Genen, creativiteit, passie en focus doen de rest. Inmiddels is hij als innovator een grote naam in Nederland en wereldwijd; Michiel Mol. Eindredactie Michiel Mol

STEUN RO

Als klein kind, van jongs af aan fascineert hem alles wat te maken heeft met het heelal en de ruimtevaart. Daarnaast heeft hij een passie voor exacte vakken. Computerspelletjes maakt hij zelf en op zijn twaalfde, staat een eigen met trots gebouwde telescoop klaar om naar sterren te kijken. Na de middelbare school kneedt hij zichzelf met informatica theorie en wiskunde tot een zwaargewicht binnen de automatisering. Genen, creativiteit, passie en focus doen de rest. Inmiddels is hij als innovator een grote naam in Nederland en wereldwijd; Michiel Mol.

Hoewel hij de naam Mol draagt, blind als het beestje is hij niet. Integendeel, Michiel Mol is een grote ondernemer, met goed oog voor technologische ontwikkelingen en innovatie. De genen van zijn vader, Jan Mol, medeoprichter van Volmac softwarebedrijf, leggen de basis voor zijn interesses. Met inzicht, strategie en creativiteit zoekt hij aansluiting voor eigen innovatie. Inmiddels heeft hij zijn naam internationaal gevestigd met grote innovaties. Michiel heeft zijn successen te danken aan de businessstrategie die hij met collega’s en partners inzet. Hij laat pas los wanneer zijn initiatief een groeiproces volledig doorloopt en volwaardige omzet draait. Zo begeleidt hij als directeur ruim 20 jaar zijn eerste creatie Lost Boys tot een mega succes.

Lost Boys, een internationaal internetbedrijf en wereldwijd bekend met 3,5 duizend man personeel in 20 landen, komt in het vizier van het Franse bedrijf Publicis dat 4 jaar geleden dit bedrijf van Michiel koopt. ”Als je zoveel tijd bezig bent met je werk, kun je net zo goed iets doen wat je leuk vindt.”, beaamt Michiel, het tweede kindje is dan ook snel geboren.

Zijn bedrijf Guerrilla Games met als grootste hit, het spel Killzone, dringt massaal huiskamers binnen en krijgt een warme ontvangst. De games leggen hem geen windeieren, die gaan als warme broodjes over de toonbank. Michiel vindt ondertussen dat het tijd wordt voor wat anders en het succesvolle Guerrilla Games verandert in 2005 al van eigenaar. Sony blijkt de geïnteresseerde.

Rode draad

Inmiddels is de rode draad duidelijk, innovatie voert de boventoon binnen zijn bedrijfsactiviteiten. Ruimteschepen op spelcomputers maken plaats voor Lynx raketmotoren aan zijn echte ruimtevaartvoertuig. Een korte lancering naar het heelal met prachtige bewondering ervan, lonken naar geïnteresseerden en een twee en half uur durende trip van Amsterdam naar Sydney per Lynx wordt mogelijk in de toekomst. Dit alles met snelheden waarbij Max Verstappen anno 2016, met zijn imponerende ritten het nakijken heeft. Later zal Michiel Mol ook met Formule 1 zijn successen boeken, maar op dat moment is zijn focus volledig op de ruimtevaart. Zes jaar werkt Michiel met andere partijen aan zijn ruimtevaart plannen, die voor een deel concreter worden en meer voet aan de grond krijgen. De Lynx raketmotoren zijn klaar en zorgen voor indrukwekkende taferelen tijdens o.a. hun proeflanceringen. Dan komt Virtual Reality om de hoek kijken. Michiel neemt een andere rol bij het ruimtevaartbedrijf en blijft aandeelhouder bij XCOR Aerospacce. Zijn volgende passie Virtual Reality (VR) omarmt hem en gedreven zoals altijd, gaat hij hiermee aan de slag. De eerste stap is om Virtual Reality goed van de grond te krijgen en duurzaam te maken. Michiel is zich ervan bewust dat de grootste toegevoegde waarde zijn directe, actieve betrokkenheid is. Met zijn extreem belangrijke focus, een klein gedreven team van slimme mensen stampt hij Force Field voor VR uit de grond.

Missie

Ook hier is Michiel zijn missie, het initiatief los laten pas na groei en bloei. Inmiddels loopt er meer dan 70 man personeel rond, eind 2017 dient het aantal met nog 50 man extra te groeien. Er is veel werk aan de winkel en uniek is dat Force Field aan grote partijen zoals Google, Facebook, Microsoft en Samsung levert. Het zijn grote vissen, waar hij zaken mee doet. In zijn directe omgeving heeft hij geen last van moordende concurrentie. Het zijn geen grote aantallen die met ons in dezelfde vijver vissen. Mogelijk laat de kwaliteit die Force Field wel in huis heeft, andere concurrenten in de steek. Michiel: ”Kwaliteit bepaalt de beleving. Tijdens een VR beleving, dienen hoofdbewegingen bijvoorbeeld synchroon te lopen met beeld. Zit je er een fractie van een seconde naast, dan levert dit gekke situaties op, die wellicht ook onveilig zijn. Denk hierbij aan een virtuele wereld waar je volledig in zit, met een virtuele bril op. Meebewegen met het beeld zou een fijne, verbluffende ervaring moeten zijn. Loopt alles niet synchroon dan doet dit afbreuk aan elke beleving.

