Deze zomer reizen we aan de hand van de grote schrijvers door Europa. Vandaag gaan we naar het Spaanse Madrid, thuishaven van Javier Marías. Hij heeft een indrukwekkend oeuvre, verkocht wereldwijd miljoenen boeken en is een belangrijke kandidaat voor de Nobelprijs voor de literatuur. Gesprek over leven en dood, verraad en trouw, waarheid en bedrog.

STEUN RO

Lange tijd dacht hij misschien wel nooit meer een boek te zullen schrijven. Na de voltooiing van zijn indrukwekkende driedelige roman Jouw gezicht morgen voelde Javier Marías (1951) zich letterlijk en figuurlijk uitgeput. Acht jaar had hij gewerkt aan wat wordt beschouwd als zijn magnum opus, bijna zestienhonderd Spaanse pagina’s bij elkaar. Marías was moe en leeg. ‘Ik had het gevoel dat ik in dat boek alles had gezegd, of in elk geval gevoeld, en dat ik daar niets meer aan toe had te voegen. Maar zoals dat gaat, begint zich op een gegeven moment toch iets in je geest te roeren, en op een dag begin je ineens weer met schrijven.’

Vlot ging het echter niet, vertelt de Madrileense schrijver. ‘Het was moeilijk om te beginnen, om vol te houden, om het boek af te ronden. Ik moest een andere wereld oproepen dan in Jouw gezicht morgen, met andere figuren. Ik was zo lang in het gezelschap geweest van die personages, dat ik me afvroeg: wie zijn deze nieuwe mensen? Dat wist ik in het begin ook nog helemaal niet. Toen De verliefden eenmaal klaar was, heb ik geaarzeld om het te publiceren. Ik twijfelde of het wel goed genoeg was.’ Een twijfel die onterecht bleek: de roman werd in eigen land binnen de kortste keren een bestseller en ontving ook in het buitenland, waaronder Nederland, lovende kritieken.

De verliefden vertelt het verhaal van María Dolz, halverwege de dertig, redactrice bij een literaire uitgeverij. Elke ochtend ontbijt ze in een café nabij haar werk, en slaat daar een echtpaar gade dat zo gelukkig is dat María haar dagen steevast vrolijk begint. Als deze Luisa en Miguel Desvern (of Deverne, zoals hij ook wordt genoemd) ineens niet meer komen opdagen, raakt María dan ook van slag.

Fotograaf Marc Brester en journalist Vivian de Gier kunnen met elkaar lezen en schrijven – letterlijk. Als partners in crime reizen ze voor diverse media de wereld over, voor recensies van de mooiste literatuur en persoonlijke interviews met de schrijvers die ertoe doen.