Kunst in de Metaverse is als een deur openen uit De Kronieken van Narnia

Wie "Het betoverde land achter de kleerkast" van C.S. Lewis kent en ziet, weet dat er een andere nieuwe wereld wordt betreden door de achterwand van een kledingkast. Het onvoorstelbare gebeurt. De dualiteit houdt aan, maar het paradijselijke verschijnt uiteindelijk. Andere dimensies bieden hoop. Het lijkt alsof de aarde niet meer bestaat in deze dimensies, maar het tegendeel is waar.

Bijvoorbeeld de natuur, als immens groot schilderij van de aarde en vanuit de kosmos, krijgt in andere dimensies een diepere betekenis waaraan normaliter in het rationele en ontkennende bestaan voorbij wordt gegaan. Denk aan de film Avatar, de succesvolste film ooit met een opbrengst van een kleine 3 miljard USD, waar wordt gestreden voor die diepere betekenis van de natuur en waar een heuse Tree of Souls is.

Oude kunstenaars zijn eveneens fenomenaal geweest om die natuur anders te benadrukken. Zo is een wolk een wolk voor het nuchtere oog, maar het wordt anders als deze met een speciale betekenis is gemaakt. Kijk naar Vincent van Gogh. Hij was zo’n kunstschilder die graag met de natuur speelde, in die zin om een extra dimensie aan te brengen en zich met de natuur te vereenzelvigen. Regelmatig zei hij over schilderwerken dat er bezieling in moest zitten. Rembrandt van Rijn was hierbij zijn grote voorbeeld.

Zo schilderde Van Gogh een wolk in de Olijfbomen in juni 1889, in het Zuiden van Frankrijk. Uit zijn brieven, en na bestudering van de wolk in dit werk, blijkt dat Maria met het Christuskind erin zit. Overdreven? Misschien, maar eigenlijk ook helemaal niet. Vincent van Gogh laat tussen de regels door weten aan zijn broer Theo, in dezelfde maand als hij de Olijfbomen maakt, dat het ongrijpbare wordt uitgedrukt met een “paar weloverwogen kromme lijnen en prachtige verhoudingen” die “goedheid, oneindig geduld, wijsheid, sereniteit” weergeven. Toeval? Misschien, maar hoogstwaarschijnlijk een bewuste keuze om deze bezieling aan te brengen in zijn werk, simpelweg omdat dit hoorde bij zijn persoon, zijn relatie tot de natuur en zijn gedachtegangen over religiositeit met een innerlijke beleving. Rembrandt deed dat overigens toch ook? Dat wist Vincent van Gogh.

De Metaverse heeft kledingkastdeuren die geopend kunnen worden. Oud en nieuw komen elkaar hier tegen met NFTs, de non-fungible tokens, als digitale kunst. De digitale bewerking van oude betekenisvolle werken krijgen een extra waarde als deze ‘bezieling’ levend wordt gemaakt voor het nuchtere oog op aarde. Het is een surplus, een verrijking in de kunstwereld. Al was het alleen maar om de natuur en de intentie van kunstenaars te blijven eren in die andere multi dimensionale werelden.

Miljardairs zoals Jeff Bezos reizen een stukje de kosmos in om een blik te werpen op onze aarde. De 18-jarige Nederlander Oliver Daemen mocht op de allereerste vlucht mee in juli 2021. Deze tiener zegt na zijn terugkeer: “Elke seconde van deze vlucht was onbeschrijfelijk intens. Het machtige effect van de G-krachten op je gestel, het epische moment dat je de dampkring verlaat. De blik op de aarde vanuit de ruimte is onvergetelijk. Terug op de grond besef je pas goed hoe enorm kwetsbaar onze planeet is in het onmetelijke sterrenstelsel. Ik realiseer me nu beter dan ooit dat we extreem zuinig moeten zijn op de aarde. Daar wil ik intensief aan bijdragen.” Hij slaat de spijker op z’n kop: de kwetsbare planeet, de blik op aarde, het is onvergetelijk en we dienen zuinig te zijn op deze planeet. Een krachtige beleving met bewustwording.

De overleden astronaut Wubbo Ockels gaf in zijn laatste brief in 2014 reeds een impactvolle boodschap mee: Hoe ver we ook de ruimte ingaan, we blijven astronauten van deze aarde. Ondertussen droomde Stephen Hawking bij leven van een aparte kolonie met menselijk leven op Mars en op de Maan. Maar waarom? Waarom vluchten naar andere planeten als oude Meesters in de kunstwereld het onvoorstelbare op aarde en uit de kosmos reeds hebben aangebracht op hun kunstwerken waaruit een paradigmaverschuiving kan ontstaan in het brein van de mensheid? We hoeven de aarde niet te verlaten. We hoeven alleen de NFTs, als digitale kunst met een meerwaarde, te omarmen als onderdeel van de evolutie om door verschillende dimensies te reizen opdat verwondering, respect en dankbaarheid ontstaat. Het nalatenschap van oude Meesters staat met hun levenswijze en beeldschone kunsten geschreven in de aarde en de Metaverse laat ze verder leven in meerdere dimensies. Oud en nieuw gaan verstrengeld verder met elkaar in een blokchain waar een nieuwe Tree of Souls ontstaat. Niet één oorlog is in staat om dit omver te werpen. Wie ogen heeft om te zien, die ziet. Het is maar net hoe je ernaar kijkt.

Bron De Kronieken van Narnia

C.S. Lewis (1898-1963), Britse schrijver en letterkundige aan Oxford en Cambridge University met een eigen beeld, kijkend in een kledingkast, in zijn geboorteplaats Belfast.

Bron Avatar

Sciencefiction film 2009, James Cameron

Citaat Vincent van Gogh

Brief 779 aan Theo van Gogh, Saint-Rémy-de-Provence op zondag 9 juni 1889

Bron ruimtevlucht

Ruimtereis van miljardair Jeff Bezos, samen met broer, jongste én oudste astronaut vlekkeloos verlopen | VRT NWS: nieuws

Bron laatste brief Wubbo Ockels

De laatste brief van Wubbo Ockels | RTL Nieuws

Bron Stephen Hawking en verhuizing naar een andere planeet

Stephen Hawking wil voet aan de grond op andere planeten “in het belang van de mensheid” | Wetenschap & Planeet | hln.be

Mijn gekozen waardering € -

Bijzondere verhalen moeten verteld worden. Na zo'n acht jaar voor de schrijvende pers te hebben gewerkt in Nederland, en incidenteel in België, gaat het schrijven van verhalen vanuit constructieve journalistiek verder in medialand. Na IRJ te hebben gevolgd, ben ik dichterbij andere files gekomen om als waarheidszoeker nieuwe creaties te maken met storytelling. Global Goals uit de Agenda 2030 VN en kunst blijft mijn niche.