”Michiel bevestigt: ”Dit gebeurt bij slechte toepassingen, dan is de ervaring met het product extra heftig.” Michiel: ”Voor elke beleving geldt, los van de kwaliteit, dat je hersenen worden gefopt. Wij maken Virtual Reality toepassingen die niet langer dan 15 minuten moeten duren, opdat je brein zichzelf weer corrigeert na de VR impact.  Force Field is met VR één van de 20 spelers waarmee Facebook wereldwijd in zee is gegaan. Michiel: ”Force Field bedenkt zelf de concepten en verkoopt die aan de grote VR hardware partijen.” Het hele productieproces wordt financieel gedekt door de marktpartijen. Force Field blijft eigenaar van het idee. Soms zijn wel dertig man anderhalf jaar bezig om een idee uit te werken tot een product dat op de juiste hardware wordt geïmplementeerd. Force Field maakt naast VR ook AR, Michiel legt uit: “ AR staat voor Augmented Reality. Daar waar een VR bril je volledig afsluit van de buitenwereld zorgt AR met een doorzichtige bril bijvoorbeeld voor extra virtuele toevoegingen aan de realiteit.” Augmented Reality staat voor verrijkte werkelijkheid. In de medische wereld kan via AR op afstand meegekeken worden tijdens operaties en instructies worden gegeven. Door een AR bril met toevoegingen op te zetten, zijn specialisten vanuit de medische hoek in staat om vanuit verschillende locaties samen naar de operatietafel te kijken die zich virtueel tussen hen bevindt. Medici hoeven niet te worden ingevlogen bij complexe operaties en medische missers kunnen worden geminimaliseerd( red). Michiel: ”Legio branches stappen in de VR- en AR wereld. Consumenten beleven fantastische rijtestmomenten in hun VR auto voordat ze overgaan tot de koop van hun droombolide. Interieurarchitecten liften mee op het AR succes en trekken potentiële huizen kopers over de streep met intense interieurbeleving van achter het aanrecht.

Hype

Michiel denkt dat de VR-tijd waarin wij leven, op dit moment een hype is. Het komende jaar denkt hij dat het wat rustiger rondom VR gaat worden. Het jaar daarna gaat het pas echt los, want dan zijn er voldoende huishoudens met VR hardware. ”Er zal weer iets nieuws op ons pad komen. Voorlopig blijft het even druk”, voorspelt de VR Goeroe. ”Deze business hoeft er niet onder te lijden. Vernieuwde versies van VR producten blijven aantrekkelijk”, merkt hij enthousiast op. Zijn grote enthousiasme maakt hem ongeduldig in zijn ogen en toch is zijn discipline en focus op de VR duidelijk voelbaar in het gesprek.

Michiel is geen ongeduldige manager, maar eerder een enthousiaste initiator die nieuwe ideeën aandraagt. Zijn zakelijke partner Maarten Elshove, bekijkt en analyseert vervolgens de initiatieven, waarbij hij de financiële kant in kaart brengt en de haalbaarheid van een idee onderzoekt. Michiel heeft bewust voor deze prettige samenwerking gekozen. Michiel: ”Ik geef gas en Maarten remt mij af, deze samenwerking heb ik nodig, het is een handige combinatie.”

Groot succes

Zijn volgende missie is met slimme software, kennis in computers stoppen en deze met de kennis laten werken; kunstmatige intelligentie. Concrete plannen heeft hij nog niet. De trigger hiervoor is, de tijd die hij hiervoor vrij moet maken. Michiel: ”Voorlopig heb ik hier geen tijd voor. Het is nu prachtig om te ervaren hoe Google, Samsung, Facebook en Microsoft hardware, plus faciliteiten erom heen maken, waar wij vervolgens onze creativiteit op mogen loslaten. Met Force Field wil ik hier een groot succes van maken, in onze studio, de grootste van Europa.” Zijn gedisciplineerde blik laat ons niet twijfelen.

Copyright Sharynne Anacaria Martijn, Blaricum 28 november 2016

Bachelor Journalistiek 1990 Utrecht, afstudeerrichting: Schrijvende Pers. Gaat uitdagingen aan. Heeft een erop uit mentaliteit. Interviewt, onderzoekt, analyseert en becommentarieert. Staat voor journalistieke onafhankelijkheid. Specialisme Technologische Ontwikkelingen en Human Interest