Recent onderzoek heeft aangetoond dat er een nieuw type gokadvertentie online en op sociale media wordt gebruikt om kijkers aan te trekken. Anders dan op televisie, kunnen deze online advertenties persoonlijker en interactiever zijn en moeilijker te onderscheiden van andere inhoud.

STEUN RO

Gokbedrijven zullen bijvoorbeeld methoden gebruiken zoals opiniepeilingen over het winnende team van een voetbalwedstrijd om gebruikers te verleiden met hen in contact te komen. Hoewel het effect van deze advertenties relatief onbekend is, suggereert vroeg onderzoek dat het waarschijnlijk is dat ze de betrokkenheid van de consument bij gokken zullen vergroten.

Ons laatste onderzoek heeft de recente verschuiving naar online adverteren benadrukt. We hebben 25 peer-reviewed onderzoeken verzameld en geanalyseerd die tussen 2015 en 2020 zijn gepubliceerd om de advertentiestrategieën van gokbedrijven vast te stellen. Deze onderzoeken hadden betrekking op de inhoud en marketingstrategieën van meer dan 300 op zichzelf staande online advertenties, 500 gokwebpagina’s en 10.000 posts op sociale media.

Het onderzoek gaf aan dat de eerste significante verandering binnen de online sfeer erin bestaat dat de gokindustrie afstapt van “dekenmarketing”, waarbij het publiek allemaal dezelfde promotie krijgt aangeboden (zoals gebeurt op televisie). In plaats daarvan schakelen gokbedrijven over op een nieuw type gokadvertenties, waarbij informatie over elke persoon wordt gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan online doelgroepen te leveren.

Wanneer individuen op internet surfen, worden hun browse-, aankoop- en profielgegevens verzameld en verzonden naar advertentienetwerken van derden. Deze gegevens worden vervolgens opgeslagen via browsercookies waarmee deze netwerken persoonlijke advertenties aan gebruikers kunnen leveren. Dit betekent dat via dezelfde website de ene gebruiker een online bingo-advertentie kan tegenkomen, terwijl een andere gebruiker advertenties voor online sportweddenschappen kan zien, afhankelijk van de inhoud van zijn cookies (blokken met gebruikersgegevens die zijn opgeslagen in de webbrowser).

Het is geen geheim dat andere industrieën profiteren van gepersonaliseerde advertentie-inhoud die is afgestemd op gebruikers. De gokindustrie heeft de afgelopen jaren echter aanzienlijk meer uitgegeven aan dit soort online advertenties. Eerder onderzoek suggereerde dat gepersonaliseerde advertenties effectiever zijn dan algemene marketing omdat ze worden gezien als relevanter, betrouwbaarder en meer aandacht vragend.

Het gebruik van online demografische en gedragsgegevens om potentieel verslavende producten zoals gokken op de markt te brengen, roept echter ethische bezwaren op. Er zijn aanwijzingen voor een dosis-responseffect, wat betekent dat hoe meer u aan iets wordt blootgesteld, hoe groter de kans is dat u er last van krijgt. Blootstelling aan meer gokadvertenties kan een toename van de betrokkenheid bij gokken betekenen . Omdat veel websites tegenwoordig kiezen voor het hosten van gepersonaliseerde in plaats van algemene advertentieruimte, is de kans op dit dosis-respons-effect groter.

De tweede merkbare verschuiving in gokadvertenties die door ons onderzoek is aangegeven, heeft betrekking op het gebruik van interactieve elementen om gebruikersbetrokkenheid te stimuleren. Traditionele reclamemiddelen waren afhankelijk van informatie die aan het publiek werd geleverd. Daarentegen neemt een groeiend aantal gokbedrijven directe links naar hun websites op in posts op sociale media.

Consumenten hebben nog steeds de keuze om al dan niet op deze advertenties in te gaan, maar de kloof tussen de consument en het geadverteerde gokproduct is nu vaak slechts “één klik verwijderd”. Onderzoek wijst uit dat het verminderen van de “inspanning van de consument” leidt tot een toename van het verbruik in vergelijking met het laten zien of horen van televisie- of radioreclame door consumenten.

Evenzo wees ons onderzoek uit dat gebruikers van sociale media promotionele gokposts leuk vinden en delen. Dit werd gevonden door de inhoud van de posts op sociale media van gokbedrijven te analyseren en te ontdekken dat ze gebruikers aanmoedigen om deze acties te ondernemen. Door deze tactiek kunnen dergelijke berichten terechtkomen op de feeds van sociale media van mensen die ze normaal niet zouden zien, zoals kinderen. Er zijn enkele beperkingen die inhoud kunnen blokkeren die duidelijk ongepast is, maar veel berichten van gokbedrijven voldoen niet aan deze criteria (zoals memes en peilingen die het doel van merkbekendheid dienen).

In het VK worden ongeveer 55.000 kinderen van 11-16 jaar geclassificeerd als “probleemgokkers” . Deze kwestie is nog zorgwekkender, aangezien ons onderzoek het gebruik van tekenfilms, memes en humor in online gokadvertenties aantoont en dit kan vooral aantrekkelijk zijn voor kinderen en jongeren.

Influencers op sociale media

Ons onderzoek toont ook de dubbelzinnige en schijnbaar onschadelijke aard van sommige online gokadvertenties aan. Er zijn aanwijzingen dat gokbedrijven nu partners van sociale media in dienst hebben om gokproducten via hun eigen kanalen te promoten. Affiliates zijn betaalde derden die klanten naar een specifiek merk of product leiden. Influencers vallen in deze categorie en kunnen effectief zijn in het bereiken van doelgroepen vanwege hun grote aantal volgers. Hoewel de promotie van influencers onvoldoende is onderzocht in een gokcontext, kunnen de risico’s vergelijkbaar zijn met de risico’s die zijn aangetoond door onderzoek met betrekking tot fastfoodpromotie. Dit bewijs suggereert dat kinderen meer fastfood zullen eten als het wordt gepromoot door een herkenbare social media influencer.

De kansspelwet versoepelde de regels rond gokken en aanverwante reclame. De bepalingen binnen deze wet zijn echter vooral ontwikkeld in relatie tot traditionele media. Er is al een herziening van de regelgeving aan de gang in een poging om een ​​deel van de schade die wordt veroorzaakt door nieuwe stijlen van gokadvertenties tot een minimum te beperken. De nieuwe en complexe vormen van reclame zullen waarschijnlijk bijdragen aan de algemene normalisering van gokken en ook nieuwe mensen aantrekken voor de activiteit. Het is daarom duidelijk dat de hervormde kansspelwet rekening moet houden met deze nieuwe technieken om online gokken te adverteren en hoe jonge en kwetsbare doelgroepen kunnen worden beschermd tegen de nadelige effecten van deze nieuwe manier van adverteren.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -