Met besparingsapps makkelijk geld overhouden

Onze uitgaven stijgen fors. Inflatie en een torenhoge energierekening zorgen voor dalende koopkracht. Zijn er digitale mogelijkheden om hieraan te ontkomen? In gesprek met een drietal fanatieke bespaarders die door het gebruik van diverse apps tientallen euros overhouden.

Wie: Inge Jansen – de Kruijf (27) uit RotterdamWat: bespaart met Zalando Lounge, Marktplaats en Vinted op kleding

Inge Jansen-de Kruijf

Inge Jansen-de Kruijf

‘Toen ik ging studeren en zelf mijn uitgaven voor m’n rekening moest nemen, merkte ik pas hoe duur kleding kon zijn. Daarom besloot ik om geen items boven de twintig euro meer te kopen. Ook jassen en schoenen vallen daaronder. Sindsdien bezoek ik tweedehands kledingwinkels, koop ik in de uitverkoop en gebruik ik apps als Vinted, Marktplaats en Zalando Lounge.

Met tweedehandskleding van Marktplaats of Vinted kun je, naast een lage prijs, ook goede merken scoren. Scoren, vooral dat geeft me een kick. Ik wil niet eens meer nieuwe, dure kleding kopen. En met een beetje geluk slaag ik erin om met verzendkosten een extra goede deal te maken. Zalando Lounge biedt ook mooie merken aan. Inmiddels heb ik zo al honderden euro’s bespaard.

Met een flink aanbod voor tweedehands kleding is Vinted de beste optie. De app is vooral gericht op kleding en daarom kun je gerichter zoeken. Van oorbellen tot feestjurken, alles is er te vinden. Vooral voor kinderen is het praktisch, aangezien hun maat snel verandert. Naast het zoeken op type kleding, kan er ook gesnuffeld worden naar bepaalde merken. Dit geeft de mogelijkheid om kleding van goede kwaliteit in de juiste maat te vinden. Een miskoop doe ik weleens, maar dat gebeurt zelden. En anders verkoop ik het weer, soms met winst.

Zalando Lounge biedt elke paar dagen restpartijen aan tegen hoge kortingen. Denk bijvoorbeeld aan een specifiek merk, outdoor of winterkleding. Meestal komt de kleding uit eerdere seizoenen. Ik sorteer op prijs en stop bij twintig euro zodat ik niet in verleiding kom om duurder te kopen.
Wekelijks besteed ik ongeveer één à twee uur aan het zoeken naar koopjes. En dan koop ik niet alleen voor mezelf, maar ook voor m’n man en ons zoontje. Om me heen inspireer ik mensen. Mijn moeder en oma zijn sindsdien ook vaker op koopjesjacht.’

Paulus-Jan Kieviet

Paulus-Jan Kieviet

Wie:  Paulus-Jan Kieviet in Alblasserdam (48)
Wat: bespaart met Listonic en Reclamefolder.nl op boodschappen

‘Met Listonic hebben mijn vrouw en ik een moderne manier gevonden om impulsaankopen te voorkomen. De app werkt als het vroegere boodschappenbriefje, maar dan met wat extra mogelijkheden. Door een account aan te maken, kun je een nieuw lijstje openen. Die geef je een naam, bijvoorbeeld ‘boodschappen’. Je schrijft je benodigdheden op of spreekt ze in. Je kunt het lijstje delen met anderen. Dat is handig voor ons, want zo kopen mijn vrouw en ik niet tegelijkertijd dezelfde producten. De app zet zelf een symbooltje achter het item en categoriseert de boodschappen. Dat kun je eventueel zelf later nog aanpassen, zodat je een efficiënt rondje door de winkel kunt doen. Als ik boodschappen doe en het product aantik, streept de app hem af. Handig, zo zie je in één oogopslag wat je nog moet hebben. Eén nadeel: je loopt in de winkel altijd met een telefoon in je hand. Hoeveel we er tot nu toe mee bespaard hebben, weet ik niet. Het is een automatisme geworden. 

Eén keer per week doen we boodschappen. We zijn niet zo rigide dat we helemaal niets kopen wat niet op het lijstje staat, maar we proberen ons er wel aan te houden. Dat helpt weer om onnodige aankopen te vermijden.
Onze buurt is voorzien van drie supermarkten: Dirk van de Broek, Lidl en Albert Heijn. Verre afstanden gaan we er niet voor rijden, dat maakt de winst ongedaan.  We nemen ons lijstje vooraf door en zoeken de benodigde producten op via Reclamefolder.nl om te zien of er iets in de aanbieding is. Papieren folders gebruiken we namelijk niet meer, om een steentje bij te dragen aan het milieu. Als we krap in onze tijd zitten, maken we soms toch de afweging voor de snelle afhandeling tegen een wat duurdere prijs.’

