Etiquette moeten we niet overlaten aan Google

Google wil die conflicten rond Google Glass voorkomen en daarom heeft het bedrijf onlangs een setje 'do's and don'ts' gepubliceerd.

Wanneer een nieuwe technologisch product zijn intrede doet, heeft de samenleving altijd even tijd nodig om de juiste normen rond het gebruik ervan te vinden. Eerst wordt de mobiele telefoon uitgevonden en pas later besluiten we dat het te onveilig is om die achter het stuur te gebruiken, en dat er in de trein enkele coupés gereserveerd moeten zijn voor mensen die niet naar bellende medereizigers willen luisteren.

'Meneer, mag ik u iets vragen?' Ja hoor, maar wilt u eerst die bril af doen?'

Google Glass is een product dat vol potentiële conflicten zit. Als ik iemand voor het eerst ontmoet met op zijn neus een bril, waarin een camera en microfoon zitten, dan zal ik enige argwaan hebben tegen die persoon. Want hoe weet ik dat ik niet stiekem gefotografeerd word?

Ik heb me mijn eerste ontmoeting met een Glassdrager al een paar keer voorgesteld. 'Meneer, mag ik u iets vragen?' Ja hoor, maar wilt u eerst die bril af doen? 'Mijn Google Glass? Oh, maar de camera staat niet aan hoor.' Toch heb ik liever dat u de bril even af doet. 'Ach, meneer, zeurt u niet, er gebeurt echt niets.' Moet ik die bril van uw neus slaan, meneer?

Do's and don'ts

Google wil die conflicten voorkomen en daarom heeft het Amerikaanse technologiebedrijf in 2014 een setje Do's and don'ts gepubliceerd, gebaseerd op de eerste ervaringen van de 'Glass Explorers', zoals Google de proefpersonen noemt die al een exemplaar van Google Glass in hun bezit hebben. “Met nieuwe technologie komen nieuwe vragen, en onze Explorers helpen die vragen te beantwoorden”, aldus de inleiding tot het lijstje. Samenvattend zijn dit de adviezen van Explorers die Google heeft gepubliceerd:

  1. Gebruik Google Glass om de buitenwereld te ontdekken, niet om je af te sluiten;

  2. Maak gebruik van het feit dat je handen vrij zijn dankzij Glass;

  3. Vraag mensen om toestemming voor je fotografeert of filmt;

  4. Versleutel je bril met een wachtwoord;

  5. Wees een actieve deelnemer aan de 'Glass Explorer Community';

  6. Gebruik Glass niet lange tijd achter elkaar om bijvoorbeeld Oorlog en Vrede te lezen;

  7. Doe geen extreme sporten met Glass op je hoofd;

  8. Wees voorbereid op vragen over Glass;

  9. Wees beleefd en niet creepy – of een 'Glasshole'.

Waarom doet Google dit? Idealistische Googlefans zullen zeggen dat de adviezen passen binnen het motto 'don't be evil'. Maar realistischer is het om dit te zien als puur in het belang van Google als commerciele onderneming.

Als Glass-gebruikers deze geboden en verboden naleven, zal dit de acceptatie en populariteit van het product eerder vergroten dan verkleinen. Enthousiaste gebruikers van Google Glass zijn de beste reclame die Google zich kan bedenken. De do's and don'ts zijn stuk voor stuk bedoeld om de introductie en verkoop van het product Glass zo vlekkeloos te laten verlopen.

Hoezo bepaalt Google de regels?

Nu zijn de meeste adviezen een open deur of eerder een gebruiksaanwijzing dan tips voor sociale omgangsvormen, maar de inhoud is niet waar ik bezwaar tegen heb. Het gaat erom dat Google meent dat het aan hem is om de standaard te bepalen. De adviezen zijn door verschillende media overgenomen als 'regels' of als 'etiquette', alsof wij (de samenleving) ons daar maar aan hebben te conformeren.

Maar als we dat doen, dan laten we een commercieel bedrijf bepalen wat onze waarden en normen zouden moeten zijn. Door te gaan leven zoals Google (en Facebook: deel al je foto's!) dat wil, vergroten we de kans dat het dystopische einde uit Dave Eggers' roman De Cirkel werkelijkheid wordt. Zullen we zorgen dat we dat niet laten gebeuren?

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.