Kogelwerende mode blijkt hit in Eindhoven

Het loopt storm, bij de eerste zaak voor kogelwerende mode in Eindhoven. De pakken, die ook Obama draagt, kosten duizenden euro's per stuk. Er blijkt behoorlijk wat vraag naar in Nederland.

De winkel van Yavuz Yilmaz lijkt op iedere andere chique kledingzaak. Paspoppen staan strak in het pak. In sierlijke letters staat ‘Miguel Caballero’ op de gevel. Maar deze zaak in hartje Eindhoven is de eerste van Nederland met kogelwerende mode. Yilmaz houdt een rode bodywarmer omhoog. ‘Deze is van het zwaarste kaliber. Die kan mitrailleurvuur weerstaan.’

Obama

Eindhovenaar Yilmaz (41), afkomstig uit de beveiligingsbranche, richtte samen met de Amsterdamse zakenman Ibrahim Özgül (31) de Panamera Group op. Hun bedrijf haalde het kogelvrije merk van Colombiaan Miguel Caballero naar Europa. In zijn pakken en overhemden is de kogelwerende laag onzichtbaar verwerkt. Obama draagt ze, net zoals de Turkse president Erdogan. Maar tot dusver waren ze alleen in Noord- en Zuid-Amerika te krijgen.

Leeggehaald

In de Eindhovense winkel kost een bodywarmer 3500 euro. Een kogelvrij hemd is 2400 euro. De winkel mocht in de eerste maand op warme belangstelling rekenen: niet alleen van klanten, maar ook van de mannen die de zaak beroofden. ‘Een busje met een Oost-Europees kenteken. Voor het oog van voorbijgangers hebben ze alles leeggehaald. Klote, want er hingen maatwerkpakken die we in opdracht van klanten hebben laten maken’, zegt Yilmaz. Hij wil niet zeggen wat de schade is. De beveiliging is verbeterd, en Panamera heeft 25.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip die naar de daders leidt.

We hebben ons vergist in Nederland. We dachten niet dat het hier zo hard zo gaan

Het bedrijf kan tegen een stootje, want in de eerste weken liep het al storm, zegt Yilmaz. ‘We hebben ons in Nederland 100 procent vergist. We dachten dat hier wel iets te verkopen, maar niet dat het zo hard zo gaan. We gingen als doelgroep uit van mensen met geld, ondernemers, maar onze klanten blijken te komen uit alle lagen van de bevolking.’ In de winkel, die alleen open is op afspraak, ontvangen zijn verkoopsters aan de lopende band klanten.

Onveiligheidsgevoel

Dat zegt iets over Nederland, erkent Yilmaz. ‘Mensen voelen zich steeds onveiliger op straat. Dat wil niet zeggen dat het onveiliger wordt. Het onveiligheidsgevoel is voor een groot deel gecreëerd door de media, daar ben ik heel eerlijk in. Maar het is niet mijn taak om klanten daarvoor te waarschuwen. Iedereen is vrij, en op de markt geld de wet van vraag en aanbod.’ Özgül: ‘Als we één kledingstuk per week verkopen, is het al rendabel. Alles wat we daarna verkopen is winst.’

Als we één kledingstuk per week verkopen, is het al rendabel

In Nederland gelden geen beperkingen op de verkoop van kogelwerend materiaal, vertelt Özgül. Maar hoe lang nog? ‘Ik ben wel bang dat ze voor ons de wet gaan wijzigen. Dat de overheid dit ziet als een weg voor criminelen om aan kogelwerende kleding te komen, en daar iets aan wil doen.’ De onderneming richt zich ‘absoluut niet’ op de criminele markt, zegt Özgül. Maar hij denkt ook dat er ‘vast een paar’ criminelen onder de klanten zitten. Hij ziet er ook geen kwaad in. ‘Mag een crimineel geen jas kopen? Jazeker, dat mag hij ook bij de H&M.’

Mag een crimineel geen jas kopen?

Na een tweede filiaal aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam volgt de rest van Europa – en Turkije – zo is het plan. Brussel, Keulen en Parijs staan bovenaan het verlanglijstje van de Turks-Nederlandse ondernemers, die beide zelf geen kogelvrije kleding dragen.

‘In elk land heb je schietpartijen’, verklaart Yilmaz. ‘Nederland is een veilig land om te leven. Dat gevoel heb ik altijd gehad, en dat zal ook altijd zo blijven.’

Dit artikel verscheen eerder in Trouw

Mijn gekozen waardering € -

Marten van de Wier is zelfstandig journalist en communicatieprofessional. Hij heeft speciale aandacht voor duurzaamheid, natuur en onderwijs, en is daarnaast specialist Zuid-Nederland.