Onderwijl op het Media Park, een feuilleton.

STEUN RO

‘Georgette Schlick, CEO SBS Broadcasting op straat gezet!’ Francine Bardoel vindt het een drama in haar stukje op Universonline, de onafhankelijke website van Tilburg University. De timing had ook niet slechter kunnen zijn. Eruit gegooid worden okay, maar waarom moet dat dan ook nog eens op Internationale Vrouwendag? Weer een vrouw minder in de media, treurt Francine, Sacha de Boer na 17 jaar NOS ook al weg om foto’s te gaan maken. Waarom, waarom…

Mevrouw Schlick kreeg slechts 18 maanden de tijd om SBS weer vlot te trekken. Als internetfora en de reacties daarop een reflectie zijn van haar stijl van leiding geven en visie op de toekomst, dan heeft  Georgette geen vrienden en vriendinnen gemaakt. Noch bij de kijkers, noch bij het personeel. Wellicht heeft dat te maken met haar uitstraling en het niet kunnen accepteren van kritiek. Kijk maar eens naar DWDD van 30-11-2012, als Matthijs van Nieuwkerk gelijk ter zake komt.

Geen verstand

‘Heb je de illusie dat je er verstand van hebt?’ vraagt Van Nieuwkerk halverwege de verbale slachtpartij. ‘Nee, nee, nee’ is haar antwoord wat zij vervolgt met ‘ik kijk mee met mensen die er heel veel verstand van hebben.’ Waar heeft Georgette Schlick dan wel verstand van? Daarvoor gaan we ruim tien jaar terug in de tijd met De Volkskrant en een interview van Carolijne Vos. ‘Ik ben een ontzettende streber, altijd al geweest, als je dat niet bent kom je nooit op zo’n plek.’ Die plek is dan directeur van detacheerder Brunel Legal.

‘Ik verdien negentig duizend euro bruto. Verder zijn er goede secundaire arbeidsvoorwaarden, een optieregeling en een bonus. Die bonus kan oplopen tot 25 procent van je jaarinkomen.’ Georgette is dan 31 jaar en stelt met grote zekerheid dat ze daar heel hard voor moet werken en geen tijd heeft voor een gezin of auto. ‘Ooit wil ik een Porsche 911 kopen. Maar dan moet ik er wel tijd voor hebben.’ Vier jaar later is ze weg en gaat aan de slag bij Partners in Perspective, een advies- en projectmanagment- organisatie.

Op de winkel passen

‘Bedrijven boosten geeft mij een kick’, is daar haar motto wat in de praktijk gebracht wordt bij onder andere Dutchview – een van de grootste facilitaire bedrijven in de Nederlandse televisie industrie. Daar werkt zij vanaf 1 september 2011 als CEO en wordt in alle interviews neer gezet als hard en zakelijk maar wel iemand die iedereen een kans geeft.

‘Als iemand de kantjes er af loopt maar wel zijn doelstelling haalt’, is het wat haar betreft goed. Opmerkelijk is wel dat voortdurend het Brunel verhaal er bij gesleept wordt om haar als topmanager neer te zetten. Maar in dat tijdsegment was ‘passen op de winkel’ al voldoende om jaarlijks exorbitant te groeien.

Georgette Schlick verlaat Dutchview ook eerder dan verwacht, het bedrijf gaat op in Team, wat toch niet bepaald de invulling van een ‘boost’ meegeven is. Vervolgens volgt een blauwe maandag directie Talpa, wat overgaat in haar aanstelling als grote baas van SBS.

Op 16 december 2012 is zij te gast bij Govert van Brakel op Radio 1. Reaguurder en collega Jochem van Gelder is er niet blij mee. ‘Wat een zure Van Brakel weer. Had iets meer objectiviteit verwacht van mijn ex-publieke collega. Hij laat zich erg kennen, jammer.’ Luister zelf, en vel uw oordeel. Natuurlijk begint Georgette zelf weer met het Brunel-verhaal. Ja, dat waren nog eens tijden…

Tekst en beeld: Ruud van Gessel

[email protected]

    Geef een antwoord