Het nieuwe, controversiële tijdschrift werd door een deel van de Nederlandse bevolking weggezet als complottheorie literatuur die best verkocht mag worden, ”maar dan wel naast de Fabeltjeskrant’, volgens Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. Onder de noemer vrijheid van mening zou een dergelijk tijdschrift gewoon zijn weg mogen vinden naar geïnteresseerde lezers. Het is een feit dat door het verminderde vertrouwen in overheidspublicaties er een steeds grotere wordende groep geïnteresseerd is in dergelijke tijdschrift met omstreden theorieën. Een gat in de markt.
Waarom nu juist moederbedrijf Audax (AKO en Bruna) ervoor hebben gekozen dit tijdschrift in hun winkels te verkopen stuit ook weer bij een deel van de Nederlanders op aversie. Men is namelijk van mening dat ook Bruna en AKO de plicht zouden hebben om desinformatie, stemmingmakerij en complottheorieën te weren uit hun winkels. Of zijn Bruna en AKO niet verantwoordelijk voor de inhoud van de literatuur die bij hun op de planken ligt?
Winkelketen Primera heeft daar een andere mening over. Een groot deel van de winkels gaat het tijdschrift niet verkopen omdat de keten Covid-19 ‘uiterst serieus’ neemt. Bol.com gaf in oktober al bij RTL Z aan om te stoppen met de verkoop van complottheorieboeken, zoals QAnon en Coronacrisis.
Gezond Verstand is een blad voor iedereen die objectief en waarheidsgetrouw geïnformeerd wil worden over wat er gebeurt in de wereld. Een blad met serieuze, kwalitatief hoogstaande journalistiek ter bevordering van een burgerschap met gezond verstand.
Reclame voor ‘Gezond Verstand’
De Reclame Code Commissie wordt ingeschakeld om uit te zoeken of men wel reclame mag maken voor een dergelijk tijdschrift. In het Ster-blok in het NOS Radio 1 Journaal is een aantal keren een reclame te horen voor het blad ‘Gezond Verstand’. Mag een publieke omroep die objectieve nieuwsfeiten weergeeft, reclame voor dit soort literatuur maken? De Stichting Ether Reclame (Ster) heeft geen moeite met de reclame van het blad. Oordelen is aan de reclamecommissie vindt directeur Frank Volmer, “daarvoor hebben we de Reclame Code Commissie; daar kunnen mensen ook concreet klachten indienen als zij zich storen aan reclame-uitingen.”
Universiteit van Amsterdam
Karel van Wolferen, emeritus hoogleraar Universiteit van Amsterdam (UvA) en voormalig NRC-correspondent, is hoofdredacteur van het blad en heeft van de eerste editie maar liefst 1 miljoen exemplaren laten drukken die gratis door Nederland worden verspreid. Dit laat hij weten in een interview met Café Weltschmerz. UvA neemt afstand van Van Wolferen. “Zijn opvattingen ventileert hij geheel op persoonlijke titel. De publicaties van Van Wolferen geven op geen enkele wijze de mening van de UvA weer, integendeel. Het doet afbreuk aan betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek en verspreiden van feitelijke informatie, bijvoorbeeld als het gaat om corona. De UvA betreurt het dat een van haar emeriti bijdraagt aan desinformatie over grote problemen als het coronavirus en klimaatverandering.”
Zoals premier Rutte zei naar aanleiding van de Erdogancartoon van Geert Wilders: “In Nederland is vrijheid van meningsuiting het hoogste goed.”
Afbeelding: screenshot Café Weltschmerz: interview met eigenaar van het blad, Karel van Wolferen