Der Tod in Venedig, de beroemde roman van Thomas Mann, inspireerde Benjamin Britten tot een van zijn mooiste opera's. Gustav Aschenbach, een schrijver op leeftijd, wordt gekweld door twijfels over zijn kunst en reist af naar Venetië. Daar wordt Aschenbach geconfronteerd met de personificatie van schoonheid: de Poolse knaap Tadzio, tot wie hij zich sterk voelt aangetrokken. Terwijl de stad wordt geteisterd door een cholera-epidemie, raakt Von Aschenbach volledig in de ban van de jongen, in wie hij Eros verpersoonlijkt ziet.
Koorknaap
Voor de muzikale begeleiding zet Britten het orkest in wanneer het om de realistische verhaallijn gaat, terwijl exotische gamelaninstrumenten de schoonheid verklanken van Tadzio. Hier is Tadzio geen zingende koorkknaap, zoals je bij Britten zou verwachten, maar een balletdanser. Billy Elliott meets Visconti.
Liefhebbers van Visconti’s filmversie Death in Venice mogen deze opera van De Nederlandse Opera en de English National Opera niet overslaan!
Voor de lezers van Dirk Koppes’ artikelen zijn er 2 x 2 kaartjes beschikbaar voor de première op 3 juli
Liefhebbers kunnen mailen naar lezersaanbiedingdirkdnp@gmail.com, inclusief postadres.
Death in Venice, 3 juli, Muziektheater, Amsterdam, 19.30 uur