Hoe zit een jongetje in elkaar? Dat is een vraag die veel juffen hebben. Wie moeten het uitsterven van de man voor de klas stoppen?

STEUN RO

Guido, Freek en Maarten, jullie zijn de drie mannen, nu in het laatste jaar van de Pabo, die straks voor de klas staan in het basisonderwijs. Het is mooi dat we jullie bij naam kunnen noemen, want voorlopig zijn jullie de enige drie. Jullie kunnen persoonlijk de met uitsterven bedreigde man voor de klas redden door een nieuwe beweging te beginnen. Aletta Jacobs luidde destijds feminisering in, jullie kunnen met een tegenbeweging masculinisering in het onderwijs opnieuw uitvinden.

Mijn zoon van negen zit in groep zes. Op een basisschool met één meester, de directeur. De andere meester die er vorig jaar nog was, moest helaas vertrekken wegens te weinig formatie. Dat er wel drie jongedames konden worden aangenomen, hebben we het maar niet over.

Papier, wol en schaar

Al die tijd op school heeft mijn zoon nog nooit een hamer en een spijker in zijn handen gehad. Wel papier, wol, een schaar, lijm, nog meer papier, nog meer wol en nog meer lijm. Als hij en zijn vriendjes op het schoolplein militairtje spelen (wat ik vroeger geweldig vond) worden ze erop gewezen dat ze op een vreedzame school zitten. Bij ruzies moet hij argumenten verzinnen in plaats van even uitrazen en moet er gepraat worden. Waarover dan, vraagt hij zich telkens af. Het is toch goed zo?

Ja, en nu zitten de juffen met hun handen in hun lange, weelderige haren. Want nu weten ze het even niet meer.

Ja, en nu zitten de juffen met hun handen in hun lange, weelderige haren. Want nu weten ze het even niet meer. Feminisering heeft een prijs, dames. Je verdiepen in culturele verschillen en allerlei aandoeningen als ADHD, ADD en PDD-NOS is helemaal prima, maar jullie zijn al die tijd het gewone jongetje vergeten. Het is jullie niet helemaal aan te rekenen, want jullie zitten ook maar met de erfenis uit de jaren zeventig van de vorige eeuw opgescheept. Toen moesten meisjes met auto’s en jongetjes met poppen spelen. De feminisering heeft gewonnen van het autootje.

Workshop ‘Hoe zit een jongetje in elkaar’

Het gevolg is dat er nu een meester is opgestaan, de laatste der Mohikanen zo lijkt het, die de juffen van nu moet vertellen hoe jongetjes in elkaar zitten. Dat zij in vergelijking met meisjes meer risico’s nemen en luier, agressiever en competitiever zijn. Het is mooi en schrijnend tegelijk dat er voor zijn workshops zoveel belangstelling is.

Dus, beste Guido, Freek en Maarten. Jullie zijn hard nodig. Jullie zijn de kwartiermakers van wat een nieuwe beweging moet worden. De mannen die masculinisering in het onderwijs in gang zetten. Laten de jaren tien en twintig van deze eeuw de gevolgen van de jaren zeventig uit de vorige voor eens en voor altijd uitwissen. Niet om het geld, want meer wordt het niet, maar om al die jongetjes te redden.