Wie een stapel maakt van alle exemplaren van Beau Monde, Cosmopolitan, Elegance, Elle, Eva, FAB, Fabulous mama, Flow, Glamour, Glossy, Gooisch, Happinez, 100% NL Magazine, Intens, JAN, LINDA., Marie Claire, Mijn Geheim Special, Nouveau, Opzij, Red, Santé, Stars en VOGUE die per maand worden verspreid, bouwt iets van minstens 20 Eiffeltorens hoog.

STEUN RO

Zijn gedrukte tijdschriften ten dode opgeschreven? Lezen we over een paar jaar alleen nog maar op tablets, smartphones en laptops? Of lezen we ze helemaal niet meer? Bij omroepbladen, vrouwenweekbladen, roddelbladen en opiniebladen wordt fiks ingeleverd. Maar niet bij de maandbladen in het damessegment. Dat is nog steeds een groeimarkt.

Dat komt niet alleen door het succes van LINDA. alhoewel dat succes fenomenaal is. Dit jaar gaat LINDA. de grens van een gemiddelde oplage van 200.000 ongetwijfeld halen, een Nederlands record. Maar totaal worden er nu 1.6 miljoen glossies per maand verkocht, verdeeld over maar liefst 24 titels.

Van die 24 titels bestonden er in 1990 nog maar vijf: Cosmopolitan, Elle, Nouveau, Opzij en Elegance (het voortbestaan van die laatste is overigens ongewis). In de loop van de jaren negentig kwamen daar Beau Monde, Marie Claire en Santé bij. Als je de oplageontwikkeling van die acht titels sinds 1998 bekijkt, daalt dat langzaam van 700.000 naar minder dan 500.000 (de groene lijn in de grafiek).

Lanceringen

Het bijzondere van dit segment is niet de sterkte van de bestaande merken maar vooral de vele nieuwe titels die worden gelanceerd: Glossy (2000), Eva (2002), Red (2005) LINDA. en Happinez (2004), Glamour, JAN en Stars (2006),  Mama (2008), 100% NL Magazine en Flow (2010). In 2012 zagen we maar liefst vijf lanceringen: Gooisch, Intens, Mijn Geheim Special, VOGUE en FAB (titels in HOOFDLETTERS zijn kennelijk populair). Die 24 titels samen vertonen een fikse groei (de rode lijn in de grafiek).

Niet alles lukt. Behalve succesvolle lanceringen zijn er ook mislukkingen te noteren: Strictly († 2003), AM Magazine en Starstyle († 2007), Top Santé, Celebrity en Intiem († 2008), Living/LIV' († 2009), AvantGarde († 2012), en dus waarschijnlijk Elegance. Als je die allemaal meetelt (32 titels) levert dat de grillige blauwe lijn op in de grafiek.

Helden, De Liefde, Park

Er kan discussie zijn over wat precies een ‘glossy’ is; niet alle titels hebben dezelfde doelgroep. Je kan je afvragen waarom Psychologie Magazine niet in de analyse zit en Flow wel. Titels die minder vaak dan acht keer per jaar verschijnen zijn ook niet meegeteld anders hadden ook bijvoorbeeld Helden, De Liefde, Park, Sonja, Diva, Catherine meegenomen moeten worden.

Kijken naar alle cijfers en titels (zie j•lab en tijdschriftcijfers voor meer grafieken) levert een merkwaardige paradox op: de meeste titels verliezen (alleen LINDA., 100% NL en Elle groeien) maar de sector in totaal stijgt.

    Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.

    Geef een antwoord