Het is een opvallende combinatie: basklarinet en luit. Jazzmuzikant Maarten Ornstein en barokgitarist Mike Fentross maken al jaren cross-over muziek in deze combinatie. Zij mengen oude muziek met jazz en wereldmuziek. Het duo brengt het programma ‘Oblivion soave’ met de Estlandse mezzosopraan Kadri Tegelmann. Met Spaanse gitaarmuziek, Italiaanse volksliederen en muziek van componisten als Henry Purcell en Arvo Pärt.

STEUN RO

Luitist en barokgitarist Mike Fentross is voornamelijk actief in de oude muziek. Als dirigent treedt hij onder meer op met zijn eigen ensemble La Sfera Armoniosa en ook doceert hij al vijftien jaar luit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. ,,Ik speelde vanaf mijn negende gitaar, maar pas op mijn zestiende kon ik noten lezen. Ik deed alles op het gehoor. Hoorde ik muziek op de radio of televisie, dan probeerde ik dat na te spelen. Nu komt dat goed van pas: ik kan makkelijker loskomen van de partituur en ik kan improviseren.”

Ruim zes jaar geleden kwam Fentross in contact met Maarten Ornstein. Er ontstond een vriendschap en zij verbonden zich aan concertpodium en muzikaal laboratorium Splendor; een voormalig badhuis in Amsterdam. ,,Het klikte tussen ons zowel muzikaal als menselijk heel goed. Als duo zijn we een product van Splendor. Natuurlijk is de combinatie basklarinet en luit ongebruikelijk en dat maakt het voor sommige programmeurs wat huiverig om ons te programmeren. Maar in Splendor programmeren we zelf.”

In 2016 kwam de eerste cd van het duo uit onder de titel ‘Oblivion soave’ (sluimer zacht) met bewerkte muziek van onder meer Claudio Monteverdi, de Egyptische componist Sayyid Darwish en Constantijn Huygens. ,,Maarten maakt alle arrangementen. Als basklarinettist speelt hij niet alleen jazz maar ook wereldmuziek. Hij heeft veel opgetreden in het Midden-Oosten, vandaar de Arabische stukken.” Bij het inspelen van de stukken improviseren ze in eerste instantie. ,,We luisteren heel goed naar elkaar. Het is we zo dat ik meer voor de versieringen ga.”

Omdat het tweetal via Splendor makkelijk in contact komt met musici met verschillende muziekstijlen, kregen ze muziekopnames toegestuurd van de Estlandse mezzosopraan Kadrie Tegelmann. ,,Verrassend was dat. Als duo wilden wij graag met haar iets doen. Zij heeft een ongelofelijk mooie stem. Als zij Estlandse volksliederen zingt, dan daalt haar stem met een kwint. Ze krijgt dan een heel ander timbre.”

Naast volksliederen op theorbe en luit klinkt in het programma ‘Oblivion soave’ ook de vihuela. ,,Dat is een zestiende-eeuwse Spaanse luit waar ik onder andere muziek van John Downland op speel. We laten ook twintigste-eeuwse muziek horen zoals van Rodrigo en Arvo Pärt. De stukken worden uitgelegd en mensen hoeven niet per sé in hun programmaboekje te kijken waar het over gaat.”

‘Oblivion soave’ met Mike Fentross (luit, theorbe), Maarten Ornstein (basklarinet) en mezzosopraan Kadri Tegelmann.

Dit artikel verscheen in 2019 eerder in de Gooi- en Eemlander

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Rudolf Hunnik is cultuurjournalist, filmprogrammeur en trainer. Al vanaf 1999 schrijft hij artikelen voor internet en de papieren pers. Als journalist en recensent werkt hij met name voor dagblad de Gooi- en Eemlander, schrijft hij voor Place de l’Opera en Cultuurpers. Als filmprogrammeur is hij verbonden aan Pier K Nieuw-Vennep en geeft hij de workshop 'Communiceren met de pers' over persberichten schrijven en zelfpubliceren www.diversityathome.nl