De Canadees Chad VanGaalen is niet alleen muzikant en illustrator, hij is ook nog eens ‘World’s Most Stressed Out Gardener’, volgens de titel van zijn nieuwe album dan.

STEUN RO

Hij is zeker niet de enige in de wereld die zich in 2020, het jaar van pandemie en opeenvolgende lockdowns, op tuinieren wierp. Overal in de wereld waar men zich bedreigd en op zichzelf terug geworpen voelt, nemen eigen en/of door de gemeenschap bestierde moestuinen een hoge vlucht. Mensen willen, zeker waar het de primaire voedingsbehoeften betreft, bij vrees voor onheil graag het lot in eigen handen hebben. Helaas was 2020 in het Canadese Calgary, waar Chad VanGaalen zijn woon- en werkstek heeft, voor sommige kweekplanten geen bijster goed jaar, om over de mentale gezondheid van de menselijke soort maar te zwijgen. De stress lag in dat jaar constant op de loer, ook voor Chad VanGaalen. Toch is hij er in geslaagd een tuin tot bloeien te brengen, met ondermeer wortelen, spruiten en broccoli, en nam hij een nieuw album op, het laatste met de toepasselijke titel ‘World’s Most Stressed Out Gardener’.

Als tuinman kweekte Chad VanGaalen in 2020 vooral groenten, geen paddestoelen, al zouden de muzikaal-psychedelische kleuren die ‘World’s Most Stressed Out Gardener’ omhullen wel dat idee kunnen geven. En zoals hij de vruchtopbrengst van zijn moestuin naar eigen zeggen het liefst direct van de aarde en dus onbewerkt eet (graast), zo nam hij zijn nieuwe album op, direct. Hij gebruikte daarvoor een kleurrijke en zinsbegoochelende waaier van analoog en digitaal, waar nodig aangevuld en bij elkaar gehouden met veldopnamen en readymades. Zo werden, om een voorbeeld van dit laatste te noemen, de koperen leidingen in zijn kelder als ‘xylofoons’ ingezet in het meeslepend verhalende ‘Samurai Sword’.

‘World’s Most Stressed Out Gardener’ staat voor een meanderende muzikale stroom, waar achter elke bocht een nieuw moment van verwondering wacht. De muzikale tuinman zocht tijdens de opnamen niet naar de ultieme perfectie. Hij nam de songs en de instrumentaties min of meer op zoals ze zich aandienden. Die aanpak zorgt voor speelsheid en maakt dat het album van begin tot eind blijft verrassen. Zo wordt het twinkelierende fluitspel van het instrumentale ‘Flute Peace’ gevolgd door de hymnisch pompende score van ‘Starlight’ en zuigt de kenmerkende, soepele kopstem van Chad VanGaalen de luisteraar mee in betoverende (vroege) Arcade Fire-achtige sing-along songs als ‘Where Is It all Going?’ en ‘Cello Water Brother’. Er zijn het prachtig atmosferische ‘Earth From A Distance’ en de galmpop van ‘Nightwaves’, het introspectieve snaar-aangestreken ‘Plants’ en de indringende inkijk in VanGaalens zielenroerselen in ‘Nothing Is Strange’ als hij zingt: “Turn up the radio / I think we’re dead”. En niet te missen de rockende bijdragen ‘Inner Fire’ en ‘Nightmare Scenario’. In het laatste nummer zegt hij, en dat is misschien wel een sleutelzin voor het album en hoe de muzikant zelf het afgelopen jaar heeft ervaren: “You’re stressed out when you should be feeling very well.”

Chad VanGaalen trekt als ‘World’s Most Stressed Out Gardener’ in een tijdspanne van veertig minuten langs een scala van emoties en doet dat zowel hemelhoog juichend als dodelijk bedroefd. De mentale toestand van de zanger-muzikant, zoals hij zich hier presenteert, is die van een door de werkelijkheid van het afgelopen jaar aangeslagen persoonlijkheid, die naarstig op zoek is naar troost en bevrijding, maar niet zelden op net de verkeerde plaatsen. Toch, wanhoop niet, er klinkt uiteindelijk ook verlossing door in de muziek.

Chad VanGaalen mag dan wel naar eigen zeggen ‘World’s Most Stressed Out Gardener’ zijn, de muzikale moestuin die hij in en ondanks het pandemie-jaar 2020 tot bloeien heeft gebracht, is er een waarop uiteindelijk wel het licht valt. Hij heeft daarmee, ondanks alles, een album gemaakt om positief gestemd mee de toekomst in te gaan.

Chad VanGaalen – World’s Most Stressed Out Gardener
Sub Pop / Konkurrent

Foto’s Chad VanGaalen © Sebastian Buzzalino

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Ex-muziekjournalist. Ruilde in de jaren 90 redactiestoel muziekblad OOR in voor een hangmat in de Amazone.