De komst van Amazon naar Nederland, eerder dit jaar, deed nogal wat stof opwaaien. Maar als er één consument van de Amerikaanse webwinkelgigant profiteert, is het de LEGO-fan.

STEUN RO

Een conclusie ophangen aan een reeks observaties: het is een wat wankele basis. Toch laat juist een LEGO-casus zien hoe Amazon ook in de Nederlandse e-commercewereld de kussens flink opschudt. Want sinds de komst van de Amerikaanse webwinkelgigant doen LEGO-fans goede zaken. Niet alleen op amazon.nl, maar ook bij bol.com –dé webwinkel die Amazon maar al te graag van de troon wil stoten.

Twee gezichten

Toegegeven, de reacties waren nogal verdeeld toen Amazon eerder dit jaar zijn Nederlandse website lanceerde. De grote webwinkelier staat immers bekend om zijn agressieve strategie. Met een miljardenvermogen achter de hand duikt Amazon gerust onder de inkoopprijs om consumenten naar zijn webwinkel te lokken. Concurrenten hebben dan het nakijken. Geen wonder dat sommige deskundigen het al snel donker inzagen voor bol.com en Coolblue. Andere kenners van de markt vertrouwden juist op de loyaliteit van Nederlandse consumenten: zolang die hun inkopen bij de digitale grootgrutters blijven doen, zal Amazon de strijd niet winnen. Ruim een halfjaar verder toont de webwinkel van Jeff Bezos twee gezichten: vriendelijk naar de consument, maar uiterst gevaarlijk naar zijn concurrenten. De prijzen waarvoor LEGO-bouwdozen over de toonbank gaan, zijn er een goed voorbeeld van.

Amazon biedt regelmatig LEGO-dozen aan tegen de laagste prijs ooit
Amazon biedt regelmatig LEGO-dozen aan tegen de laagste prijs ooit

Onmiskenbaar signaal

‘LEGO Technic 42114 Volvo 6×6 Truck met kieptrailer voor laagste prijs ooit’, kopte LEGO-fansite BrickTastic vorige week. De Technic-bouwdoos met ruim 2.000 elementen (LEGO-adviesprijs: € 249,99) kon met maar liefst 25% korting worden besteld via Amazon. In combinatie met een kortingsbon betaalden liefhebbers nog maar € 179,44 –minimaal € 15 minder dan bij concurrenten. Een paar dagen eerder deed de webwinkel LEGO Creator Expert 10263 Brandweerkazerne al in de ramsj; consumenten konden ook die doos voor bijna € 15 minder kopen dan bij de goedkoopste webwinkel in Nederland. Nog weer eerder was de peperdure LEGO Technic 42115 Lamborghini Sián verkrijgbaar tegen een absolute bodemprijs. Liefhebbers konden de doos aanschaffen voor ruim € 100 minder dan het door LEGO geadviseerde prijskaartje van € 379,99.

Het waren zeker niet de enige LEGO-aanbiedingen van Amazon. Bijna wekelijks presenteren prijswatchers wel een nieuwe Amazon-deal die je verstokte fans bijna niet kunnen laten schieten. Op wereldschaal mogen de prijsverlagingen misschien speldenprikjes zijn, Amazon geeft er onmiskenbaar een signaal mee af. Wie een koopje wil scoren, is bij de Amerikaanse webwinkelreus beter af dan bij zijn Nederlandse concurrenten.
Of Amazon met zijn koopjes onder de inkoopprijs voor LEGO gaat zitten, is onzeker want de Deense speelgoedfabrikant houdt zijn productieprijs angstvallig geheim. Feit is wel dat Amazon door zijn wereldwijde volume mogelijk betere inkoopvoorwaarden kan afdwingen, waardoor de etailer niet direct in eigen vlees snijdt.
Met de aanbiedingen kan hij echter wel Nederlandse webwinkels het vel over de neus halen. Geen wonder dus dat ook bol.com in de achterliggende weken terugsloeg. De webwinkel uit de Ahold-stal probeerde ook consumenten te lokken met LEGO-bouwdozen tegen de laagste prijs ooit. Zo vonden consumenten in september de LEGO 10270 Boekenwinkel nergens goedkoper. Toch lag de bodemprijs ‘maar’ € 15 lager dan elders. Bovendien was de bouwdoos ook nog eens een nicheproduct uit de onder volwassen LEGO-fans populaire Creator Expert-serie. Met de actie kon bol.com dan ook nauwelijks een vuist maken tegen marktopschudder Amazon.
Vorige week probeerde bol.com opnieuw een stootje uit te delen: met de LEGO Creator Expert 10265 Ford Mustang voor € 101,15 in plaats van adviesprijs € 139,99 liet de webwinkel opnieuw zijn tanden zien. Het werkte, want de set was binnen no time 2 keer uitverkocht.
Of de Nederlandse webwinkel met dergelijke acties zijn nieuwe concurrent van het lijf kan houden, is de vraag. LEGO-consumenten wisten de webwinkel weliswaar massaal te vinden tijdens de lockdown en ook de LEGO Masters-serie gaf de verkoop van LEGO een impuls. Maar de kortingen van Amazon zijn geen kinderspel: als een Hollandse consument al voor een paar euro minder naar een andere winkel holt, zal hij een korting van € 100 zeker niet laten schieten. Want zeker bij Hollandse consumenten kent de loyaliteit zijn grenzen. Als Amazon producten met tientallen euro’s korting in de markt blijft drukken, zullen zelfs trouwe consumenten eerder of later overstag gaan.

Foto afkomstig van Sem

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Pieter Beens is freelancejournalist en -fotograaf voor binnenlandse en buitenlandse media. Hij is gefascineerd door cultuur, technologie en luchtvaart. Een ogenschijnlijk onlogische combinatie, maar met een gemene deler: de consument. Die kiest, koopt, inspireert en staat aan het begin en einde van de waardeketen -en is bepalend in tijden van crisis en daarbuiten.