De dubieuze praktijken van Job Gosschalk beperkten zich, zo blijkt nu, niet alleen tot seksuele intimidatie in zijn Friese woonboerderij, maar ook tot verzoeken om nagespeelde liefdesrelaties vanuit een sportschool en kelder in de Amsterdamse Pijp. Wij keerden met zijn slachtoffer terug naar deze “vervloekte plek” en spraken hersenexperts. “Zeker weten doen we het niet maar Job’s gedrag is wellicht oncontroleerbaar.”

STEUN RO

De acteerwereld slaakte vorige week een zucht van verlichting toen, na twintig jaar van belangenverstrengeling op basis van uiterlijk, eindelijk het hoge woord eruit kwam: Job Gosschalk (50) ging inderdaad een grens over in castings met voornamelijk jonge jongens en mannen. ‘Ik heb onvoldoende rekening gehouden met het verschil tussen mijn positie en die van een acteur’, zo verklaarde hij in een statement. De beschuldigingen ‘beperkten’ zich tot nog toe enkel tot seksuele intimidatie, aanranding en machtsmisbruik, maar vandaag komt daar een nieuw onderdeel bij dat gek genoeg nog het dichtst bij zijn werkelijke vakgebied acteren ligt: het naspelen van een liefdesrelatie. ‘Job vroeg mij zijn persoonlijk assistent te worden, 24 uur per dag voor hem klaar te staan en naar de buitenwereld te doen alsof we bij elkaar hoorden’, aldus Dirk (27) die op uitnodiging van onze redactie terugkeerde op de plek waar hij zoveel slechte herinneringen aan bewaard: de Amsterdamse Pijp. Twee jaar geleden kwam hij er voor het laatst. ‘Ik voel me hier buitengewoon ongemakkelijk bij. Deze straat is voor mij echt een soort vervloekte plek geworden. Misschien loop ik hem straks ineens tegen het lijf.’

Voor dat laatste hoeft Dirk niet bang te zijn. De woning is inmiddels van de hand gedaan en verruilt voor een reusachtige woonboerderij in Friesland. In Amsterdam was speciaal een kelder ingericht om jongens te ontvangen voor trainingen en ‘goede gesprekken’. ‘Eén van die gesprekken vond twee jaar geleden op initiatief van Job plaats met Dirk.

Hij vervolgt: ‘Ik volgde een jaar lang elke week motiverende en opbouwende acteertrainingen bij Kemna Casting op kantoor en omdat Job daar ook dagelijks aan het werk was, viel ik hem op een gegeven moment blijkbaar op. Na een aantal maanden stond hij namelijk op mijn voicemail met het verzoek bij hem thuis langs te komen. Het enige wat ik op dat moment kon denken was: “Dit is de grote Job Gosschalk en hij wil dat ik bij hem langs kom. Nu gaat mijn grote doorbraak er eindelijk komen!” Zes jaar eerder was ik het namelijk net niet geworden toen het tussen mij en Ferry Doedens ging voor de rol van Lucas Sanders in Goede Tijden, Slechte Tijden. Reden: ik was niet vrouwelijk genoeg. Een week later kwam ik dezelfde medewerker van Kemna tegen in de stadsschouwburg en deed hij plotseling alsof hij mij niet meer kende.

Bij Job aangekomen ontving hij mij met een biertje en dwaalden we direct af naar zijn kelder waar we drie kwartier spraken over van alles en nog wat. Onder anderen over een andere acteur die hij had afgewezen omdat deze, zo leek het, niet volledig wilde meegaan in Job’s privéplannen. Hij wist echter niet dat hij het daarbij had over een oud-klasgenoot van me, maar ik hield mijn mond. Ook was hij extreem openhartig over zijn seksleven en gaf hij aan dat hij ‘nooit vraagt, maar gewoon doet.’ Want dan was het voor de tegenpartij toch al te laat. Bovendien wisten acteurs volgens hem dondersgoed dat gemeenschap hen dichter bij een belangrijke rol zou brengen en dat hij al die knappe jongens toch alleen maar vanwege zijn hoge positie de slaapkamer in wist te krijgen. Zijn macht was de sleutel tot succes en daar waren, volgens hem, beide partijen zich echt wel van bewust.’