‘Je zíét de innerlijke noodzaak’. Poëtische dansfilm ‘Mangel’

Met 'Mangel' maakt actrice Meli Kuhn een nieuw soort dansfilm. Poëtisch, vervreemdend, verstild. ‘Ik vraag mijn dansers niet om gemis te acteren, maar om hun gemis te zíjn.' De film is te zien op het Nederlands Film Festival in Utrecht.

Haar films beginnen met één woord. Wat maakt dat woord in je los aan beweging? Actrice Meli Kuhn, oprichtster van DansSpelFilmensemble Meli Kuhn, werkt graag vanuit een minimaal idee en laat haar dansers en acteurs zo veel mogelijk vrij in hun persoonlijke invulling daarvan. Voor haar debuutfilm ‘Mangel’, die is geselecteerd voor de Debuut Competitie van het Nederlands Film Festival, was het centrale gegeven ‘gemis’.

De van origine Duitse Meli Kuhn heeft voor haar DansSpelFilmensemble een internationaal gezelschap om zich heen verzameld. Alle spelers brengen bij het vertalen van zo’n woord naar dans en spel iets mee van hun eigen cultuur en achtergrond, en van hun persoonlijkheid. ‘Ik vraag mijn dansers niet om gemis te acteren, maar om hun gemis te zijn,’ vertelt Kuhn. ‘Je zíét de innerlijke noodzaak.’

De combinatie van dans en film, gecombineerd met prachtig camerawerk van Bob Huisman en de muziek van Niels van der Weiden, Michel Duijves en Roelof Ruis, levert een poëtische film op. Tegen de desolate achtergrond van het Belgische dorpje Doel worstelen vier personages met gevoelens van hoop, verlangen en gemis. ‘Mangel’ toont beelden van een man die een waslijn door het dorp trekt. Van een donkere man en een blanke vrouw die als van die black-and-white magneethondjes om elkaar heen draaien, aantrekken en afstoten. Twee vrouwen bewegen als in een tango over een steiger om en om door plassen heen. Een man en een vrouw die op een omgeploegde akker elkaar steeds en opnieuw ontvallen.

Film voegt aan de dans in combinatie met spel een extra dimensie toe, vindt Kuhn, omdat de camera heel dicht op de huid kan filmen of juist van veraf lijnenspel in beeld kan brengen. ‘Via de camera kom ik veel dichter op de mens. Je ziet hun fragiliteit, hun kwetsbaarheid. Als setting kan ik helemaal mijn eigen wereld creëren. Een droomwereld.’

Dansfilms zijn een relatief nieuw genre in Nederland, en de projecten van Kuhn en haar ensemble worden vooralsnog via crowdfunding mogelijk gemaakt. De volgende is al bijna klaar: ‘Wand’, een film over heimwee, miscommunicatie en ontworteld zijn. Kuhn: ‘Er werken acht dansers aan mee, die allemaal uit verschillende culturen komen, onder meer Colombia, Rusland en Spanje. Wat maakt het woord heimwee in hen los? Wat is voor hen hun heimat? Voor de een is dat familie, de ander voelt dat vooral in zichzelf. Iedereen danst in zijn eigen taal. Sommigen breken. Huilen. Ik ben heel dankbaar voor hoe open de dansers zijn en wat ze me geven.’

Ook al is die film nog niet helemaal afgerond, de ideeën voor nieuwe projecten dwarrelen alweer op. ‘Mijn volgende film zal over de donkere kanten van de mens gaan,’ zegt Kuhn. ‘Omdat ik zelf ontzettend verlang naar handgeschreven brieven die bij thuiskomst op de deurmat op mij liggen te wachten, wil ik mensen bij deze oproepen om een brief naar mij te schrijven waarin ze, desgewenst anoniem, hun donkere kant aan mij onthullen. Die verhalen wil ik in geabstraheerde vorm gebruiken in de film.’

Bekijk hier de trailer van 'Mangel'. Dansers/acteurs: Helena Volkov, Priya Bharosa, Aiman Hassani, Watse Roorda en Meli Kuhn. www.melikuhn.com 

‘Mangel’ (24 min.) draait tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht: Maandag 29 september, 20.30 uur in het Louis Hartlooper Complex en donderdag 2 oktober in City. Klik hier voor meer informatie.  

 

Mijn gekozen waardering € -