Je auto redt straks je leven

Eens in de zoveel tijd rijd je langs een verkeersongeluk, waarbij auto’s zo ernstig beschadigd zijn dat je denkt: ‘hoe komen de inzittenden er levend uit?’ Je hoopt dat de ambulances en andere hulpverleners op tijd komen. Vanaf 2018 moet dat allemaal automatisch worden geregeld door middel van eCall, een apparaat in de auto dat bij een ernstig ongeluk zelf de noodhulpdiensten belt.

Sinds de jaren ’50 tot begin jaren ’70 steeg het aantal verkeersdoden in ons land van ruim 1000 tot 3000 per jaar. In de vijftiger jaren steeg vooral het aantal doden onder fietsers en voetgangers. Na deze tijd nam het aantal verkeersdoden onder bromfietsers en auto-inzittenden sterk toe. Vanaf 1973 begon het aantal verkeerdoden per jaar te dalen. Alleen in 2003 en 2011 noteerden we nog een stijging ten opzichte van het jaar daarvoor. Vorig jaar vielen er in totaal 570 dodelijke slachtoffers te betreuren. (Bron hardecijfers.nl)

Hulpverleners krijgen betere informatie

De verplichte eCall in nieuwe auto’s en kleine bestelwagens komt uit de koker van de Europese Commissie. Dankzij eCall weten hulpverleners sneller de specifieke details van het ongeluk; niet alleen de locatie, tijd en rijrichting, maar ook de snelheid van botsen en of de airbag wel of niet is geactiveerd.

Volgens voorstanders van het systeem is eCall vooral nuttig bij ongevallen waar geen omstanders zijn om 112 te bellen. De EU schat dat het systeem 2500 levens per jaar kan redden. Dat is ongeveer 10 procent van het aantal verkeersslachtoffers in de Europese Unie. De kosten voor een eCall-systeem worden geschat op ongeveer 100 euro per auto.

Tegenstanders van het systeem wijzen vooral op de schending van privacy. Wat gebeurt er met de gegevens die het eCall systeem verzamelt?

Bundeling van bestaande techniek

Echt revolutionair is eCall niet. De technologieën die nodig zijn voor eCall worden momenteel al toegepast in auto's met satellietnavigatie en een telefoonverbinding. Aangezien veel nieuwe auto's standaard zijn uitgerust met deze technologieën, in combinatie met het feit dat eCall in feite niet meer is dan een koppeling van de botssensoren aan het telefoonsysteem, kunnen we stellen dat dit geen enorme technologische vooruitgang is. Het gaat meer om bestaande techniek die op een nieuwe manier wordt gebruikt.

De toekomst van de auto wordt bepaald door het feit dat technologieën met elkaar versmelten

Het bezwaar dat auto's al deze informatie verzamelen zonder dat de eigenaar hiervan op de hoogte is, geldt dan ook niet. Dat gebeurt nu namelijk ook al. Uw auto en telefoon bevatten op dit moment al genoeg informatie om al uw bewegingen nauwkeurig te kunnen volgen. Er is alleen geen samenhangend systeem dat deze gegevens voortdurend bijhoudt. Het eCall-apparaat belt inderdaad 112 bij een noodgeval, maar omdat het hier niet om een continue verbinding gaat, kunnen uw bewegingen en locaties niet gevolgd worden. Een bredere toepassing van deze technologie, bijvoorbeeld in auto's die altijd verbonden zijn, maakt het veel waarschijnlijker dat dit soort gegevens gelekt worden dan de eCall-functie waar het hier over gaat.

Nieuwe mogelijkheden door versmelting

De toekomst van de auto wordt dus niet zozeer bepaald door nieuwe technologie of de angst voor Big Brother die ons 24 uur per dag volgt, maar door het feit dat technologieën met elkaar versmelten en dat systemen die voorheen gescheiden waren, ineens totaal nieuwe mogelijkheden bieden.

Daar zitten grote voordelen aan. Technologie lost niet alles op, maar stelt ons wel in staat om de samenleving om te vormen van reactief naar preventief – of pretime.

De ontwikkelingen in de auto-industrie zijn nog lang niet klaar. Dankzij slimme elektronica en ‘predictive software’ zal de auto van toekomst weten waar de bestuurder heen wil en kan de wagen zich zelf afstellen op basis van het gewicht van de bestuurder, zodat de wegligging comfortabel is en het rijgedrag zuinig. Vanzelfsprekend worden ook de gegevens van alle bijrijders opgeslagen in het slimme dashboard.

Intelligente vooruitgang

Tegelijkertijd moeten we bij al deze nieuwe mogelijkheden, kritisch kijken naar de ontwikkeling van alle toekomstige, intelligente autosystemen en niet alleen naar eCall. Als verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld toegang zouden krijgen tot uw gegevens na een ongeval en op basis hiervan een schuldige zouden kunnen aanwijzen, heeft dit directe gevolgen voor de consument. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ze uw revalidatiekosten niet willen betalen omdat uit de verzamelde gegevens blijkt dat u 10 km/u te hard reed?

Het is essentieel dat, zeker nu deze technologie steeds algemener wordt, de werking van alle systemen afdoende gecontroleerd wordt, zodat ze doen wat ze moeten doen als het nodig is (bijv. 112 bellen). Mits goed toegepast kunnen deze technologieën een belangrijke en onderscheidende rol spelen voor innovatieve en toekomstgerichte autofabrikanten, en significante voordelen bieden voor de eindgebruiker.

 

Mijn gekozen waardering € -

Ruud Poels schrijft over veranderingen die hij ziet in de nieuwe economie. Hoe vinden mensen en organisaties daar hun weg in? En worden we er gelukkig van?