Het besluit van Matthijs van Nieuwkerk het na 13 seizoenen en ruim tweeduizend afleveringen De Wereld Draait Door wat rustiger aan te gaan doen, opende een deur voor presentatrice Margriet van der Linden. Zij mag de vrijgekomen maanden nu gaan opvullen met een eigen talkshow en begint daar vanavond mee. Eén ding staat volgens de makers als een paal boven water: kopiëren is geen optie. “Met Margriet, die gesprekken op haar eigen manier aanvliegt, voegen we smaak en kleur toe.”

STEUN RO

De show glanzend en scherp houden, maar ook meer tijd vrij willen maken andere programma’s te bedenken en presenteren, dat waren de beweegredenen van Matthijs van Nieuwkerk (57) zijn eigen DWDD qua afleveringen-aantal jaarlijks met maar liefst 50% te halveren. En dus moest er een vervanger worden gezocht voor het halfjaar dat de Amsterdammer niet op televisie te zien is. Aan Margriet van der Linden (48) vanaf vanavond de taak de vooravond van NPO1 tot een succes te maken. Met gasten, terugkerende onderdelen en een sidekick annex huisband in de vorm van het Thijs Boontjes Dans- en Showorkest, zoals in Amerika bij praktisch elke late-night show het geval is. ‘Margriet is dan ook een week lang naar New York geweest, waar ze stiekem alvast heeft meegekeken bij de opnames van Jimmy Fallon en Seth Meyers en gesprekken heeft gevoerd’, aldus producente Irene van den Brekel (52) na afloop van een proefopname van M, zoals het nieuwe programma kort maar krachtig heet. Een letter die staat voor scherp, actueel en positief.

‘We gaan proberen iets heel goeds op te bouwen en zijn echt een ander programma dat naast DWDD bestaat. Geen vervanger dus, want zij blijven gewoon bestaan. Alleen nu met 125 in plaats van 250 uitzendingen per seizoen. De tafel maakt plaats voor een desk en een groot scherm. Met Margriet, die gesprekken op haar eigen manier aanvliegt, voegen we smaak en kleur toe. Daarnaast zullen er terugkerende blokjes en onderdelen worden ingebouwd, maar welke stijl we daarin gaan aanhouden zullen we de komende maanden met de kijker uittesten. Uiteraard zal de actualiteit van de dag niet ontbreken in de vijftig minuten die we dagelijks maken. Dat hoort ook bij dit genre televisie. Ik merk aan Margriet dat ze er heel goed onder is en ontzettend veel zin heeft om eindelijk te mogen beginnen. Het heeft al met al toch nog best lang geduurd voordat we eindelijk op zender konden. In februari vorig jaar kwam dit project voor het eerst ter sprake maar pas half maart van dit jaar werden wij (producent Human Factor TV en KRO-NCRV, red.) ook definitief uitgekozen om het programma te gaan maken en konden we ermee in productie gaan.’

Groen/rood decor
Margriet zelf heeft de laatste dinsdag en woensdag voor haar eerste echte uitzending hulp gekregen van een handvol bekende Nederlanders die belangeloos aanschoven om de show voor het eerst met publiek te testen, maar nu is ze klaar voor het echte werk. ‘Het voelt als een trouwdag. Wij weten wat er gaat komen, hoe het er uit komt te zien de muziek, de kleuren, maar jullie nog niet. Maar wat heb ik er zin in om het te kunnen laten zien.’ Dat laatste doen wij alvast met een eerste foto van het decor. In een, over het algemeen groen/rood en verhoogd, decor neemt Margriet in het midden plaats met het logo van de show pontificaal op de desk geposteerd. Links en rechts van haar nemen dagelijks de gasten plaats, aangevuld met een groot scherm waarop de besproken onderwerpen met foto’s en filmpjes kunnen worden aangevuld. Dit was het nieuws maar dan net een slag groter en flitsender. De huisband neemt plaats voor een groot groen gordijn en een reusachtige oranje letter M, gevuld met lichbollen. In de proefopname vulde Albert Verlinde (57) bovendien een rubriek in. Het is niet bekend of hij ook een structurele rol krijgt in het programma. ‘Dat gaan we nog bekijken’, aldus Irene.