De eerste reden om bij Roma stil te staan is natuurlijk dat deze Gouden Leeuw-winnaar van Alfonso Cuarón (Gravity) een schitterende film is. Maar buiten dat: Roma is in Nederland vanaf 14 december tegelijkertijd op Netflix en in de bioscoop te zien. Dat is hier met een Netflix-titel nog niet eerder gebeurd. Komt het einde van het ‘window’, de periode dat een film alleen in de bioscoop mocht draaien, in zicht?

In de jaren tachtig werd bedacht dat nieuwe films eerst exclusief in de bioscoop te zien moeten zijn. Pas na een wachttijd – het window – komen video, dvd, online-vertoning en tenslotte televisie aan de beurt. In ons land laat Picl – hierover straks meer – al zien dat het anders kan. Maar vooral door Netflix neemt de druk van de andere kant toe. De opvallende uitbreng van Roma trekt de aandacht.

In 1998 begonnen als videoverhuurbedrijf, is Netflix uitgegroeid tot een groot concern. Een online-aanbieder van films en series met een jaaromzet van meer dan 11 miljard dollar. Het wereldwijd opererende Amerikaanse bedrijf is een speler van belang in de filmsector geworden. Zeker sinds het ook investeert in eigen productie en grote namen, waaronder de gebroeders Coen, aantrekt. Martin Scorsese gaat zijn misdaadfilm The Irishman voor Netflix maken.

Rumoer in Cannes

De bioscoopsector kijkt hier met argusogen naar. Vorig jaar nam Cannes twee titels in de competitie op (Okja, The Meyerowitz Stories). Deze zouden na het festival wel op Netflix maar niet in de Franse bioscoop komen. Dit leidde tot protest van de Franse filmindustrie. Cannes veranderde vervolgens het reglement. Waarna Netflix dit jaar Roma uit Cannes terugtrok en verschoof naar het flexibeler opererende Venetië. Waar dit autobiografisch geïnspireerde drama van Alfonso Cuarón de hoofdprijs kreeg. Nu was het de beurt aan de Italiaanse bioscopen om te protesteren.