Wat is het verschil tussen de vrouw die na de vakantie tot haar ontzetting ziet dat ze 6 GB data à een euro per MB in het buitenland heeft verbruikt en het kind dat voor duizenden euro’s aan donuts heeft gekocht met een gratis spelletje op de iPad? Door Jack Nouws.

STEUN RO

Het eerste is eigen schuld dikke bult, het laatste is de schuld van Apple. Niet van de ouders die automatische aankopen mogelijk hebben gemaakt. Niet van de spelontwikkelaar die je zijn universum inlokt met vijf gratis levels en je daarna continu bestookt met 'noodzakelijke' uitbreidingen van 99 dollar. De schuld van het geldbeluste Apple dat van elke aankoop dertig procent van de omzet vangt en zo miljarden binnenharkt. Alsof die datacentra gratis zijn.

Dat Apple met de ouders van de kleuters schikt, klinkt als een schuldbekentenis, maar het is iets anders dan toegeven. Iemand afkopen is vaak goedkoper dan een rechtzaak beginnen, ook al weet je dat je die wint. Van de andere kant mag een verkoper, en dat is Apple met de App Store, zich niet verschuilen achter de maker van het product.

Gezien de obsessie van Apple met vloeken en tieten in apps, zou een verdieping in in-app aankooppraktijken niet zo gek zijn. Zeker in de VS, waar consumenten tot in het absurde beschermd worden en alles voorzien is van waarschuwingen. Caution! Wet! Hot! Steep! NSFW! Explicit Language!

Handen in onschuld

Dus heeft Apple zich ingedekt. Onder de koopknop op de App Store staat nu 'Heeft in-app aankopen' (in de VS 'Offers In-app Purchases'). Klaar. Opgelost. Handen in onschuld gewassen. Ik ben alleen bang dat Apple daarmee niet wegkomt. Daarvoor ga ik terug naar de beruchte McDonald's Hot Coffee Case uit 1994. In 1992 kiepte Stella Liebeck (79) per ongeluk haar koffiebeker om in haar schoot.

Ze liep tweede en derdegraads brandwonden op aan haar benen, liezen, achterste en geslachtsdelen (zoek zelf maar op, ik ga niet naar de onsmakelijke foto's linken). McDonald's bleek de koffie op 82-88° te schenken, terwijl 60-70° een gangbare, veilige temperatuur is. Daarnaast had McDonald's ruim zevenhonderd eerdere verbrandingsgevallen geschikt. Blijkbaar was dat goedkoper dan vaker verse koffie zetten. In de toegekende schadevergoeding was ook meegenomen dat de waarschuwing voor verbrandingsgevaar slecht leesbaar was.

Te heet

Die kleine letters op de beker van de App Store zijn niet voldoende. De prijs van de smurfberries en donuts is te heet. Er is al te vaak geschikt, blijkbaar is dat goedkoper dan een echte oplossing zoeken. Ik ben benieuwd naar de volgende die op de blaren van zijn verbrande billetjes moet zitten. Iemand gaat daarvoor een prijs betalen. Dat kan Apple zijn, dat kan de app-ontwikkelaar zijn die ook alleen maar wil verdienen, maar dat is zeker degene die zijn kleuter op zijn iPad laat spelen. Hoe leuk die onbetaalde apps ook lijken, daar is mijn mantra weer, gratis is niet voor niets.

Bron: MacFan.nl

redactie@reportersonline.nl'

    Geef een antwoord