Ideale huisvrouw geeft geen krimp

Het slagveld dat huwelijk heet, kent vele slachtoffers en weinig overwinnaars. Schuinsmarcheerder Peter Blok denkt te triomferen, maar zijn ideale huisvrouw Tjitske Reidinga heeft alle touwtjes in handen.

Het hoogste doel van de ideale vrouw is haar echtgenoot te behagen. In bed, in de keuken, op de club en in de spiegel. Dat hij na vijf jaar huwelijkslief en –leed zich af en toe elders oriënteert, behoort bij het profiel van de man van de wereld. Die kunnen hun lichamelijke driften nou eenmaal niet beheersen, ze zijn slachtoffer van zichzelf. Aldus de heersende moraal in de tijd dat de Brit William Somerset Maugham zijn Een ideale vrouw schreef. Dat daar in 1927 ook anders over werd gedacht, blijkt uit de oneliners die Somerset de perfecte huisvrouw Constance meegeeft.

?Medelijden

Iedereen weet dat Constances echtgenoot John een affaire heeft met haar beste vriendin Marie-Louise, behalve Constance zelf. Iedereen heeft medelijden met Constance, behalve zijzelf. Want als Johns bedrog in de openbaarheid komt, blijkt zij daar helemaal geen problemen mee te hebben. Hij moet vooral doen waar hij zin in heeft, als zij maar een mooi huis met butler, kokkin en veel schone japonnen heeft. Huishouden doe je in 15 minuten, dan houd je nog veel tijd over om te shoppen. Tjistke Reidinga in de rol van Constance geeft geen krimp en gaat zelfs zes weken op vakantie met haar kersverse minnaar.

Hyperventilatie

Deze omgekeerde moraal wordt met smaak geserveerd door Reidinga en haar tegenspelers Peter Blok en Porgy Franssen. Constances moeder, gespeeld door Ria Eimers, slingert de oude denkbeelden er met veel hyperventilatie de zaal in. Van dik hout zaagt men planken. Ook Elise Schaap als beste vriendin zoekt graag de extremen op. Om nog te maar te zwijgen van Porgy Franssen, die een wel heel erg deerniswekkende, door tics geplaagde minnaar neerzet. Eerder een zielig schoothondje. Reidinga en haar man, Peter Blok zijn de enigen die over het soms nogal oubollige materiaal uitstijgen.

Voor de pauze sleept Een ideale vrouw zich nogal traag voort, dan merk je dat je naar een 100 jaar oude komedie zit te kijken. Regisseur Antoine Uitdehaag had hier vaker de schaar mogen hanteren. Timing is alles in een komedie, hier lijkt het af en toe een jaren zeventig klucht. Waar is Piet Bambergen.

Tsjakkatsjakka

Gelukkig krijgen Reidinga en Blok na de pauze in een lange scène de kans te laten zien, hoe het wel moet. Sprankelend en snel reageren ze op elkaar, waarbij vooral Blok zijn onbegrip van Tjitskes eigenzinnige gedrag hilarisch weet over te brengen. Aangezien het publiek vooral de herinnering aan deze tweede akte mee naar huis neemt, zal theater De La Mar deze zomer ongetwijfeld uitpuilen met Reidinga-fans. Terecht, want als geen ander kan zij ook een zucht tragiek suggereren in deze ongenschijnlijk simpele, maar uiteindelijk complexe hoofdrol.

Een ideale huisvrouw, www.DeLaMar.nl, Amsterdam, t/m 28 juli

Mijn gekozen waardering € -

SmaakMaker Dirk Koppes proeft en fileert het culturele klimaat. Deze AlbertHeijnHater was hoofdredacteur van Carp, chef cultuur bij De Pers, en schreef een reisboek over Cubaanse jongeren. Hij selecteert verplicht lees- , proef- en kijkvoer.

Geef een reactie