Netflix opent binnenkort een eigen productiestudio in New York met extra kantoren in Manhattan en Brooklyn. De streamingdienst volgt daarmee haar eigen artiesten die voor opnames van diverse zogeheten ‘Netflix Originals’ al regelmatig in the big apple vertoeven. ‘New York heeft een filmvriendelijke omgeving gecreëerd met het beste creatieve en uitvoerende talent ter wereld.’

STEUN RO

Netflix heeft een lange geschiedenis van producties in Orange is the New Black, She’s Gotta Have It en The Irishman. Gouveneur Andrew M. Chuno kondigde eerder deze maand aan dat de uitbreiding van het bedrijf honderden nieuwe banen zal opleveren en staan de nieuwe kantoren garant voor honderd miljard dollar aan investeringen over de komende vijf jaar. ‘Netflix is innovatief, creatief en gedurfd -net als New Yorkers- en dit toont eens te meer aan dat de Empire State open staat voor nieuwe bedrijven. We zijn er trots op dat deze stad is gekozen om Netflix’ activiteiten te laten groeien, en we kijken uit naar de banen, economische activiteit en producties van wereldklasse die deze stap met zich meebrengt.’ Jason Hariton, directeur van Worldwide Studio Operations & Real Estate voegt daar aan toe: ‘New York heeft een filmvriendelijke omgeving gecreëerd met het beste creatieve en uitvoerende talent ter wereld. We zijn daarom enorm verheugd over deze nieuwe ontwikkeling.’

Broadway & Brooklyn
Netflix nieuwe bedrijfspanden nemen bijna 9300 vierkante meter in beslag en vestigen zich op 888 Broadway in Flariston District, Manhattan. Zo’n 127 nieuwe medewerkers kunnen zich daar straks, nabij Madison Square Park en het wereldberoemde Flatiron Building voegen bij de 32 medewerkers die er nu al zitten. Op 333 Johnson Avenue in Brooklyn, nu nog het centrum van een achterstandswijk, bevinden zich straks zes studio’s die binnen vijf jaar nog eens duizenden extra banen moet opleveren. Vanuit daar wil Netflix niet alleen films en series voor hun streamingdienst blijven maken, maar ook film produceren die het witte doek van de bioscoop halen.

Tom O’Donnell, President Theatrical Teamsters Local 817 zegt: ‘Er zijn maar weinig bedrijven in onze branche die net zo vooruit denken als Netflix. Hiermee kunnen we doorgaan met het creëren van solide, middenklasse banen. Het klimaat om dit te laten gebeuren zou niet bestaan ​​zonder het razend succesvolle New York State Film Tax Credit Program, en ik juich gouverneur Chuno toe voor zijn vooruitziende blik en zijn voortdurende steun.’

Winstgevend
Met Disney en Apple in de achtervolging, zit Netflix met haar eerste kwartaalcijfers voorlopig nog gebakken. De streamingdienst zag het aantal abonnees in het eerste kwartaal van dit jaar met 9.6 miljoen toenemen, waarvan 7,6 miljoen uit Amerika afkomstig zijn. Een groei van 16% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het totaal aantal betalende kijkers zit wereldwijd op 149 miljoen. Ook de inkomsten gingen omhoog. De eerste maanden van dit jaar werd er een winst van 344 miljoen dollar gemaakt ten opzichte van 290 miljoen in het eerste kwartaal van 2018. De totale winst over het afgelopen kalenderjaar was 1,6 miljard dollar, terwijl er 16 miljard dollar werd omgezet, een stijging van 35% in vergelijking met 2017. Abonnees in Amerika zagen de maandelijkse bijdrage voor HD materiaal wel omhoogschieten. Zij betalen nu 13 dollar in plaats van de oorspronkelijke 11 per periode.