Loondienst beter dan periode voor faillissement

A/B MS AQUAPLAN – Teunis Bambacht vaart sinds zijn faillissement in 2010 in loondienst op de Aquaplan. Het bevalt hem goed op dat schip en hij heeft het nu beter dan in de tijd dat hij als ondernemer voer. Hij zit niet in de schuldsanering, maar betaalt wel zijn schulden af. De periode dat hij daadwerkelijk failliet ging, was een moeilijke en onoverzichtelijke periode. "Ik heb zelf geen huis aan de wal en stond ingeschreven bij kennissen. Daar kwamen dus de deurwaarders aan de deur om bij hun de meubels weg te halen, terwijl zij helemaal niks met het bedrijf te maken hadden. Ik heb in die tijd veel gehad aan Steunpunt Binnenvaart. Na de deurwaarders heb ik me bij mijn zus ingeschreven."

Hij zocht natuurlijk een uitweg om uit de problemen te komen, maar omdat hij ook relationele problemen had ging dat niet. ‘Ik wilde een lening aangaan bij de sociale dienst, maar mijn vrouw wilde niet tekenen. We leefden vanaf 2010 gescheiden. Achteraf gezien is het goed dat het zo gelopen is. Ik heb nu financieel geen zorgen. Ik heb nu alleen een schuld bij de bank. De rest heb ik afbetaald. Ik zit nu nog tien jaar aan de bank vast. Ik verdien nu wel geld, maar ik heb ook mijn leven. Ik betaal een bedrag en zij zijn daarmee akkoord gegaan.’

Werken en wonen in verschillende landen

Inmiddels staat hij in Duitsland ingeschreven, omdat hij anders dubbel moet betalen voor sommige collectieve verzekeringen. Hij werkt namelijk als Nederlander bij een Duits bedrijf. ‘Als je in het ene land werkt en het andere land bent ingeschreven betaal je bijvoorbeeld twee keer zorgpremie. Ik betaal in Duitsland al 300 euro voor de AOK, de Gesetzliche Krankenversicherung. Het is zonde van je geld om dat twee keer te betalen.’

Hij vaart met de Aquaplan in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en soms Hongarije. Het vaargebied bevalt hem goed, maar op het Main Donau kanaal veroorzaakt de toegenomen passagiersvaart veel vertraging, omdat de sluizen zijn gebouwd in een tijd dat daarmee geen rekening werd gehouden. ‘De passagiersvaart heeft daar gelukkig geen voorschutting meer. Maar de passagiersvaart gaat daar nog verder toenemen en ze hebben enkele sluizen op dat kanaal. Eigenlijk kun je er niks aan veranderen. Dubbele sluizen aanleggen zie ik niet gebeuren. Die sluizen zijn daar 25 m diep en werken met een spaarbekken. Op het hoogste punt zit je daar vierhonderd meter boven de zeespiegel.’
Sluis Erlangen en Kriegelbrun moeten op termijn vervangen worden weet hij. ‘Dat wordt nog een hele toer, want die sluizen zijn 18 meter diep.’

Teunis is een schipperszoon. Hij ging naar het internaat Irene Sportdorp. Zijn vader ging kort aan de wal toen Teunis zestien was, maar pa kon niet aarden en vader en zoon gingen samen varen. ‘Ik begon op de Meetjesland, toen de Klaluitja 4 en daarna kocht mijn vader een schip dat we de Nogeda noemden. Mijn vader stierf en ik ging met mijn broer verder. Mijn broer is er op een gegeven moment uit gegaan en ik ging op de fles.’

Verstokte roker aan e-sigaret

Hij was jarenlang een verstokte roker, maar is overgestapt op de e-sigaret. ‘Ik ben twee jaar geleden gestopt met gewoon roken. Ik rookte jarenlang 1,5 pakje per dag. Als je de hele dag vaart, heb je daar ook tijd voor. Een collega kwam toen met de e-sigaret. Dat beviel me en ik ben erop overgestapt. Dit zal ook wel niet gezond zijn, maar het lijkt me beter dan gewoon roken. Ik heb nu meer lucht en het is ook goedkoper. Voorheen rookte ik voor zeven a acht euro per dag en nu voor vijftig a zestig cent. En het stinkt niet meer binnen. Ik mag het ook binnen bij mijn moeder doen. Ik ben de nicotine gaan afbouwen. Ik begon met zes milligram en zit nu op drie. Ik wil dat steeds lager hebben.’

De e-sigaret is inmiddels zelfs een kleine hobby van hem geworden. Hij verzamelt de e-sigaretten en heeft verschillende aroma’s. ‘De eerste keer kun je je het beste in de winkel laten adviseren en er daar een kopen. Dat kun je beter in Duitsland doen. In Nederland mag er tot twee milliliter in het tankje. In Duitsland is het vrij. Daar kun je ze kopen van dertig, veertig milliliter. Ik let als ik er een aanschaf op het uiterlijk en de instelmogelijkheden. De liquids maak ik zelf. Je koopt de basis en dan voeg je zelf de aroma’s en eventueel het nicotine shot toe. Ik heb allerlei smaakjes waaronder ijsmenthol, dropsmaak, hazelnoot-yoghurt. Alleen sigarettensmaak verkopen ze niet.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: Aquaplan
Lengte: 86 m
Breedte: 9,20 m
Diepgang: 2,95 m
Tonnage: 1600 ton
Europanummer: 04700210
Motor: MWM 800 pk
Bouwjaar: 1930
Thuishaven: Klingenberg
Eigenaar: P. Müssig

 

Mijn gekozen waardering € -