Het immense houten decor gaat al bijna vijftien jaar mee. De Nederlandse Opera kan maar geen afscheid nemen van Pierre Audi’s beroemde enscenering van Der Ring des Nibelungen. Terecht, want zijn regie blijkt tijdloos. Dus moest de technische dienst van DNO de oude planken weer tevoorschijn halen voor Ring-onderdeel Die Walküre en de immense houten ringen opbouwen, die de kosmos, de oneindigheid en nog veel meer symboliseren. Zie:
Blingbling ring
Onsterfelijkheid, schuld, boete, verraad: voor minder doet Wagner het niet. Zijn goden zijn net zo menselijk als mensenkinderen, met mensenwensen. Dus droomt Wotan van glorie, lekkere wijven en een blingbling ring. En is zijn vrouw Fricka jaloers tot op het bot. Hun confrontaties krijgen bij Pierre Audi dezelfde impact als die tussen Elizabeth Taylor vs Richard Burton in Who’s Afraid of Virginia Woolf? Al zijn slippertjes hebben Wotan de nodige nakomelingen opgeleverd. Zijn dochters laat hij helden naar Walhala begeleiden. Natuurlijk heeft hij een oogappeltje: Brünnhilde. Haar vertrouwt hij zijn grootste geheimen toe.
Strottenhoofd
Aanvankelijk straalt Brünnhilde zich in zijn aandacht. Bij opkomst jodelt ze ‘Hojotoho’ met een uitzonderlijk volume. Catherine Foster heeft een strottenhoofd dat haar al op zeer jonge leeftijd in staat stelt deze rol op zich te nemen. Hojotoho, er zijn genoeg gepensioneerde operadiva’s die hier nog ‘s nachts badend van het zweet wakker van schrikken. Foster slaat zich er moeiteloos doorheen, om de rest van de avond (ogenschijnlijk) met gemak de genadeloos moeilijke zangpartij te voltooien van de ontmaagde hemelse maagd. ‘Brünnhilde is inmiddels een deel van mijn leven geworden’, vertelde Foster aan de krant Trouw, ‘ze is als een goede handtas die je altijd bij je hebt.’ De bleue godendochter ‘heeft de macht van de liefde, haar vader Wotan niet.’ Uiteindelijk verbant vader zijn dochter aan het eind van Die Walküre naar een uithoek van zijn rijk.
Wereldster in wording
Catherine Foster is al geboekt voor de komende jaren in dezelfde rol op de Bayreuther Festspiele. Ze is niet meer te betalen voor Amsterdam, maar gelukkig was ze al vroegtijdig voor deze reprise geboekt. De Nederlandse Opera is nu eenmaal de Ajax van de operawereld, die talenten snel moet scouten en vastleggen. Met Foster is dat glansrijk gelukt. Zelf geniet ze enorm van de samenwerking met dirigent Hartmut Haenchen, die haar elegant de stratosfeer in katapulteert.'Ik zie het niet als een opgave, deze rol. Ik speel hem in het moment', vertelt ze in de trailer:
Wagners Ring is meestal uitverkocht, maar voor alle komende 5 voorstellingen in mei zijn nog een handvol kaarten te krijgen. Sla dit alles verzengende 5 uur durende totaaltheater niet over!
Die Walküre, www.dno.nl, t/m 12 mei