Vanmorgen werd bekend dat John de Mol de nieuwe eigenaar is van het ANP. Met deze overname heeft de succesvolle mediamagnaat eindelijk zijn gewenste nieuwsdienst in handen. Eerder deed De Mol verwoede pogingen om TMG (Telegraaf Media Group) in handen te krijgen. Maar wat is ANP eigenlijk? En wat houdt de overname van het persbureau in?

STEUN RO

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) werd in 1934 opgericht door de Nederlandse Dagbladpers in het streven naar een nationaal persbureau. Tot het jaar 2000 fungeerde het ANP als stichting. Daarna ging het verder als BV door het leven. Na diverse overnames, ondermeer door Veronica in 2010, is het ANP dus sinds maart 2018 in handen van De Mol’s Talpa Network.

Wat doet het ANP?

Het ANP is gevestigd in Rijswijk, maar heeft redacties op verschillende plekken in Nederland. Deze zijn gevestigd in grote steden als  Amsterdam (economie, stad en entertainment), Den Haag (politiek), Rotterdam (stad), Utrecht (regio), Eindhoven (regio) en Brussel (politiek). Niet alleen de 250 eigen medewerkers verzorgen de nieuwsgaring. Er wordt ook samengewerkt met buitenlandse persbureaus.

Jaarlijks levert het ANP ruim 160.000 nieuwsberichten en 600.000 foto’s. Ook verzorgt de organisatie dagelijks tientallen radio-uitzendingen en videoreportages. Ook heeft het ANP een omvangrijk beeldarchief met 2,5 miljoen dia’s en een digitaal archief met 2 miljoen beelden. Daarnaast is het persbureau eigenaar van twee andere beeldarchieven.

John de Mol

Met de overname van het ANP door Talpa Network komt dus de droom van John de Mol uit. De Mol is groot geworden als producent van succesvolle televisieprogramma’s. Deze zaten over het algemeen in de hoek van entertainment. Het is daarom de vraag wat De Mol met het ANP van plan is. Volgens de nieuwe eigenaar zelf wil hij ervoor waken dat het ANP voor alle mediabedrijven in Nederland wil boren. ,,Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren,” zegt hij.

Volgens ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen komt de journalistieke onafhankelijkheid van het persbureau niet in gevaar. ,, Als ook maar gesuggereerd was dat daar in de nieuwe situatie onvoldoende sprake van zou zijn, was het een ‘no go’. Stel er is nieuws over De Mol, dan zullen we dat als een volwaardig journalistiek item blijven behandelen, met alle hoor- en wederhoor. De Mol begrijpt dat volledig”, aldus Van Lingen.

Er is echter wel sprake van wantrouwen bij de diverse zakenpartners van het ANP. Erik van Gruijthuijsen, directeur Journalistiek van De Persgroep Nederland spreekt van ‘een opmerkelijke overname’. ,,De Mol koopt het ANP niet louter om de onafhankelijke journalistiek in Nederland een dienst te bewijzen, vermoed ik. We wachten zijn volgende stap af.”

Danny van der Linden (1983) is in het dagelijks leven werkzaam als journalist en verslaggever voor diverse media. Hoewel hij over diverse onderwerpen schrijft, ligt zijn hart bij de sportjournalistiek.