Directeur Andreas Blühm van het Groninger Museum kreeg in ‘Nieuwsuur’ alle ruimte om de nieuwe tentoonstelling van ‘The Rolling Stones’ onder de titel “Unzipped” aan te kondigen. Bandleider Mick Jagger hoogstpersoonlijk zal de opening op 19 november verrichten. Alleen wordt hij er niet voor ingevlogen, maar gebeurt dat digitaal tijdens een zoom interview met Leo Blokhuis. Ook Bekende Nederlanders komen aan het woord om ‘The Rolling Stones’ op te hemelen. Een dag later staat de expositie open voor het publiek.

STEUN RO

Hoewel de omstandigheden allerminst gunstig zijn om een tentoonstelling te houden en de verwachte bezoekersstroom van een paar honderdduizend waarschijnlijk niet gehaald zal worden door de coronacrisis zal het Groninger Museum niet ontevreden zijn dat de tentoonstelling op de valreep toch door zal kunnen gaan. De opening valt namelijk net buiten de twee weken verplichte sluitingstijd van 4 tot en met 18 november die het kabinet onder meer aan musea heeft opgelegd.

Het actualiteitenprogramma ‘Nieuwsuur’ gebruikte het wereldberoemde logo van ‘The Rolling Stones’ als kapstok om aandacht aan de expositie te besteden waarbij directeur Andreas Blühm door het gebouw rondliep en duidelijk maakte wat de betekenis van ‘The Rolling Stones’ is geweest voor de kunst-, mode- en muziekwereld.

Aan dat logo met de tong en lippen hangt een luchtje in die zin dat kunststudent Jon Pasche als maker van het beeldmerk naar voren wordt geschoven en daarvoor met £ 50,- werd beloond en daarna volgens zijn zeggen nog een bonus kreeg van een paar honderd £.

De uitstekende tong van de Hindoestaanse godin Kali zou Jagger hebben geïnspireerd om het rebelse logo met Jon Pasche uit te werken, dat uiteindelijk terechtkwam op de achterkant van het album ‘Sticky Fingers’. En vervolgens uitgroeide tot een onsterfelijk logo, dat ook werd opgepikt door de modewereld.

Wat ‘Nieuwsuur’ wegliet, was dat er in 2014 twijfel ontstond over de makers van het logo. Twee andere namen kwamen in beeld. Sid Maurer en Ruby Mazur. Maurer beweerde dat hij het logo in 1967 al had laten zien aan Brian Jones, die bekend als oprichter van ‘The Rolling Stones’ en in 1969 dood in zijn zwembad werd gevonden. Hij zou het op zijn beurt weer aan Mick Jagger hebben getoond. Maurer zou tevreden zijn geweest met een bedankje. Ook Ruby Mazus claimde de bedenker te zijn geweest van het logo.

Hij voelde zich echter in de maling genomen door Jagger, die hij in de ‘New York Post’ labelt als een ‘egoïst’ en ‘egocentrisch’. Hij meent dat Jagger zonder hem eerlijk te belonen met de rechten van het logo ervan door is gegaan en daar nu kapitalen mee verdient. Het management nam afstand van de beweringen van Ruby Mazus. Hij werd depressief en suïcidaal.

Bezoekers van de tentoonstelling kunnen niet even meer het Groninger Museum binnenlopen en een kaartje kopen. De kaartverkoop gaat online en een volwassene moet daarvoor € 29,- neertellen. Vanwege onzekerheid over de coronamaatregelen zijn er iedere week op zaterdag nieuwe tickets beschikbaar.

Er wordt met tijdsloten gewerkt om toezicht te houden op de bezoekersstromen. Er kunnen slechts een beperkt aantal bezoekers worden toegelaten. Wie eenmaal binnen is, kan tot sluiting in het Groninger Museum verblijven. In verband met de hygiëne is er geen audiotour, een mondkapje is verplicht, is het Mendini-restaurant gesloten en de Museumwinkel geopend.

De tentoonstelling bevat ruim vierhonderd objecten uit de verzameling van ‘The Rolling Stones’. Dat varieert van kostuums, instrumenten tot aan podiumontwerpen, audiofragmenten, videomateriaal en dagboeken, en hun studio en bescheiden verblijf in Edith Grove in Londen. De expositie is tot en met 28 februari 2021 te zien.

Check de link:

http://www.groningermuseum.nl/rolling-stones

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
jvg