In de muziek gebeurt het al vele decennia: je eigen label beginnen en zo je eigen werk verkopen. In de journalistiek kan het nu ook.

“Everyone knew that I was just a struggling cat down here trying to develop new and different artists, and get some freedom in music, and tap some resources and people that weren’t being tapped.”

Sam Phillips, oprichter van Sun Records (we hebben het over een jaar of 65 geleden) ging het maar om een ding: nieuwe muziek, gemaakt door muzikanten die nieuwe luisteraars wilden bereiken, op hun eigen manier. Dus begon hij z’n eigen platenlabel. Gewoon, om van het gezeur van bazen af te zijn die zijn bands niet wilden tekenen.

Wat in de muziek sindsdien gebruikelijk is (je eigen label beginnen), is dat in de media nog altijd veel minder. Er zijn voorbeelden van media die ooit startten als werkloosheidsproject en het schopten tot wereldroem. En een website beginnen kan iedereen met ambitie en een verhaal. Maar een echt eigen mediamerk, al dan niet online: het is voor journalisten geen dagelijkse kost.

Reismagazine

Bij Reporters Online publiceren we al een jaar of drie werk van journalisten in online kiosken als Blendle. Tot hun genoegen, en ook tot dat van steeds meer lezers. Maar zo nu en dan melden zich journalisten met ambities die verder strekken: ze willen een eigen label. Zo dronken we een maand of wat geleden koffie met reisjournalist Sander Groen, die graag een eigen reismagazine wilde beginnen. Met de beste reisverhalen en schitterende fotografie van de beste Nederlandse (om te beginnen) reisjournalisten en -fotografen, gepubliceerd op een eigen site, waar lezers kunnen betalen met het onvolprezen betaalsysteem van Blendle.  Een naam had hij al: De Reisjournalist. Met punt.

Dat leek ons zowel een mooi & haalbaar plan als een heldere naam, en sinds een paar weken is De Reisjournalist. dan ook De Reisjournalist. Wat later meldde zich, en dat was puur toeval, Marco Barneveld, met een enigszins vergelijkbaar plan: Wideoyster. Geen probleem, leek ons: als Adele en Beyoncé naast elkaar kunnen bestaan, moet het met deze twee ook lukken. Inmiddels is Wideoyster live.

Dat betreffende sites visueel een tikje op elkaar lijken is ook toeval. Echt.

Sportvissen

Reporters Online koestert vanaf dag een de ambitie om een magazine te helpen beginnen rondom het thema sportvissen. We hebben ooit een zeer bescheiden poging ondernomen, met zodanig resultaat dat we het vooralsnog maar even op voetbal houden. Voetbaljournalist extraordinaire Mark van den Heuvel, ook bekend van het mild poëtisch getitelde voetbaltheater-event De Grote Hi-Ha-Hondelul Voetbal Show en daarvoor van Aad de Mos bestaat niet, kwam met het idee om een dagelijkse voetbalcolumn in briefvorm te schrijven. Sinds afgelopen maandag staan die live onder de naam Met Vriendelijke Sportgroeten.

We hebben inmiddels een stuk of 20 vergelijkbare plannen in de mailbox, in wisselende mate van serieusheid. We gaan ze dit jaar allemaal helpen lanceren, in ieder geval de wat meer serieuze. Reporters Online helpt met de marketing, op niet al te lange termijn (we zijn er druk mee bezig) kunnen we ook zorgen voor fancy aanvullingen als abonnementen en publicatie op meer plekken dan een eigen site. Laat onverlet: een fikse dosis doorzettingsvermogen vergt het zeker, een eigen mediamerk. Ook al zijn er nu geen tonnen marketingbudget en developers meer voor nodig. Maar wie dat doorzettingsvermogen heeft kan zijn of haar eigen verhaal laten horen, een eigen publiek vinden, en geld verdienen met een eigen label.

Zoals dat ooit in de muziek ook prima bleek te kunnen.