Onderwijl op het Media Park, een feuilleton

STEUN RO

Jan Slagter, bedenker en baas van MAX, is aan een bijzonder avontuur begonnen. Hij zal als visionair omroepgeschiedenis gaan schrijven. Wat is er precies aan de hand? In Hilversum is er al een tijd lang sprake van een structurele klimaat verandering. Zoals de kijker dagelijks ervaart worden er al meerdere jaren complete seizoenen overgeslagen.

In de zomer bloeien de herhalingen en in de lente is er slechts sprake van het recyclen van oude formats die door de grote buitenproducenten in een nieuw jasje worden gegoten. Dit fenomeen leidt tot een hardnekkige aandoening die beter bekend staat als ‘de langdurige herfst’.

Deze vorm van ‘cradle to cradle’ televisie, die in tegenstelling tot de groene variant geen bijdrage levert aan een betere wereld, is zowel zichtbaar bij de commerciële als publieke omroep. De VPRO probeert er een hippe draai aan te geven, zij het op een weinig originele manier. Zij afficheren zich op peperdure billboards langs snelwegen met de tekst ‘Puur Natuur’. Grappig. Een publieke omroep die zich door een reclamebureau laat aanpraten om reclame te maken op een dood medium dat normaal gebruikt wordt voor lingerie, reizen of auto’s.

Nieuw voorbehoedsmiddel

Wat zou een gemiddelde jongere, de dus niet-VPRO kijker, denken bij het aanschouwen van deze uiting van gebrek aan creativiteit. ‘Puur natuur’, is dat yoghurt? Een nog te onthullen naam voor een nieuw voorbehoedsmiddel? In ieder geval zal het voor die doelgroep altijd een raadsel blijven wat de tekst ook kan betekenen. Dat weten alleen de oudere passanten, de ná Van Kooten en de Bie ex-VPRO kijkers. Zij weten dat het ooit de titel was een serie natuurprogramma’s gepresenteerd door IJf Blokker en later Adeline van Lier. De provocerende tegenhanger van ‘Ja, Natuurlijk’ gemaakt door de heerlijke ‘old school’ christelijke NCRV.

Slagter slaat slag

Met die kijkers van toen slaat Jan Slagter nu zijn slag. Waar andere omroepbaasjes druk zijn met het verdedigen en het bedenken van hun identiteit om geen straf te krijgen van ‘Den Haag’ oogst Jan wat hij reeds lang geleden in zag. Jongeren hebben en hadden niets met televisie. Vanaf de dag dat ze voor het eerst naar de middelbare school gaan draait het alleen nog maar om de eerste keer en het structureel smaken van genot. Jan wist dat als geen ander en terwijl Publiek Hilversum zat te slapen werd Omroep Max geboren. De enige Publieke Omroep die verzekerd is van een eeuwig aanwassend publiek en gebruikte presentatoren.

Grote letters

Het is Jan Slagter als slimme visionair gegund, ook omdat hij als enige omroepbaas in Hilversum voortdurend druk is met de toekomst van het Publieke Bestel. Én die zelf de publiciteit zoekt voor zijn mening. De VARA probeert zijn totale identiteitsloosheid te maskeren met de campagne ‘Wees Verschillig’. (Wie bedenkt overigens zo’n vreselijke tekst?) Nou, als er iemand verschillig is dan is het Jan wel! In de herfst van zijn leven laat hij zien dat het ook anders kan. Als presentator van ‘Geheugentrainer’ bijvoorbeeld en op de website van zijn MAX.

Waar andere omroepen zich verliezen in moderniteiten is die van MAX voorzien van traditionele waarden als de mogelijkheid tot ‘voorlezen’ en ‘Lettergrootte’. Daarmee scoort Jan Slagter wederom. Hij is nu al bezig met de toekomst: Omroep 5.0 als alleen nog vijftig plussers televisie kijken. Hij slaat daarmee gelijk de toekomstige 3.0 en 4.0 mediaversies over en wint de harten van heel senior Nederland. Of ze nou lid zijn waren van ‘Puur Natuur’ of ‘Wees Verschillig’. Henk Krol regeert tegen die tijd met straffe hand over het land van Koning Willem Alexander.

Tekst en beeld: Ruud van Gessel

    Geef een antwoord