Jeffrey Bos

Jeffrey Bos

Wie: Jeffrey Bos (32) uit Almere
Wat: bespaart met Dyme op lopende contracten

‘In februari 2019 werd de betaalwet Payment Service Directive 2 – afgekort PSD-2- van kracht. Vanaf dat moment verplichtte de overheid banken om na toestemming van de eindgebruiker de betaalgegevens te delen met bedrijven of andere banken. Omdat ik in de financiële wereld zit, begreep ik dat ik daardoor meer inzicht zou kunnen krijgen in mijn huishoudboekje. Al snel kwam de app Dyme op de markt. Na mijn toestemming ziet Dyme al mijn (digitale) inkomsten en uitgaven. De app is ‘slim’ en herkent terugkerende betalingen als ‘abonnementen’ en ‘vaste lasten’. Daardoor kan ik precies zien welke uitgaven er in de planning zitten. Daar kan ik dan op anticiperen. Als ik bijvoorbeeld iets leuk ga doen, kan ik dus inschatten of dat ‘met de rem erop’ moet. Of dat ik niet op geld hoef te letten, omdat ik toch vrij veel over heb aan het einde van de maand. 

Dan is er nog een andere functie in de app waar ik op een handige manier gebruik van maak. Dyme heeft medewerkers in dienst die organisaties of bedrijven bellen waar je lopende abonnementen hebt. Ze proberen daar een behoorlijke korting te bedingen. Mits je dat wilt natuurlijk. In de app geven ze suggesties voor welke abonnementen dit zou werken. Als je erop ingaat, bellen zij naar het betreffende bedrijf. Gaat de deal door, dan krijgen zij een deel van de binnengehaalde korting en de eindgebruiker ook. Toen ik dat zag, dacht ik: Het is veel slimmer als ik dat zelf doe, dan steek ik de volledige korting in m’n zak. Ik heb vervolgens zelf gebeld met Ziggo. Ik vertelde hen dat ik om me heen naar andere aanbieders aan het kijken ben en wat zij voor me kunnen betekenen. Ik kreeg toen een gratis filmpakket.’ 

Een oerwoud aan besparingsapps 

Wie in de wereld van besparingsapps duikt, duizelt het al snel. Want die ‘goede’ aanbiedingen van vakantieveilingen, Social Deal en Ihood, zijn die wel echt zo voordelig? De volgende besparingsapps leveren in ieder geval weinig gedoe en veel besparing op. 

Met Too Good to Go, en de overblijvers in de Albert Heijn app haal je nog net houdbare producten op voor een kleine prijs. Middels Scoupy en Tikkie (klik linksboven op Instellen – Acties) kun je juist nieuwe producten testen voor een gering bedrag.
De overbekende app Facebook biedt talloze mogelijkheden, maar vraagt wat meer creativiteit. Er kan binnen groepen gezocht worden naar koopjes. Zo is er in elke gemeente wel een ‘weggeefhoek’ waar inwoners meubels, kleding, boeken of een overgebleven gourmetpakket kosteloos aanbieden. Een andere, vrij nieuwe groep ‘Gas en stroom besparen forum’ groeide in een half jaar tijd naar 51.000 volgers. Daar delen mensen tips om om te gaan met de stijgende energie- en gasprijzen. Voor de echte bespaarder is er ook de groep ‘Vrekken en consuminderen’. Ondertussen kunnen ook gratis kerstpakketten of een overgebleven prakkie eten met wat zoekwerk binnen gehengeld worden.
Marktplaats mag in dit rijtje natuurlijk niet ontbreken. Je kunt aangeven een e-mail alert te willen ontvangen wanneer je gewenste product te koop wordt aangeboden. Bij terugkerende aankopen – denk bijvoorbeeld aan kattenbakvulling – kan op deze manier weer wat euro’s bespaard worden.
Meer – realtime – inzicht in gas en stroom verbruik en daardoor meer bewustwording kan via HomeWizard. Daarvoor moet dan wel weer een P1 meter van € 34,95 aangeschaft worden.
Geld besparen kan ook door geld te verdienen met apps. Zo houdt Woolsocks al je inkomsten en uitgaven bij. In ruil voor deze data betalen supermarkten en winkels een paar cent terug bij het boodschappen doen. Als je dit een paar maanden volhoudt, zit er al snel tien tot twintig euro in je wallet. De gebruiker kan kiezen voor uitbetaling aan zichzelf of een donatie aan een goed doel. 
Wie graag mystery shopper wil zijn, kan zich melden bij Smartspotter. Leveranciers betalen een klein bedrag aan ‘klanten’ die controleren of de gevraagde producten bij detaillisten goed in de schappen liggen. 
Mijn gekozen waardering € -