STEUN ROAdvertentie op Villamedia: RTL zoekt Redacteur/verwerker voor RTL Nieuws / RTL Z. Het eerste item in het lijstje met taken is: “Selecteren en vergaren van economisch nieuws”. Daarnaast moet de toekomstige verwerker teksten schrijven, produceren, bronnen raadplegen. Handig met sociale media en de beschikking hebben over een groot netwerk is een pré. RTL is zeker…

STEUN RO

Advertentie op Villamedia: RTL zoekt Redacteur/verwerker voor RTL Nieuws / RTL Z.

Het eerste item in het lijstje met taken is: “Selecteren en vergaren van economisch nieuws”. Daarnaast moet de toekomstige verwerker teksten schrijven, produceren, bronnen raadplegen. Handig met sociale media en de beschikking hebben over een groot netwerk is een pré.

RTL is zeker niet de enige of de eerste die journalisten vraagt die vooral content moeten verwerken – in plaats van te verwekken (de vondst is van Karel Kolb).

Een eerder onderzoek van J•lab toonde al aan dat er in vacatures behoorlijk vaak gevraagd werd naar dit soort vaardigheden.

Voor Scholen voor Journalistiek maakt de opkomst van dit soort functies de vraag relevant waar ze voor opleiden? Niet iedereen gaat lange rapportages voor VN schrijven, wordt Amerika-correspondent voor NRC Handelsblad, of politiek verslaggever bij NOS Nieuws.

Maar wat gaan ze dan wel doen?

Een vaste baan bij een grote mediaorganisatie ligt niet meer zo voor de hand. Freelancer, ZZP’er of entrepreneur? Bart Brouwers is een groot voorstander van het laatste, in navolging van de ideeën van Jeff Jarvis. Ook Eric Newton (auteur van Searchlight & Sunglasses) is voor journalisten als digitale innovatieve ondernemers.

Upgraden

In The Altlantic stond onlangs een goot stuk over “What Should Reporters Learn in Journalism School?” Daar wordt gesteld dat journalisten zichzelf moeten upgraden: meer ondernemerschap, meer datajournalistiek, meer statistiek, meer online.

Newton, Brouwers, George Brock (auteur van Out of Print) zullen zich op 20 november bezighouden met de Journalist in Opleiding.

Maar is ‘content-verwerking’ ook journalistiek en heeft dat een plaats op de opleidingen? Is dat wel upgrading? Of juist het omgekeerde?

Aggregatie

Chris (C.W.) Anderson, onderzoeker uit de school van jeff Jarvis, vindt verwerking minstens zo belangrijk als verwekking, in een recent artikel in Journalism: What aggregators do: Towards a networked concept of journalistic expertise in the digital age, breekt hij een lans voor aggregators en curators, ook dat werk vereist volgens hem grote expertise, net als “serious, old fashioned reporting”. Het artikel is volgens mij één van de eerste waarin aggregatie en curatie onderzocht worden zonder dat er een negatieve kwalificatie aan deze vorm van journalistiek wordt verbonden.

Het wordt zo wel een erg lang verlanglijstje voor de nieuwe journalistiek en de opleidingen.