Nog vijf jaar op dit schip blijven

A/B MS TIËSTO – Vincent Fijneman vaart sinds negen jaar met zijn gezin op de 110 m lange Tiësto uit Lanaye. Hij is geboren in Wallonië uit een Waalse moeder en een Nederlandse vader en ging in Maasbracht naar school, omdat er in de buurt van Luik minder internaten zijn en vrienden ook dat internaat bezochten. Hij denkt nog een jaar of vijf op dit schip te blijven. ‘Dan hebben we haar 15 jaar en dan is ze afgeschreven. Ik zal dan nog een keer een stap willen doen. In België werkt dat namelijk anders. In België kun je niet voor honderd of 120 procent lenen en moet je 1/3 deel aan startkapitaal hebben. Je mag het schip in de eerste vijf jaar niet verkopen. Verkoop je haar wel, dan moet je een boete betalen, omdat de staat je dan als een handelaar ziet’, legt hij uit.

Hij denkt dat het al met al geen slechte regeling is, omdat het de bedrijfstak gezonder maakt. ‘Wij worden door anderen op deze scheepsmaat vaak aangekeken op de crisis in de binnenvaart, maar het grootste probleem was de handel die de overcapaciteit veroorzaakte en dat mensen geen eigen geld hoefden mee te brengen. Het probleem van de kleine schepen is dat die over dezelfde uitrusting moeten beschikken als een groot schip. Dat maakt de exploitatie duurder.’

Lang bij ouders gevaren om kapitaal op te bouwen

Om zelf kapitaal op te bouwen voer hij jaren met zijn vrouw bij zijn ouders aan boord. Dat had ook als voordeel dat zijn vrouw zo haar papieren kon halen. ‘Ik voer van mijn zeventiende tot mijn 26e bij mijn ouders aan boord. Daarna zijn mijn vrouw en ik op de Temptation begonnen. Mijn ouders hebben bij het eerste schip borg gestaan. Nu hoeft dat niet meer. Dit schip hebben we alleen. Mijn ouders varen nu niet meer. Ze voeren op de Santana. Ze hadden hun schip vrij en konden met een gerust hart stoppen.’

Zijn vrouw is van de wal. Ze komt uit een Marokkaanse familie, maar is geboren en getogen in België. ‘Mijn schoonvader heeft altijd in België gewerkt. De oudste kinderen zijn nog in Marokko geboren, maar de jongste drie niet. Mijn vrouw heeft alleen een Belgisch paspoort. We gaan nu voor het eerst naar Marokko op vakantie.’
Vincent spreekt voor Belgische begrippen opmerkelijk genoeg nauwelijks Frans. ‘Mijn moeder sprak het niet met mij en in Nederland op school leerde ik Engels en Duits. Mijn vrouw spreekt trouwens wel vloeiend Frans. Zij heeft in Antwerpen op school gezeten en Marokkaanse families spreken vaak Frans.’
Het gezin vaart met de Tiësto meestal op de Moezel. Dat komt met drie uur autorijden het beste uit met hun schoolgaande kinderen die in Schoten naar het internaat gaan. De kinderen gaan naar een gemengd internaat, omdat hun ouders het belangrijk vinden, dat ze ook in aanraking komen met kinderen van een andere afkomst dan schipperskinderen.

Verschil in investeringen in vaarwegen is ergerlijk

Vincent kan zich in hun vaargebied behoorlijk ergeren aan het verschil in investeringen in de infrastructuur van de verschillende vervoersmodaliteiten in Duitsland en de vele stremmingen van de vaarwegen. ‘In Duitsland word je het strengste gecontroleerd, maar je krijgt het minste. Ik zet tegenwoordig mijn vrouw en kinderen eerst in de auto voordat ik ze van boord af zet, omdat ik ze anders nergens van boord krijg. Er zijn nauwelijks ligplaatsen en autoafzetplaatsen. Maar moet je zien wat het spoor allemaal krijgt aan voorzieningen en subsidies. Terwijl bij ons om de gekste reden de vaarweg wordt gestremd. Is er geen vuurwerkfeestje, dan is er wel een wijnfeestje. Laatst was in Traben Trabach de hele rivier zowat de hele dag gestremd, omdat ze er met bootjes op moesten varen. Wij hebben dan uren vertraging. De binnenvaart telt in Duitsland echt niet mee.’

De toekomst van de binnenvaart ziet hij met vertrouwen tegemoet, want een economische op en neergang is er altijd geweest en de mens wil altijd meer. ‘Ups en downs zijn er altijd geweest en wanneer is iemand tevreden. Het is toch nooit genoeg. Over het algemeen mogen we niet klagen.’(HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Tiësto
Lengte: 110 m
Breedte: 11,45 m
Diepgang: 3,32 m
Tonnage: 2826 ton
Europanummer: 02325505
Motor: Caterpillar 1521 pk
Thuishaven: Lanaye
Eigenaar: Fijneman

Mijn gekozen waardering € -