Interview over Amazing Spider-Man 2 – let op: spoilers!

Stripauteur Gerry Conway vertelt over het beroemde verhaal waar de nieuwe Spider-Manfilm op is gebaseerd. Let op: spoilers!

Let op: spoilers!

In de jaren zeventig schreef Gerry Conway het scenario van de stripserie Amazing Spider-Man. Hij is donderdagavond aanwezig op de première van de film Amazing Spider-Man 2 in New York, omdat die film deels gebaseerd is op een door hem geschreven avontuur.

Dat verhaal verscheen in Amazing Spider-Man #121. Als je die strip niet kent, en een cruciale plotwending van de film niet wilt weten, dan kun je dit artikel beter bewaren tot na je de nieuwe Spider-Man-film hebt gezien.

De titel van Amazing Spider-Man #121 is namelijk…

 

 

SPOILERS!

 

 

 

Je bent gewaarschuwd!

 

 

 

…“The Death of Gwen Stacy”.

In een telefonisch interview vertelt Conway over de reacties op de dood van Gwen Stacy, toen het vriendinnetje van Spider-Mans alter ego Peter Parker.

“Een van de fundamentele vooronderstellingen in comics tot die tijd was dat als de held de heldin probeerde te redden, de held de heldin zou redden”, vertelt Conway.

“Als Lois Lane van een gebouw valt, dan zal Superman haar redden. Dat was een emotioneel vangnet die lezers onbewust met zich meedroegen. Maar door Gwen te laten overlijden, en dan op de manier waarop wij het deden – Spider-Man die niet alleen faalt in zijn reddingspoging maar mogelijk zelfs bijdraagt aan haar dood – dat ondermijnde bijne elke heilige koe!”, aldus Conway lachend.

De dood van Gwen Stacy “ondermijnde elke verwachting die de lezer had. Daarom kwam er ook zo een intense reactie van de lezers en daarom heeft dat verhaal min of meer het contract tussen superheldenverhalenverteller en lezer fundamenteel gewijzigd.” In fictie hebben verteller en lezer een officieus contract over wat voor verhaal het is. “Dat contract hebben we gebroken. We hebben het opgeblazen!”

Conway was tijdens de verschijning “21, 22 jaar” en niet voorbereid op de reacties van de lezers. “Het was verschrikkelijk!”, zegt hij lachend. “Ik kreeg veel hatemail, zoveel zelfs dat ik stopte met lezersbrieven te lezen.”

En hoewel stripbeurzen begin jaren zeventig nog lang niet zo groot waren als nu, toch waren er op zo'n beurs zo'n “300 a 400” bezoekers. “Als ik naar een beurs ging dan schreeuwden mensen naar me. Dan zat ik in een panel en mensen zeiden verschrikkelijke dingen tegen me! Dus ik ben toen gestopt met naar beurzen te gaan.”

De dood van Gwen Stacy is volgens sommige waarnemers het einde van een onschuldig tijdperk in de superheldenstrip, een periode die ook wel het Zilveren Tijdperk wordt genoemd.

En hoewel sindsdien legio superhelden en bijfiguren zijn overleden, is Gwen Stacy een van de weinigen die nooit uit de dood is teruggekeerd. (Haar kloon wel, maar dat is een ander verhaal.)

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.