Hoe weet je precies wat er is afgeprijsd in je supermarkt? Nou, met deze app op je telefoon. Hartstikke duurzaam ook, zegt NoFoodWasted.

De bleekselderij gaat voor 25 procent weg, de prei die bruine randjes krijgt ook. Wie erop let, vindt in bijna alle versschappen van de Albert Heijn aan het Eindhovense Cassandraplein producten die vandaag nog lekker zijn, maar morgen met het vuilnis meegaan. Maar hoeveel klanten scharrelen in de winkel spontaan hun avondeten bij elkaar op basis van de rood-blauwe kortingslabels? Wie al een visschotel bedacht had, stapt niet meer zo snel over kip die aan de datum is.

Je moet klanten al bereiken voor ze hun maaltijd bedenken, en voor ze in de winkel zijn, zo is het idee achter de app ‘Afgeprijsd’. Het is een idee van het bedrijfje NoFoodWasted, dat voedselverspilling wil tegengaan. Klanten die dat willen, krijgen op vaste momenten van de week een bericht dat opspringt op het beeldscherm. Ze abonneren zich op hun eigen supermarkt. ‘Er zijn meerdere aanbiedingen voor u beschikbaar bij AH Cassandraplein’, meldt de app dan. Wie doorklikt ziet deze dag goedkope cheeseburgers en biologische half-om-halfgehakt. Deze vestiging wordt door ruim 1300 klanten ‘gevolgd’.

Honderdzestig supermarkten

Begin 2016 deden vijftien supermarkten mee, nu honderdzestig, verspreid over het hele land. Het gaat om zelfstandige supermarkten en franchisenemers van formules zoals Albert Heijn, Plus en Jumbo. De grote ketens doen met hun eigen winkels (nog) niet mee.

Marten van de Wier is zelfstandig journalist en communicatieprofessional. Hij heeft speciale aandacht voor duurzaamheid, natuur en onderwijs, en is daarnaast specialist Zuid-Nederland.