Een keer publiceren, overal verschijnen

Als freelancer zelf je stukken publiceren bij Myjour, eLinea en Blendle/Cafeyn? Kan!

De journalist wordt een merk. Journalisten specialiseren zich, bouwen een reputatie op, krijgen volgers. Ze praten rechtstreeks met hun lezers, zonder tussenkomst van uitgevers. Eigenlijk geven journalisten steeds vaker zichzelf uit.

Natuurlijk zijn de media zoals iedereen ze kent nog heel belangrijk. Maar door de digitalisering van de journalistiek is het veel makkelijker dan vroeger om een groot publiek te bereiken en zelf je werk te verkopen. Met TPO Magazine spelen we daarop in: bij ons geven freelance journalisten zichzelf uit, door abonnementen en artikelen rechtstreeks aan hun lezers te verkopen. In ons Magazine en in hun eigen kanalen, maar ook op een groeiend aantal andere plekken. Zonder tussenkomst van een uitgever. Want die uitgever zijn ze zelf.

Overal verschijnen

Waar een verhaal staat maakt tegenwoordig minder uit dan of je vrienden/contacten het aanraden. TPO Magazine zorgt er daarom voor dat onze journalisten zo makkelijk mogelijk op zo veel mogelijk plekken kunnen publiceren. Binnen TPO Magazine heb je een eigen kanaal voor al je artikelen – ook die je voor andere media hebt geschreven (mits je de rechten hebt). Je stukken kunnen, als je wilt, ook elders verschijnen. Onze auteurs publiceren nu hun verhalen bij eLinea, MyJour en Blendle/Cafeyn, en we gaan dit jaar nog meer samenwerkingen aan. Zo kunnen freelancers hun werk in één moeite door via alle nieuwe journalistieke betaaldiensten verkopen, als losse stukken of in een abonnement.

De journalist is bij ons eind-, beeld- en hoofdredacteur van zijn of haar eigen kanaal

Verdienen aan je eigen kanaal

Als mensen je volgen, willen ze zich ook op je abonneren (nee, niet allemaal natuurlijk). Lezers kunnen zich via TPO Magazine op de kanalen van onze journalisten abonneren, online en via de apps van The Post Online. Hiermee creëren we een eigen journalistiek verdienmodel. In zo’n kanaal (ze kosten de lezer 2,69 per maand) kan van alles staan: originele verhalen, herpublicaties, maar ook – als je wilt – columns, videofilmpjes, foto’s. De journalist is bij ons eind-, beeld- en hoofdredacteur van zijn of haar eigen kanaal (met beeld helpen we). Je hebt bij ons dus in feite je eigen krant of tijdschrift. Wij publiceren daarnaast een selectie van de stukken van onze auteurs in het dagelijks Magazine.

Marketing doe je ook zelf: e-mailen, social media, ouders/buren/vrienden aansporen om een abonnement nemen. Uiteraard helpen wij een handje bij de marketing via social media.

Voor wie?

Natuurlijk vinden we het fijn als journalisten al 5.000 Twittervolgers hebben en direct bij het begin een paar honderd abonnementen verkopen. Maar we zijn niet uitsluitend voor hen opgericht. In dat opzicht is TPO Magazine (en hiervoor De Nieuwe Pers) een voortzetting van Dagblad De Pers: wij willen journalisten publiceren en helpen uitgeven die volgens ons interessante stukken maken, of ze nu 2 Twittervolgers hebben of 140.000.

We doen vooral iets anders: we proberen onze auteurs op zo veel mogelijk plekken te publiceren

Waarin zijn we anders?

De Correspondent, Tone, Blendle/Cafeyn, eLinea, MyJour: 2013 kende een rijke oogst aan journalistieke start-ups die (veelal uitstekende) artikelen publiceren. De oogst van dit jaar zal nog rijker zijn, voorspellen we. Allen proberen zoveel mogelijk bezoekers en daarmee kopers te trekken. Wij ook uiteraard, maar we doen vooral iets anders: we proberen onze auteurs op zo veel mogelijk plekken te publiceren. Vergelijk ons maar met een onafhankelijk platenlabel: je levert bij ons je stuk (album…) aan, en wij leggen het in zo veel mogelijk cd-winkels. Inclusief onze eigen. Zo bereiken je publicaties alle geïnteresseerde lezers tegelijk, of ze artikelen nu liever los of in een abonnement lezen, online of via een app.

Hoe kun je meedoen?

Merken doen marktonderzoek, en wij dus ook. Een tamelijk eenvoudige variant overigens. We publiceren van iedereen die mee zou willen doen één voorbeeldverhaal Blendle/Cafeyn, eLinea en Myjour. Als je dat voorbeeldverhaal in totaal 25 keer verkoopt (de prijs ligt afhankelijk van de winkel waar hij ligt tussen de 20 en 30 cent), kun je meedoen. Op die manier merk je meteen of het bevalt, zelf je artikelen verkopen.

Wat levert het op?

Je wordt er niet rijk van, laten we dat voorop stellen. Wij ook niet trouwens. Ons uitgangspunt is dat 90 procent van de netto opbrengst van alles wat via TPO Magazine wordt verkocht voor de auteur/auteurs is, en 10 procent voor ons. Netto opbrengst houdt in: na verrekening van BTW. Voor doorplaatsing van artikelen op bijvoorbeeld Blendle/Cafeyn geldt hetzelfde, uiteraard brengen zulke Spotiy voor journalistiek-diensten zelf ook een commissie in rekening (meestal 30 procent).

Tot slot: van opdrachtnemer naar opdrachtgever

Elke freelance journalist kent ze inmiddels: de mails van opdrachtgevers waarin wordt uitgelegd dat je volgend jaar voor minder geld meer moet doen en dat je je auteursrechten moet overdragen. En het jaar daarop weer. En weer. Bij ons is zijn de verhoudingen andersom: jij bent opdrachtgever, wij opdrachtnemer. Wij verzorgen de technologie waarmee je jezelf uit kunt geven, zorgen (in samenwerking met onze partners) voor doorplaatsing, houden de administratie bij, dragen waar nodig de BTW af en sturen je elk kwartaal een overzicht van je omzet. Die betalen we uit als royalties. Maar jij bent de baas van en verantwoordelijk voor je omzet en je eigen kanaal.

Meedoen? Mail ons op magazine@thepostonline.nl

Mijn gekozen waardering € -