Er heerste een gevoel van blijdschap en opluchting toen het Groninger Museum na een verplichte coronasluiting de deuren weer kon openen. Die kreeg een extra dimensie toen tòch – ondanks de ingrijpende coronamaatregelen en een maand vertraging – het startsein kon worden gegeven voor de expositie van ‘The Rolling Stones’, waar anderhalf tot twee jaar aan was gewerkt en het erop leek dat het coronavirus de grootste spelbreker zou worden, dat de Europese primeur van “Unzipped” zou doodbloeden.  

STEUN RO

Ondanks de onzekerheden waren de voorbereidingen gewoon doorgegaan. Hoewel niet – zoals gebruikelijk 1000+ genodigden – konden worden onthaald, werd toch nog voordeel getrokken uit het feit, dat Jan en alleman wereldwijd getuige kon zijn van het moment dat Mick Jagger tijdens een interview met muziekjournalist Leo Blokhuis via een videoverbinding vanuit Italië als kers op de taart de officiële opening verrichtte. Daarmee kwam voor het Groninger Museum de weg vrij om de rits open te trekken. En kwam het landelijk in het nieuws

Het concept voor de reizende tentoonstelling kwam uit de koker van entertainment en sportpromotor de Australiër Tony Cochrane en zijn vrouw Thea. Het echtpaar kende de bandleden al lang en maakte een dertigtal vluchten naar Londen om de tentoonstelling met de muziek, stijl, kunst, en uitbeelding van de 55-jarige carrière van de ‘Stones’ van de grond te krijgen. Drummer Charlie Watts merkte op, dat de tentoonstelling ‘The Rolling Stones’ in de schoot was geworpen.

De opening was op 15 juni 2016 in de beroemde ‘Saatchi Gallery’ in Londen met zes miljoen volgers. Voor de opening zei een breed lachende Sir Mick Jagger tegen ‘Sky News’ het fantastisch te hebben gevonden op de tentoonstelling te hebben kunnen rondlopen. Het was de ontlading van een idee, dat drie jaar in beslag nam aan voorbereidingen en vier miljoen Britse pond kostte. Hij verklaarde niet echt te hebben genoten om terug te kijken en zich daarbij te hebben gewenteld in nostalgie. ‘Dat was niet echt mijn rol’, verklaarde hij. ‘Mijn taak was het om het zo leuk, vrolijk en interessant mogelijk te maken en een keuze te maken of iets saai was en moest worden geschrapt.’ Na Londen reisde de expositie onder de titel ‘Exhibitionisme’ met succes de wereld over.

Het Groninger Museum heeft de expositie min of meer ook in de schoot geworpen gekregen. Het was in beeld gekomen, toen het management van ‘The Rolling Stones’ contact had gelegd met het Victoria and Albert Museum in Londen en vroeg hoe de samenwerking met het Groninger Museum was verlopen rond de succesvolle expositie van David Bowie. Daar is vervolgens een aanbeveling uit voortgerold en nam het management contact op met het Groninger Museum.

Dat hoefde niet lang over het aanbod na te denken, omdat de geschiedenis van de wereldberoemde rockband optimaal was gevisualiseerd en een boeiend verhaal vertelde. De potentie werd er vrij snel van ingezien, omdat de samenwerking van ‘The Rolling Stones’ met beroemde vormgevers, designers, modeontwerpers en andere kunstenaars, zoals Andy Warhol, Jeff Koons, Jean Luc Godard, die in 1968 de film ‘Sympathie for he Devil’ regisseerde, de tentoonstelling uniek maakte.

Volgens hoofd communicatie, Karin Smrkovsky, vinden de tickets gretig aftrek. De eerste week is al uitverkocht. De echte fans meldden zich in groten getale en zij verwacht dat het iets in de loop van de tijd wat minder snel zal gaan om een breder publiek te kunnen bedienen.

Om zicht te houden op de bezoekersstroom kan alleen online een kaart worden gekocht. Iedere zaterdag is er een nieuwe aanvoer. ‘Voorlopig moet je er wel snel bij zijn op zaterdag’, zegt zij. Per dag kunnen er maximaal achthonderd bezoekers met een verplicht mondkapje op en inachtneming van de anderhalve meter maatregel, wat uniek is in de historie van het 25-jaar oude museum, naar binnen en is het van tien uur ‘s morgens tot 10 uur ’s avonds geopend.

Hoewel gehoopt was dat er een Gronings tintje aan de expositie zou zijn gekoppeld met een verwijzing naar het optreden in 1999 met zo’n vijftigduizend koppig publiek is dat niet gelukt. Dat tintje is beperkt gebleven tot fotograaf Andy Zuidema, die het concert in Arnhem op de gevoelige plaat vastlegde.

Karina Smrkovsky: ‘Andy is een relatief jonge fotograaf en daarmee hebben we jong talent een podium willen bieden. Het is mooi dat er een link is met een kunstenaar uit Groningen.’ Ook is het chaotische optreden in het Kurhaus in Scheveningen in de jaren zestig toegevoegd.

Het Groninger Museum heeft de tentoonstelling voor een paar ton ingekocht. Of de kosten eruit komen, is afhankelijk van hoe het coronavirus de kaartverkoop tot en met 28 februari volgend jaar gaat bepalen. Smrkovsky: ‘Je weet het niet. Het is best onvoorspelbaar. ‘Als het museum weer zou moeten sluiten, zijn financiële complicaties niet uitgesloten.

Noord-Nederland heeft er wel bij het kabinet op aangedrongen de maatregelen te versoepelen, omdat de besmettingsraad laag is in vergelijking met andere delen van het land.

Het Groninger Museum gokt op zo’n honderdduizend bezoekers en hoopt daarmee quitte te spelen. Na Groningen gaat de tentoonstelling naar Marseille.

Klik op de link:

Groninger Museum trekt de rits open

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
jvg