minder direct in dit door gletsjers gevormde landschap. Het idee is dat je, als je goed luistert, het gewicht hoort van de ijsmassa die zich een weg baant door het rotslandschap. De opener ‘Vacca Wall’ refereert in dit landschapsverhaal aan de muur van rechtopstaande stenen platen in het bos van Chevin, die daar waarschijnlijk ooit zijn geplaatst door de toenmalige bewoner van de heuvel direct eronder. De oorsprong van het woord Vacca komt van het Latijnse woord voor koe. Het is aannemelijk dat hier runderen graasden en dat de muur afdwalen moest verhinderen. Doet zo’n verhaal ertoe? Ja, in die zin dat de muziek van Craven Faults zich op een soortgelijke manier in de tijd ontwikkelt als het landschap waarin het elektronisch laboratorium van de ‘band’, de oude textielfabriek staat.

De oorsprong (het beginpunt van het experimenteren) van sommige opnamen op ‘Erratics & Unconformities’ ligt soms tot wel zeven jaar terug. Er werden sindsdien elementen toegevoegd en verwijderd. Er werd opgenomen en opnieuw opgenomen, tot het juiste niveau van perfectie was bereikt, het zorgvuldige samengestelde resultaat voldeed aan de strenge kwaliteitseisen, en de eindbestemming bereikt.

‘Erratics & Unconformities’ dompelt de luisteraar in ruim 70 minuten, verdeeld over zes stukken, onder in een stroom van minimalistische sequensen, elektronische pulsen en gonzende synthesizer-drones. De diverse composities ontwikkelen zich langzaam in de tijd; de veranderingen in de ononderbroken voortgaande repetitieve frases zijn subtiel en geraffineerd. De zware, machinale cadans die ‘Erratics & Unconformities’ aanvankelijk kenmerkt verplaatst zich in de tweede helft van het album meer naar de achtergrond, te beginnen in ‘Slack Sley Temple’, dat hoewel industrieel getoonzet lichter van klankkleur en instrumentatie is. In het daarop volgende ‘Hanging Stones’ voorzien pulserende vaatlijnen de elektronische hartslag van energie. De ambient-achtige toetsenpatronen in ‘Signal Post’ tenslotte sluiten het album perfect en in stijl af.

Het is even wennen aan de bijna rigide aanpak van Craven Faults, maar dan blijkt er zich in de ontwikkeling van de muziek op ‘Erratics & Unconformities’ een verhaal te ontvouwen dat de luisteraar hypnotiseert en meevoert, de diepe tijd in.

Craven Faults – Erratics & Unconformities
The Leaf Label/Konkurrent

‘Erratics & Unconformities’ is beschikbaar als een dubbele vinyl LP, als CD en als een 3CD boxset, met een gelimiteerde oplage van 1000 exemplaren, met daarop naast het album alle tien nummers van de vier Lowfold Works EP’s die eraan voorafgingen.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Ex-muziekjournalist. Ruilde in de jaren 90 redactiestoel muziekblad OOR in voor een hangmat in de Amazone.