Interview Skunk Anansie: ‘Onze nieuwe cd Anarchytecture is een muzikaal statement’

De Engelse rockband Skunk Anansie brengt op 15 januari haar nieuw cd ‘Anarchytecture’ uit, waarop een nieuwe sound te horen is. Popjournalist Peter Schavemaker van Reporters Online sprak met frontvrouw Skin en drummer Mark Richardson.

‘Anarchytecture’ is jullie zesde album, het eerste sinds 2012. Hoe was het om weer een nieuw album te maken?
Skin: “Het was weer geweldig om aan een nieuwe plaat te werken. Vooral omdat het deze keer heel anders is gegaan dan tijdens het opnemen van onze vorige cd’s. Voorheen deden we eigenlijk alles zelf – en waren controle freaks. Voor het opnemen van ‘Anarchytecture’ hebben we onze producer Tom Dalgety (voormalig producer van Royal Blood, Killing Joke and Simple Minds, red.) alle vrijheid gegeven. Tom is als producer verantwoordelijk voor de beste platen van de afgelopen tijd. Ondanks dat wij allemaal eigen ego’s hebben vonden we als band dat het een goede beslissing was om Tom zijn werk te laten doen. Achteraf bleek dat we er helemaal klaar voor waren om iemand als Tom toe te laten in onze Skunk Anansie wereld.” Mark: “Tom is niet een afstandelijke producer. Hij denkt mee, hoewel zijn meningen soms stevig waren (lacht). Wanneer Tom een idee, ook van ons, niet goed vond dan werd het echt niet uitgevoerd. Andere producers in het verleden lieten zich door onze sterke band mening wel eens ompraten.” Skin: “Tom had een duidelijke mening waar hij met ons muzikaal naar toe wilde. En dat hadden we precies nodig! We wilden met Skunk Anansie iets nieuws doen, zijn inbreng was vaak doorslaggevend. Zijn beste idee was om Skunk Anansie meer elektronisch te willen laten klinken.”

Skunk Anansie heeft al jarenlang een grote en vaste fanschare. Op welke manier zullen jullie fans verrast zijn door het nieuwe album, ook omdat er gekozen is voor een andere sound?
Skin: “Ik hoop dat ze verrast zullen zijn. Maar onze fans zijn ook kritisch en dat is goed.” Mark: “Via Facebook en Twitter fansite hebben fans al positief gereageerd op het nieuwe geluid.”

Op ‘Anarchytecture’ staan ook een aantal ballads, zoals ‘Dead To The Lovers’ en ‘I’ll Let You Down’. Deze klinken als een nieuwe sound voor Skunk Anansie.
Skin: “Dat klopt, op onze nieuwe cd staan maar twee rustige nummers die compleet anders klinken dan de Skunk Anansie ballads die op al onze andere platen staan. Ik vind het fijn dat ‘Anarchytecture’, als een muzikaal statement, start met het elektronische geproduceerde nummer ‘Love Someone Else’. Het geeft de luisteraar meteen het gevoel dat het geluid van Skunk Anansie is veranderd, hoewel het natuurlijk nog steeds een Skunk Anansie rockplaat is.”

Heeft de verandering van het geluid er ook voor gezorgd dat jullie met ‘Anarchytecture’ een andere boodschap willen uitdragen? Op jullie laatste studio album ‘Black Traffic’ (2012) stond bijvoorbeeld het politiek getinte nummer ‘I Believe in You’.
Skin: “De nummers op ‘Anarchytecture’ hebben allemaal hun eigen boodschap. Alle vier de leden van Skunk Anansie hebben een ander gevoel bij de betekenis van de albumtitel ‘Anarchytecture’. Voor mij persoonlijk is het een combinatie tussen architectuur, structuur en anarchie; gezien door de ogen van een relatie waarbij je samen in een huis woont en elke dag moet werken aan diezelfde relatie. En soms is dat fucking impossible. Nummers zoals ‘Victim’ en ‘In The Back Room’ vertellen het beste over die steeds wisselende structuur in relaties.” Mark: “Ik ben het eens met Skin, maar ik voel ook de nieuwe manier van opnemen en de nieuwe sound, als een soort vreemde anarchie, waarin we als een soort architecten ook aan het bouwen waren aan een nieuw album.”

