Meerdere redenen om geen kopieën te verstrekken van je eigen werk (of toch wel?)

STEUN RO

Wanneer je als freelancejournalist voor een dagblad tientallen artikelen per jaar schrijft, krijg je vaak de vraag: Kun je mij een kopie van je artikel sturen? Ik geef altijd vriendelijk uitleg waarom ik dat liever niet doe. Het komt erop neer dat je, zodra je een kopie van je artikel verstrekt, je artikel uit handen geeft. Je verdient er niks extra’s meer aan, evenmin als het medium waarvoor je het stuk oorspronkelijk schreef.

Stel, je hebt iemand geïnterviewd van een organisatie over een aankomend evenement. Gegarandeerd kopen de organisatie en haar leden vervolgens het medium niet meer waarin het artikel verschenen is. Ook niet als je artikel online achter een betaalmuur zit.

Zet de organisatie jouw artikel als promotieartikel voor het evenement op hun website of social media, dan ben je ook de nieuwswaarde kwijt. Je kunt over het onderwerp amper nog wat schrijven.

Zelf de fout in gaan
Met kopiëren en doorsturen kun je zelfs de fout in gaan. Je kunt een verstoorde relatie krijgen met je opdrachtgever vanwege publicatievoorwaarden die hij heeft gesteld. Bovendien kun je problemen krijgen met bijvoorbeeld de fotograaf, als er in je artikel ook een foto verwerkt zit. Ook de fotograaf heeft auteursrecht en loopt misschien inkomsten mis.

Daarnaast kost kopieën maken en doorsturen tijd en geld. Je hebt wel meer dingen te doen als freelancer dan te fungeren als knipseldienst.

Toch doen?
Maar het is toch reclame voor jou en je expertise als je artikelen worden gelezen? Je creëert als freelancer toch ook goodwill bij de geïnterviewden (lees: toekomstige klanten)? Klopt. Het kan een win-winsituatie zijn. Als je toestemming geeft om je stuk te publiceren geeft dat een positieve vibe. Wil een organisatie alleen een kopie van jouw schrijfsel voor eigen gebruik, raad deze dan aan dat hij die altijd kan opvragen bij de desbetreffende redactie. Of hij betaalt een klein bedrag voor de betaalmuur waar achter het artikel zich bevindt. Beter nog: je kunt de afnemer ook voorstellen zich te abonneren op het medium waarvoor je schrijft.

Meer weten over auteursrecht? Volg: Communiceren met de pers

    Rudolf Hunnik is cultuurjournalist, filmprogrammeur en trainer. Al vanaf 1999 schrijft hij artikelen voor internet en de papieren pers. Als journalist en recensent werkt hij met name voor dagblad de Gooi- en Eemlander, schrijft hij voor Place de l’Opera en Cultuurpers. Als filmprogrammeur is hij verbonden aan Pier K Nieuw-Vennep en geeft hij de workshop 'Communiceren met de pers' over persberichten schrijven en zelfpubliceren www.diversityathome.nl. Sinds 2019 begeleidt hij mensen tot inzichten (3 Principes) https://www.diversityathome.nl/kunst-en-een-goed-gesprek/