Hester Doove (Maastricht, 1966) fotografeerde tussen 1989 en 2001 voor het muziekblad OOR een keur van internationaal bekende popartiesten. ‘Music Portraits 1989-2001’ is de titel van een stevig fotoboek met portretten uit die periode.

STEUN RO


Barry White (1990)

Het fotograferen van grote namen is in de tegenwoordige tijd al helemaal niet te doen, maar de omstandigheden waren toen, in de jaren dat Hester Doove voor OOR fotografeerde, van 1989 tot en met 2001, al niet bepaald optimaal. Vaak was er voor de fotosessies maar een paar minuten tijd ingeruimd, backstage of in en rond hotels. Maar Doove’s passie voor muziek en de interactie met de muzikanten die zij ontmoette waren een grote drijfveer en een belangrijke creatieve inspiratiebron. De beperkingen waar zij als fotograaf tegenaan liep, droegen uiteindelijk ook bij aan de zeggingskracht van haar werk. De realiteit van de pop- en rockfotografie maakte dat zij een werkwijze ontwikkelde waarbij zij de portretten bij voorkeur met natuurlijk licht op locatie schiet. Dus geen flitslicht en geen ingewikkelde opstellingen. Die kosten alleen maar tijd, die er meestal niet is. Dit alles leidde in de loop van haar carrière tot een heel eigen stijl.


Herman Brood (1993)


John Watts (1992)

Music Portraits, muziekportretten. Het is een recht-toe-recht-aan titel. Maar hij dekt de lading. Wie hoort niet meteen de muziek die hoort bij de kleurrijke portretten van Joe Jackson, Lenny Kravitz, Kim Deal en Suzanne Vega? Wie denkt niet met weemoed terug aan de energie van de Wild Romance concerten bij het zien van het bijzondere portret van de Nederlandse rocklegende Herman Brood? Veel portretten die Hester Doove in de jaren negentig maakte, hebben ook iets dat ze tijdloos maakt, alsof de artiesten die het betreft voor even, een paar minuten, de duur van het fotograferen, los komen van hun omgeving, zelfs van de tijd. Een fraai voorbeeld is het portret dat Doove in 1992 maakte van John Watts, die eind jaren 70, begin jaren 80 bekend werd met de Britse new wave band Fisher-Z. Wat doet het struikje groen in zijn handen dat hij zo aandachtig bestudeert en hem helemaal in beslag neemt? Bekend is Doove’s foto van de bijna meditatieve pose die soulzanger en -producer Barry White inneemt, de foto was eerder op exposities te zien. Marianne Faithfull mijmerend voor het hotelraam, een naar binnen gekeerde Robbie Robertson, het zijn foto’s die de tijd waarin ze zijn gemaakt ontstijgen en daarmee een soort eeuwigheidswaarde krijgen. In dat opzicht is Hester Doove’s ‘Music Portraits 1989-2001’ geen nostalgisch terugkijken. Haar foto’s zijn een viering van de vitale kracht die muziek kan hebben, toen en nu.


Robbie Robertson (1991)


Marianne Faithfull (1996)

Music Portraits toont een selectie van 60 popartiesten uit deze periode met onder anderen Seal, Barry White, Elvis Costello, Marianne Faithfull, Tori Amos, J.J.Cale, John Hiatt, Suzanne Vega, Joe Jackson, David Byrne, Lenny Kravitz, Susanna Hoffs, Robbie Robertson, Lisa Stansfield, Chris Isaak, Sonic Youth, Youssou N’Dour enThom Yorke.

Het voorwoord is geschreven door Leo Blokhuis.

Hester Doove – Music Portraits 1989-2001
160 pagina’s
Hardcover
ISBN 978-94-6226-380-2
Uitgever: Lecturis.nl
€ 35,00

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Ex-muziekjournalist. Ruilde in de jaren 90 redactiestoel muziekblad OOR in voor een hangmat in de Amazone.