Dit klinkt echt als een frisse nieuwe start voor de band.
Skin: “Zo voelt dat voor ons ook. Ik zie ‘Anarchytecture’ persoonlijk als een meesterwerk van Skunk Anansie. Mijn favoriete nummer is ‘Victim’ (zingt het refein), dat elektronisch opbouwt.” Mark: “Op ‘Anarchytecture’ staan een aantal nummers, zoals ‘Victim’, die voor de band voelden als een eureka moment waarbij alles precies op de goede momenten samen kwam.”

Op 8 februari zijn jullie, als onderdeel van een Europese tournee (oa. O2 in Londen en AB in Brussel) te zien in – een uitverkocht- Paradiso.
Skin: “Nederland is altijd loyaal aan Skunk Anansie geweest. We spelen graag in Nederland, het publiek houdt echt van rockbands zoals ons. Het is ook fijn dat het Nederlandse publiek ons altijd analytisch en eerlijk beoordeelt op onze laatste plaat, dat helpt ons om steeds betere platen te willen maken. Daarom denk, en hoop, ik ook dat onze Nederlandse fans erg verrast zullen zijn over onze nieuwe cd.”

In deze tournee staan jullie op 10 februari ook in Bataclan, de Parijse rocktempel en theater waar op 13 november 2015 een terroristische aanslag werd gepleegd.
Skin: “Het concert in Bataclan is ook uitverkocht. Hoewel ik het profiel op mijn Facebook pagina eerst had voorzien van de Franse vlag heb ik dit later verwijderd. Skunk Anansie is niet een band dat vooraan staat als vaandeldragers. Als we in Bataclan kunnen spelen zullen we dat zeker doen. Maar dat is op dit moment nog onzeker.”

Skin, in een interview zei je dat de muziek van Skunk Anansie gaat om kunst en via jullie muziek iets willen zeggen en uitdragen. Zou het concert in Bataclan zo’n moment kunnen zijn? Vinden jullie het dan noodzakelijk om jullie uit te spreken?
Skin: “Ja. Op ‘Anarchytecture’ staan een paar nummers die, toevalligerwijs, precies gaan over de gebeurtenissen in Parijs, zoals de tekst van ‘Bullets’. Skunk Anansie heeft zich altijd, op momenten die voor ons goed voelden, uitgesproken over onderwerpen. Op die manier willen en kunnen wij onszelf zijn, en via onze muziek uitspreken. Op deze manier muziek maken is voor ons heel belangrijk.”

Wat zijn jullie toekomstplannen in de Verenigde Staten? In het verleden hebben jullie geprobeerd daar voet aan de grond te krijgen.
Skin: “In de maand augustus volgend jaar gaan we in de Verenigde Staten weer touren. Het is inderdaad wel weer een wens om daar voet aan de grond te krijgen, door een hele slechte platenmaatschappij hebben daar eerder niet de kans gekregen om succesvol te zijn. Het klopt inderdaad dat onze muziek door de Amerikaanse radiostations niet werd begrepen, vooral omdat ze niet begrepen dat ik – als zwarte rockzangeres – rocknummers zong, terwijl Amerikaanse band met wie we samen tourden ons wel geweldig vonden.”

Skin, je heb naast Skunk Anansie, ook samengewerkt met de Libanese/Nigeriaanse producer en DJ Nicole Moudaber in het maken van de project EP ‘Breed’. De single ‘Someone Like You’ werd een grote hit.
“Dat was inderdaad een geweldige samenwerking. We hebben elkaar leren kennen op Ibiza. Vooral in Amerika is het project ‘Breed’ succesvol. Je hebt gelijk, dat succes zou een extra manier kunnen zijn om ook met Skunk Anansie in Amerika succes te krijgen.”

www.skunkanansie.net

Mijn gekozen waardering € -

Peter Schavemaker (1967) is een media-, popmuziek-, theater- en internationaal animatiejournalist, moderator en radiopresentator. Op 14 februari 2018 verscheen zijn 512-pagina tellende eerste boek 100 jaar Hilversum Mediastad. Hij schrijft/schreef voor ZippyFrames.com, Animation Magazine, Helsinki Times, Müürileth, Spreekbuis.nl, Dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA Gids, Radio2.nl, HUMO, Broadcast Magazine, Uitgeverij Nieuw Amsterdam, en verschillende regiokranten.