Vanmorgen werd bekend dat John de Mol de nieuwe eigenaar is van het ANP. Met deze overname heeft de succesvolle mediamagnaat eindelijk zijn gewenste nieuwsdienst in handen. Eerder deed De Mol verwoede pogingen om TMG (Telegraaf Media Group) in handen te krijgen. Maar wat is ANP eigenlijk? En wat houdt de overname van het persbureau in?

STEUN RO

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) werd in 1934 opgericht door de Nederlandse Dagbladpers in het streven naar een nationaal persbureau. Tot het jaar 2000 fungeerde het ANP als stichting. Daarna ging het verder als BV door het leven. Na diverse overnames, ondermeer door Veronica in 2010, is het ANP dus sinds maart 2018 in handen van De Mol’s Talpa Network.

Wat doet het ANP?

Het ANP is gevestigd in Rijswijk, maar heeft redacties op verschillende plekken in Nederland. Deze zijn gevestigd in grote steden als  Amsterdam (economie, stad en entertainment), Den Haag (politiek), Rotterdam (stad), Utrecht (regio), Eindhoven (regio) en Brussel (politiek). Niet alleen de 250 eigen medewerkers verzorgen de nieuwsgaring. Er wordt ook samengewerkt met buitenlandse persbureaus.

Jaarlijks levert het ANP ruim 160.000 nieuwsberichten en 600.000 foto’s. Ook verzorgt de organisatie dagelijks tientallen radio-uitzendingen en videoreportages. Ook heeft het ANP een omvangrijk beeldarchief met 2,5 miljoen dia’s en een digitaal archief met 2 miljoen beelden. Daarnaast is het persbureau eigenaar van twee andere beeldarchieven.

Danny van der Linden (1983) is in het dagelijks leven werkzaam als journalist en verslaggever voor diverse media. Hoewel hij over diverse onderwerpen schrijft, ligt zijn hart bij de sportjournalistiek.